Hvis åreskaftet er glatt

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Hvis åreskaftet er glatt

Postby EnTil » 13 Aug 2013, 06:57

Et mulig produkt:

http://store.jacksonkayak.com/paddle-wrap/

"Hockey tape" nevnes å ha samme egenskaper, limes til seg selv, ikke til skaftet som surres.

Ellers fungerer Biltema-hansker, sømløse, med en slags gummiert grep, fant etter tips fra forumets "Seasurfer". Pris knappe 30 kr per par. Mine har blågrått plast/gummibelegg i håndflate, pustende bomull (tror jeg) på motsatt side. Blir våte, men greit til sommerbruk. Og: De eliminerte mitt gnagsårproblem (rot av tommel) ved bruk av oljet grønnlandsåre.
EnTil

Re: Hvis åreskaftet er glatt

Postby hotshot » 13 Aug 2013, 08:05

Til sommerbruk er hagehansker ok, selv våte hansker gir en viss varmegevinst i kaldt vann.
Pleide å padle med vanlige arbeidshansker i skinn i gamle dager til langt utpå høsten.

Neoprenhansker uten belegg gir prima grep året rundt og beskytter mot tommelgnag.

Jacksonproduktet ser ut til å ligne litt på COBAN bandasje, fåes på apotek.
Gummialtig ujevn overflate.
Har litt av dette liggende, kanskje prøve?

Schlegel lagde elveårer med skumgummigrep da de brukte aluskaft.

Surfebrettvoks brukes en del som friksjonsmiddel av elvepadlere.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 13 Aug 2013, 09:53

Etter utallige turer de siste to årene, har jeg, -som EnTil berører, falt ned på Biltemahanskene til sommerbruk. Skjønt "sommer og sommer"... De er faktisk en drøm å bruke under padlemuffene man trær rundt åreskaftet på kalde dager. -Skal man leke og tulle i iskaldt vann, er disse hanskene selvsagt altfor kalde.

For noen år siden mattet jeg ned skaftet med grovt sandpapair på min bruksåre. Det økte grepet merkbart. Vet nå ikke helt om jeg ville gått for metoden i dag, men vurderingen overlater jeg til dere. Jeg prøvde meg også med idrettstape som man bruker på tennisracketter. -Ble fort fryktelig stygt og slintrete.

Konklusjon.. Biltemahanskene, til to -tre tiere, gjør virkelig jobben med å øke grepet. Om jeg hadde drevet en padlebutikk, hadde jeg sporet opp fabrikken og bestilt kilovis av hanskene. Tipper de koster under ti kroner stykket inklusive frakt og toll fra Kina om det bestilles et fornuftig antall. Hvorfor la Biltema tjene tyve kroner paret, når vår faste padlebutikk kan få pengene?
Seasurfer

Postby swell » 14 Aug 2013, 22:03

Etter mye prøving og feiling så er det det beste - synes jeg - å pusse skaftet med vannslipepapir (ikke tørt sandpapir, det ble stygt og ujenvt resultat). Pusser bare et ca 10 cm bredt parti mellom to eltape "markører som gjør at jeg kjenner hvor hendene skal være. jeg bruker 1200 grad . Det føles kanskje glatt når tørt men det blir bedre grep når vått. Har inntrykk at det fungerer som struktur under skia, som drenerer vannfilmen bort. Det er også nesten usynlig hvis du tenker på resalg verdi, bare å rubbe/polere så blir det blankt som nytt igjen. Husker jeg forsøkte med med 300 og 600 men da ble det blemmer med en gang.
swell

Return to Gjør det selv