Lage euroåre/GP med egenskaper som symmetrisk euroåre

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Lage euroåre/GP med egenskaper som symmetrisk euroåre

Postby EnTil » 16 Aug 2013, 20:10

Spansk, men tegninger forstørres til lesbar ved dobbeltklikk:

http://jcoppens.com/kayak/paddle.php

Jeg skal ikke lage euroåre, men fascineres litt av de som er flate http://www.rivrstyx.com/html/big_fun.html eller tilnærmet flate, http://www.rivrstyx.com/html/the_riot_styk.html og samtidig gir god klaring til kajakksiden. (Hotshot sin skyld at jeg ble opphengt i dette. :3some: )

Lage grønnnlandsåre, etterhvert, og da noe a la "ROll-or-drown-åra", den ideen qussuk nettopp har forfulgt. En symmetrisk GP med litt "euro egenskaper", men mer a la Anders Thygesen enn a la Nissen i fasong, bare andre proporsjoner, noe a la åren her:

https://www.youtube.com/watch?v=lfncmLUaksQ
EnTil

Re: Lage euroåre/GP med egenskaper som symmetrisk euroåre

Postby hotshot » 17 Aug 2013, 00:45

Ja, det jeg driver og lader opp til nå, er vel ikke så ulikt.
Plankestabelen i garasjen har som "grunnstamme" et glattkant bord som er 120 mm bredt.
I første omgang beholder jeg nok denne bredden i et område med parallelle sider nær endene.
Werner's flattvannsårer har vel en bredde på 140-150 mm så det er ikke så stor forskjell.

Men dette blir jo en GP åre med kort skaft og "skuldre", regner med å starte med lengde rundt 220 cm.
Disse målene gir antagelig et bladareal rundt 650 kvadratcentimeter = normal Euroåre, men med grei mulighet for bevegelse av grepet 20-30 cm utover årebladet. Det fine er jo at det bare er å sage/høvle hvis den blir for lang/stor/tung :D
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 17 Aug 2013, 07:45

Nissens "grønnlandsårer" har parallelle sider langs omtrent hele bladet, like brede nær skulder som ytterst ute, bare en kort overgang til skulder. Nevnt i anne tråd er at "Lumpy paddles" har parallelle bladsider bare 10-12 cm nærmest tuppen, deretter smalner de innover mot skulder. Dette tror jeg er mer rett. En kan eventuelt øke lengden på den brede delen av åra til f. eks 20 cm, det går jo an å "fjerne trevirke" i ettertid. Spesielt om åra kanskje skal kortes ned, er det greit å ha noe å gå på.

Mht skaft, så har jeg begynt å like "for bredt" grep på grønnlandsårer. Det blir lettere å bruke vingteknikk, samtidig som jeg lett får tatt et støttetak langt ute til siden: Skal jeg ta støttetak på venstre side, beholder jeg grepet ved åras skulder med høyre hånd og lar venstre hånd gli raskt fra skulder og innover skaftet. Går veldig raskt. Å skifte grep med begge hender er jeg ikke tilhenger av, det tar tid, og hendene må tilbake i etterkant.

Jeg begynner, og hotshot er ikke ukjent med tankebanene, på grønnlandsåre som er "uekte" i den forstand at en aksepterer ikke å kunne gripe rundt dem ute ved årebladets ender. Jeg skal ikke kalle dette en grønnlandsåre, tror jeg, for det vil det ikke være, og jeg påstår ikke at den vil være bedre enn en ekte GP. Til mye vil den være dårligere. Men kanskje, til et spesielt påtenkt anvendelsesområde, vil den være bedre.

Og jeg tror mer på Thygesens diamantformede bladtverrsnitt enn på Nissens ellipseformede. Føler at de diamantformede går mer stabilt i vannet, finner sin bane. Kanskje en mellomting?

Nå begynner yrkeslivet, det blir mindre tid til tankelek..
EnTil

Postby hotshot » 17 Aug 2013, 10:33

Mitt tenkte "regnskap" blir omtrent:
bladlengde 70-80 cm, rett og avsmalnende del ca 50/50; rundt 40 + 40 cm.
Hvis bredde ved skulder er ca 5 cm og de parallelle sidene 12 cm, vil bredden bli ca 9 cm drøyt midtveis utpå den avsmalnende delen av bladet. Dvs. man kan lett flytte hånda ca 25 cm ut ved glidende grep. Og bladarealet er vesentlig større enn på min Thygesen.....

Nå kommer det jo noen flere faktorer: hvor bredt grep har man i utgangspunktet ift. sitt "naturlige" grep, og som EnTil nevner: flytter man begge hendene? Kanskje ikke hvis man griper smalt i utgangspunktet.

Og ikke glem at glidende grep er vanlig brukt på elva med Euroåre, man trenger ikke GP for å gjøre dette: slalåm padlerne har gjort det lenge....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv