Kajakk på biltak

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Kajakk på biltak

Postby hotshot » 26 Sep 2016, 13:24

Hjelpelasteren fra West som Kvase lenker til, virker fornuftig. Prisen er vel det man kan vente seg; dyrt nok til at det kan friste til selvbygg for den som har tilgang på materialer og verktøy :P

Mht. "naturmetoden" er det mye spørsmål om teknikk, det er ikke så veldig tungt når man har fått teken.
Derfor jeg var så opptatt av å finne den videoen hvor selv mor kan fikse det...........

Utfordringen er høye biler: jeg har vært med flere ganger på å lempe kajakker opp på VW Caravelle/Transporter.
Da er det godt å være to, særlig for oss som ikke er så veldig høye.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 05 Oct 2016, 18:11

Min private versjon av lastehjelperen, har ligget bak i bilen i flere år. Den består av et firkantrør som passer inn i lastestativet:

Lastehjelp0120.jpg
Lastehjelp0120.jpg (102.99 KiB) Viewed 963 times

Det er best å montere slikt bak på bilen, det reduserer sjansen for å skade speilet.

Ellers kan man bruke nesten hva som helst, fo rå vise et eksempel, gikk jeg i garasjen og fant: en rørtang.

Roertang0121.jpg
Roertang0121.jpg (98.25 KiB) Viewed 963 times

Funker fint, og fantasien setter grensene. Hvis du har railer, kan du jo også bare stikke en lang planke under disse på begge sider.
Jadda, noen er sikkert bekymret for biltaket :lol:
hotshot

Postby hotshot » 06 Oct 2016, 12:17

Litt off topic, her ser man hva som kan gjøres med et par planker under lastestativet, supplert med en sekketralle bak bilen.
Bare så det er klart at en kajakk ikke er noen stor utfordring hvis man har litt pågangsmot.... *thumright*
Kjøpte et lite redskapsskur til å ha i hagen. Fikk hjelp med å laste opp, men var alene da jeg kom hjem.
Hvis du ser nøye etter, så hviler "hytta" på et par planker som er stukket innunder lastestativet:

Taklast02890.jpg
Taklast02890.jpg (119.57 KiB) Viewed 939 times

Ikke så lett å ta bilder under nedlastingen, men det gikk bra:

Hageskur02891.jpg
Hageskur02891.jpg (125.93 KiB) Viewed 939 times

Så var det bare å bikke det opp på ryggtavla, lene seg forover og bære det rundt huset.
OK, jeg tok noen pauser og brukte tralle på de flate partiene.........
hotshot

Previous

Return to Gjør det selv