Setetilpasninger

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Setetilpasninger

Postby hotshot » 28 Aug 2013, 21:59

Den vanligste setetilpasningen er padding når det blir for god plass.
Dette er enkelt, men hva hvis det blir for trangt?

Min nygamle Eskimo Diablo er for trang i setet, og jeg har derfor utvidet dette litt.
Som vanlig betyr slike modder å varme opp plasten til den blir myk og presse til man får riktig fasong.
Interessant at både Eskimo og Prijon lager innhule seter av en svart plast som mykner mye lettere enn skrogene deres.
Jeg har hørt en gang at dette er resirkulert plast, og jeg tror det gjerne.
Og dette betyr at man skal være veldig forsiktig med slike operasjoner fordi risikoen for at hele greia kollapser og blir ganske uformelig, er ytterst reell. Ikke så lett å se, men setet på min Prijon Hurricane holdt på å bli ødelagt under en slik operasjon: en av de mer skumle manøverne som nesten gikk galt:

PrijonSeteA281.jpg
PrijonSeteA281.jpg (66.45 KiB) Viewed 2832 times

Dette setet er altså utvidet på sidene foran for å gi plass til at man sitter med knærne utover. Det er anerkjent at press på nerver på utsiden av hoftene/lårene lett kan føre til at bena "sovner". Selv etter at jeg har gjort tilsvarende operasjon på sete i Diabloen, opplever jeg nettopp dette: venstre ben dovner bort. Det betyr at dette setet skal skvises mer for å gi plass. Skal prøve å ta mer bilder når dette evt. skjer.

En alternativ løsning som man kan supplere med, er å sitte lenger frem i setet, men det kan gjøre at man får forkant av setet midt under rumpa.
Jeg har en kajakk hvor enten produsenten eller forrige eier har løst dette ved å legge en skumplastplate som forlengelse av sitteflaten foran på setet. Dette ligger altså klart som en plan B med Diabloen hvis det skulle trengs. Å sitte lenger frem oppnår man selvsagt ved å stramme opp ryggstøtten.

Men dette betyr jo at man blir sittende lenger frem i båten og kan forskyve balansen i skroget. Diabloen er litt lo-girig som det er, og da vil noe slikt være ugunstig. Det betyr altså at det kan bli aktuelt å flytte setet litt bakover for å kompensere. Viktig grunn til å styre unna kajakker hvor setet er støpt som en integrert del av skroget.

Den som ikke er helt blind, vil se på bildet ovenfor at jeg har montert treklosser oppå sidevangene på Prijon setet: dette er fordi jeg senket setet på denne kajakken. Under setet var det riller/skinner som jeg varmet opp og klemte flate. Underdelen av setet ble tynnere og hele setet kunne senkes et par CM. Treklossene ble brukt til å fylle opp mellomrummet som oppsto mellom setet og dekket.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Setetilpasninger

Postby hotshot » 29 Aug 2013, 09:00

I forrige innlegg ser man også limspor etter skumplastpolstring.
Ikke tingen i et sete som er for høyt og for trangt, men behagelig med både avlastning og isolasjon hvis det passer forøvrig......

Formstøpte seter er tilgjengelig i en del padlebutikker, og i enkelte tilfeller kan det funke med et slikt limt rett i bånn av båten. Eurokayaks "Enigma" squirt kajakken var utstyrt på denne måten.
Ryggstøtte er viktig i kajakker ti "action" paddling: hva racerpadlere evt. gjør på flattvann er en fremmed verden for meg.
Det mest robuste er å forankre ryggstøtta og fotstøtta i kajakkskroget slik at setfestet ikke utsettes for påkjenninger.
Eskimo har syndet her med Diabloen: det er slett ikke uvanlig. Jeg har tanker om å modde ryggstøtta uansett.......
Originalt kom min Diablo (Center utgave) med en skumplastkloss til ryggstøtte. Dette funker ikke så veldig bra, men jeg fikk med et ekstra "heavy duty" sete som inkluderte ryggstøtte. Jeg har montert støtta, men beholdt det lette setet som er lettere å forme.
Dette arbeidet er ikke ferdig, og nye ideer vil nok komme etterhvert: mistenker Eskimos formstøpte ryggstøtte for ikke å være helt bra for ryggen min........

Jeg fant en interessant ressurs på nett som kan gi noen tips om sittekomfort.
Her er en av flere undersider på dette nettstedet:

https://www.gurneygears.com/bumfortable ... -solutions

Les med et kritisk blikk: jeg har ikke prøvd produktet og vet ikke om det er noe å satse på ;)

Ellers er det mange som prøver seg med oppblåsbare seter osv. og her er litt DIY stoff:
http://www.oneoceankayaks.com/Wshophtm/kayakseat18a.htm
..
hotshot

Postby EnTil » 29 Aug 2013, 18:08

Gurneygears sete av type bumfortable omtales (positivt) I tråden viewtopic.php?f=8&t=4404&start=10 , innlegg per 17. oktober 2012, skrevet av forumets audun_roller. Audun padler (padlet i alle fall da) en Reval Extreme, 615 cm lang (?), rimelig rå, omtale av denne og mer håndterlige Reval Commander, skrevet av Jan Fjelde, finnes i bladet "Padling".

Jeg er nokså treg i avtrekket, vurderer fremdeles, snart et år senere, bumfortable til et par av mine kajakker, Valley Rapier 18 og Rapier 20. Audun hadde Rapier 18 før han gikk over til Reval Extreme, omtaler Rapier 18 som å føles tryggere av padlere uten er faring med smale runde skrog. For meg funker Rapier 18 i meste laget utfordrende, for å si det slik. Veldig rask imidlertidig, og roper etter et kontrollskapende Bumfortable-sete fra Gurneygear. Enkelte opplever visst bumfortable-setene som litt myke.
EnTil

Postby hotshot » 02 Sep 2013, 10:37

Da ble det en ny runde med tilpasning i går; slik ser Diablo setet ut med ryggstøtte montert:

DiabloCenterSete291.jpg
DiabloCenterSete291.jpg (46.21 KiB) Viewed 2708 times

Sidevangene ble varmet opp med viste varmluftpistol (Leister Triac; det går med billigmodeller fra Biltema også).
Test med neglen for å se om overflaten er myk, og klem med "gryteklut" så du ikke brenner deg for å se om plasten er bøyelig.
Forsiktig så ikke hele greia blir en formløs klump! Varmen "vandrer" fra overflaten og inn i plasten slik at den fortsetter å bli mykere etter at man fjerner varmekilden.
En våt klut eller svamp kan være nyttig til brå avkjøling ved krise, og for å "fiksere" en oppnådd utforming som ikke er stabil........

Så er det bare å brette et mangedobbelt frottehåndkle og sette seg i det myke setet.
Evt. å presse med fot, kne eller hånd beskyttet av håndkle mot utstikkende punkter.

I tillegg til litt utvidelse, strammet jeg ryggstøtta så jeg ble sittende lenger foran i setet.
For å kompensere dette, flyttet jeg setet ett "hakk" bakover: på bildet ser man festeskinnene med huller for skruer som holder setet fast i skroget.
Om slike ting er modifisering eller tilpasning?
De fleste elvepadlere som skaffer seg egen kajakk, gjør litt slike ting, mer eller mindre ekstremt.
Havpadlere bør også sørge for at kajakken passer og er i riktig balanse.....
hotshot

Return to Gjør det selv