Tauverk knop og stikk (knuter....)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Tauverk knop og stikk (knuter....)

Postby hotshot » 21 Aug 2013, 09:26

De som ferdes på vannet, trenger å kunne håndtere slikt....

Mange av dere kan nok en del fra før, men på Internet dukker det opp ting som er litt utenom det vanlige, men kanskje nyttig.

Highwayman's hitch;
Det ser litt magisk ut, og som de sier, kan den være nyttig til å feste slepe tau og annet som skal være lett å åpne:

http://www.youtube.com/watch?v=MoaLHjiCGuo

Trucker's hitch:
Denne ser komplisert ut, men består av to velkjente knuter:
åttetallsknop med en liten ekstra løkke, pluss et dobbelt halvstikk.
Her vises det ganske tydelig hvordan det gjøres:

http://www.youtube.com/watch?v=33jpnYqUgBg

Men det ser ut som de fleste viser en forenklet utgave som er kjappere å gjøre.
Åttetallet erstattes av en enkel løkke.
Denne videoen viser også "Truckie hitch" som ligner, men er enklere å åpne.
Den siste ville jeg ikke stole på hvis man feks. skal binde en kajakk på biltaket for transport:

http://www.youtube.com/watch?v=TSVbEfcZ8ps
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Tauverk knop og stikk (knuter....)

Postby hotshot » 16 Oct 2013, 13:17

Denne tråden startet kanskje litt brått med noen litt eksotiske knuter.
Men knuter er gøy og det trenger ikke være komplisert.
Og de enkleste knutene er nyttige og brukes mest.
Vi får ta det fra begynnelsen med den knuten som alle kan:

Image

Bildeanimasjon og video

http://www.animatedknots.com/overhand/

http://en.wikipedia.org/wiki/Overhand_knot

Det ble kanskje litt kjedelig? Men tanken nå er å ta det videre derfra uten at noen faller av på veien.
hotshot

Postby hotshot » 16 Oct 2013, 13:29

Neste skritt på veien etter å ha "lært" oss overhåndsknute, er dobbel overhåndsknute:

Image

Den vanlige overhåndsknuten er nyttig som "stopperknute" der vi vil hindre et tau i å gli gjennom et hull, eller binde enden på et tau for at det ikke skal frynse seg opp.
Men overhåndsknuten lider av de klassiske svakhetene:
Den er umulig å åpne når vi har strammet den skikkelig, og den glir opp av seg selv når vi ikke vil det :-(

OK, vi kan lage to overhåndsknuter etter hverandre på samme tau, men det er mindre klønete å lage en dobbel overhåndsknute.
Det er egentlig samme knute bare at vi lager "to runder", her er oppskriften

http://www.animatedknots.com/doubleoverhand/

Jeg liker denne knuten godt fordi den er litt lettere å knyte opp, den gir en større og penere "klump" på tauet, og hvis en av "rundene" som danner knuten skulle åpne seg, så har vi en til i reserve *hello2*

Begge disse overhåndsknutene er fine til å feste dekksrigging i hullbeslag på kajakkdekket; jeg liker den doble best......
Last edited by hotshot on 26 Sep 2014, 22:27, edited 2 times in total.
hotshot

Postby hotshot » 16 Oct 2013, 13:58

En nær slektning av overhåndsknuten er ÅTTETALLET

Image
Juli 2016: denne lenken er visst død.
Her er et bilde til erstatning:

Åttetall-CIMG0968.jpg
Åttetall-CIMG0968.jpg (96.11 KiB) Viewed 2247 times

Åttetallet er veldig enkelt og ryddig, men mange ikke-nerder sliter litt med det.
Det er noe med å "skifte retning" underveis i knytingen.
Bruksområdet er det samme som overhåndsknuten, pluss flere andre nytteformål.

Oppskrift: http://www.animatedknots.com/fig8_/

Åttetallet er ganske trygt, og lett å åpne, men dobbel overhåndsknute er nok litt tryggere som stopperknute.
Men åttetallet kan knytes dobbelt for å skjøte tau, eller for å lage en løkke på enden av et tau.
Når du har blitt fortrolig med vanlig åttetall, er det en hel familie av knuter som tar utgangspunkt i denne og som er nyttige og trygge:

Her er en elveredningsside som viser varianter: åttetall, løkke laget med dobbelt tau og åttetall, og åttetall "follow-through":

http://swiftwaterrescue.com/swiftwater- ... w-in-2012/

Followthrough? Jo fordi du ikke alltid kan tre knuten over ting etter at den er laget, det blir litt vanskeligere, men er ofte nyttig.

Skal prøve å huske fortsettelse, men vi skal ikke overdrive, lær deg noen få gode knuter skikkelig før du går videre! .
Last edited by hotshot on 06 Jul 2016, 08:54, edited 1 time in total.
hotshot

Postby hotshot » 18 Oct 2013, 14:19

Enden av tauet:

Image

I båtbutikken kapper de syntetisk tau med en elektrisk oppvarmet kniv: da frynser det seg ikke.

Hjemmekappa tauverk slipper lett knutenne fordi det blir ullent i tuppen, og det vil vi ikke.
dessuten blir det vanskelig å tre gjennom ttrange hull og beslag.

Lighter, stearinglys, gassbrenner eller elektrisk varmluftpistol gjør jobben.
Mange advarer mot brannsår osv., men jeg lærer aldri *thumright*
Når tuppen er passe smeltet, spytter jeg på fingra og snurrer tauet mellom fingertuppene: det svir litt, men etterhvert får du tykk hud på arbeidsnevene. Og det er bare å putte dem i munnen eller vannet alt ettersom hvor du befunner deg, for å kjøle ned.
Hvis du vil ha en knott eller plate på enden; trykker du tuppen mot noe kaldt metall. Da løsner ikke knutene så lett hvis det blir kort tamp.

Du kan også bruke varme til å "kutte" tauet, da blir det spisse fine tupper.......
Last edited by hotshot on 26 Sep 2014, 22:29, edited 1 time in total.
hotshot

Postby hotshot » 30 Oct 2013, 09:31

Imponerende rope trick *hello2*

http://www.youtube.com/watch?v=tLgPVm03OGI

får kanskje prøve å lære denne.........
hotshot

Postby hotshot » 12 Apr 2014, 15:00

Snart sesong for alle, og det kan være aktuelt å sjekke dekksliner, innredning og slikt.
Mye av det man syns kunne vært kjekt å ordne på slutten av fjoråret, blir liggende ugjort selv om det bare er småtteri, og plutselig skal vi av gårde.

Kunne lagt dette her: viewtopic.php?f=23&t=5333
men vil prøve å bygge ut knutetråden litt mer.

Den enkle overhåndsknuten i et innlegg litt lenger opp er den som brukes mest på dekksliner.
Denne er fra NS Aspect, fint forsenket med dobbelt hull i beslagene:

OHknuteDekksrigg877.jpg
OHknuteDekksrigg877.jpg (35.06 KiB) Viewed 4656 times

Vel og bra, og brukt av de fleste. Men jeg liker den doble overhåndsknuten bedre. Det blir en større "klump", den er lettere å åpne hvis det trengs, og jeg vil mene at den er litt tryggere. Den er også vist i et tidligere innlegg her i tråden. Når du strammer den til, ser det slik ut, denne er gjort på en strikk, og der er den veldig godt egnet:

DobbelOHknuteStrikk886.jpg
DobbelOHknuteStrikk886.jpg (44.9 KiB) Viewed 4656 times

Riot Brittany, er en av de få kajakker jeg vet om hvor produsenten bruker dobbel overhåndsknute over alt. Tydeligvis folk som har litt greie på tauverk. Også denne er pent forsenket i dekket så man ikke dunker så lett borti. Denne er på enden av en strikk, og man ser dobbelt beslag med line i det andre hullet:

DobbelOHknuteDekksrigg882.jpg
DobbelOHknuteDekksrigg882.jpg (46.13 KiB) Viewed 4656 times
hotshot

Postby hotshot » 12 Apr 2014, 23:12

Flere enkle knuter kan brukes til å skjøte tau og strikk. Både overhåndsknute og åttetall kan brukes slik ved at man legger tauet dobbelt og lar begge taudelene som skal skjøtes gå parallelt. Men man kan også lage for eksempel en fiskerknute slik:

Fiskerknute887.jpg
Fiskerknute887.jpg (60 KiB) Viewed 4631 times

Fiskerknuten består av 2 overhåndsknuter og funker. Men to doble overhåndsknuter blir en dobbelt fiskerknute som er tryggere:

Dobbelfiskerknute885.jpg
Dobbelfiskerknute885.jpg (71.85 KiB) Viewed 4631 times

Riot Brittany bruker den flere steder som justerbar skjøt på strikken i rigg og innredning:

DobbelfiskDekksrigg881.jpg
DobbelfiskDekksrigg881.jpg (28.03 KiB) Viewed 4631 times

Her får man muligheten til å justere strammingen av dekksrigg mv.
Det fine er at disse variantene baserer seg på "utvidet bruk" av et par helt enkle knuter som er veldig lette å lære.
hotshot

Postby PilOgBoge » 13 Apr 2014, 11:29

Morsomt med knuter, det er litt som håndskrift: Det er mulig å legge om vanene i voksen alder, men det er vanlig med en viss indre motstand også. For eksempel hadde jeg fryktelig lenge en merkelig greie med knuten som brukes på seil. Den som jeg lærte via "lag en sjø, ormen kommer opp av vannet, rundt treet og ned i sjøen igjen. Den ble feil minst annenhver gang, vanskelig å lære på samme måte som forskjellen på ny og ne måne. Så lærte jeg den kjappe versjonen av samme knute, og nå koser jeg meg litt hver gang jeg får lagt den!

Jeg skylder litt på blandingen av norsk, engelsk og dialekter, men navn på knuter er den virkelig vanskelige delen for min del. Navnene jeg lærte som barn og ungdom er nemlig helt andre enn bokmål- og engelsk-navnene, men orker jeg å lære de offisielle navnene? Ikke spesielt motiverende, knuter er en rimelig dypt innlært greie.

Skoknuten ikke minst, onkel lærte meg den på verandatrappa i fireårsalderen. Men dessverre for meg og senere for lilleputt-laget i fotball en feil variant! Det ligger et foredrag på TED.com som foreskriver den riktige varianten. Etter år med forsøk på å legge om til riktig knute har jeg oppdaget at andre knytter skoknuten på en helt annen måte enn meg, men fremdeles med samme feilaktige resultat. Faktisk legger de fleste den feil, noe som stadig i fotballens yngre årsklasser kan medføre resultatmessig ufordelaktige konsekvenser.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby hotshot » 13 Apr 2014, 21:56

Ja knuter er gøy; vi får tåle et lite sidesprang fra dekksrigg på kajakk.

Jeg så den TED videoen på et jobbseminar nylig:
Skolisseknuten er i bunn og grunn en båtsmannsknop med sløyfe.
Mange som lærte båtsmannsknop i speideren, går rundt med "kjerringknute" på skolissene sine uten å vite det.
Mht. engelske navn så heter vel dette "granny knot" på utenlandsk.

TED presentasjonene er ofte gode, her er skolisse utgaven:
http://www.ted.com/talks/terry_moore_ho ... your_shoes
eller på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=zAFcV7zuUDA
Det er verdt å se etter andre TED foredrag også.......

Så var det den ukjente knuten:
Tipper du tenker på pålestikk ("bowline" på engelsk) eller flaggstikk ("sheet bend").
Navnene kommer selvsagt fra bruken: bo-lina er "baug-lina"; husker det ble nevnt da jeg var med og seilte vikingskip.
Det var lina fra råseilet og frem i baugen som låste seilet i riktig vinkel.
Sheet = "skjøte", det tauet som "styrer" et vanlig moderne seil så det står i riktig vinkel mot vinden.
Engelskmennene bruker ordet "bend" om knuter som brukes til å skjøte sammen to tau. Tilsvarende logikk på norsk tror jeg du kan glemme: båtsmannsknop og flaggstikk brukes begge til å skjøte tau. "Knute" er vel et folkelig ord som jeg tipper "fagfolk" fnyser av.

Pålestikk og flaggstikk er "strukturelt identiske":
Pålestikk brukes til å lage en fast løkke på enden av et tau.
Flaggstikk er en kjapp måte å skjøte sammen to tau.
Begge er nyttige og "sterke", vær obs på at flaggstikk sitter så lenge tauene er stramme; når de slakkes, kan den riste løs.

Her er de sammen med noen "knutebøker". Flaggstikket på bildet er i ferd med å gå i oppløsning fordi det er slakt og den ene parten er et stivt gummitau ("tykk strikk"). Med litt velvilje bør du likevel kunne se den strukturelle likheten mellom dem.

KnutebøkerA901.jpg
KnutebøkerA901.jpg (57.76 KiB) Viewed 4575 times
hotshot

Next

Return to Gjør det selv