Design og modifikasjoner

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Design og modifikasjoner

Postby hotshot » 04 May 2014, 13:32

Byggebeskrivelsen til Marlinmann er fin og detaljert, inspirerende lesning *hello2*

Men prosjektet fortsetter: litt "studium" på nett antyder at det kan være vrient å finne dimensjoner som er noe greiere enn det jeg har.
Da blir det litt juks; som dere antyder, er det en del jobb med gamlemåten, selv om det er OK å gjøre det tradisjonelt og ikke tar så lang tid som enkelte tro. Hittil har jeg brukt mer tid på planlegging og skriving enn skjæring.....

Men jeg fant fram en håndholdt sirkelsag og kløyvde granlekten til ca 30 x 30 og skrådde ca 30 cm av endene til en tynn "tupp". Justerte med en simpel liten el-høvel for å få litt nøyaktigere dimensjoner. Og "hekta" det sammen med noen klemmer:

GP4mai14-929.jpg
GP4mai14-929.jpg (59.28 KiB) Viewed 2782 times

Ser at dette blir ganske grovt og tykt, skal en runde i tenkeboksen og kanskje redusere dimensjonene litt. ligger an til største dimensjon på loomen = 30 x 45. Tykkere enn Sawyer åra mi, og den er litt tykk å holde i. Både dette, innsetting av noen "fyllstykker" innerst på bladet og div avrunding er nok lettest før alt er limt sammen. Forsterkningslekta vil likevel være fin som "linjal" under videre arbeid:

GP5mai14-930.jpg
GP5mai14-930.jpg (52.47 KiB) Viewed 2782 times

Det blir en blanding av elektrisk høvel og håndverktøy videre. Har forresten sett at vippesag (aka elektrisk stikksag, "Lesto"-sag) er ganske vanlig brukt av bygningssnekkere når de skal kappe og kløyve treverk og ikke har større maskiner i nærheten. Ganske hendig, får kanskje finne frem en slik til neste prosjekt. Bajonettsag? Har jo det også et eller annet sted, men syns den er litt klumsete å bruke til akkurat dette. Den er fin der stikksagen ikke har langt nok blad.......

Tar det pent og rolig, korte økter og tenkepauser, alle ingrediensene bør være på plass nå.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Oyst » 04 May 2014, 19:45

Dimensjonen på loomen på mine hjemmelagde årer er ca 34 x 25 mm. Nå har ikke jeg spesielt store never. Men dette gir meg et godt grep som også gjør det mulig å holde åra løst og ledig.
Oyst

Postby hotshot » 05 May 2014, 10:41

Det er greit å ta noen foreløpige beslutninger, og som med resten av prosjektet, kan det være OK å overdimensjonere litt.
Tittet litt på lenken til Marinmann: han har brukt 41 x 28 mm, dvs. noe mer enn Oyst sin 34 x 25.
Elveårer med glassfiber skaft pleier å være 31 - 32 mm diameter og litt flatklemte i grepet.

Min "råvare" med 15 mm plank + 30 x 30 mm lekt blir 45 x 30 mm, så det skal nok reduseres litt, men ikke mye.
Faktisk bare et par mm i hver retning pluss avrunding før jeg er nede på Marinmann sine mål.
Slikt forsvinner fort under "finpussing" og lar seg justere. Maks. styrke midt på loomen er en tanke med tanke på glidende grep. Ser ikke for meg at jeg kommer til å drive så mye med stor kraft kombinert med "full extension" med begge henda helt over på samme halvdel av åra, men man vet jo aldri: da er vi over på chest-scull teknikk.......

Hovedagendaen er å redusere den delen av "ryggraden" som fortsetter utover årebladene.
Her blir det også litt 3-dimensjonalt "skulpturarbeid" med fyllstykker osv.
Slik det ser ut nå, blir det jo "Aleut-ribbe", mens jeg hadde litt tanker om "vingeprofil" type Avannaq.
Dette drar litt i hver sin retning, men kan kanskje bli spennende?
hotshot

Postby hotshot » 08 May 2014, 08:21

Mens tankene modner, lurer det et fenomen i bakgrunnen: moderne terassebord!

Jeg har liggende en planke i sibirsk lerk som skal bli åre en gang. Den er "naturlig impregnert" og kanskje det drev slike i land på Grønland i gamle dager?
Men det lages moderne "superplanker" som også påstås å tåle vind og vær uten overflatebehandling. En av dem heter Accoya og finnes hos mange trelasthandlere:

http://profftre.no/holmentreindustrias9 ... revirke_1/

Kan dette være en ide?
hotshot

Postby hotshot » 18 May 2014, 15:44

Endelig Klar for laminering: har vært (er) litt dårlig, ingen padling og pent vær.
Har grovskåret fasongen nå. Etter litt "lagring" viste åreemnet seg å ha blitt litt skjevt og vridd.
La derfor opp de to delene med klemmer/tvinger på en rett 1"x3" avstiver og sammen ble disse ganske rette og fine.
På siste bilde kan du så vidt se at det er en planke på undersiden av åredelene som er litt bredere enn loomen.

Biltema Laminerings-epoxy ble blandet i et engangsbeger på digital kjøkkenvekt med 1 gram oppløsning.
Slike vekter har blitt ganske billige.

EpoxyVekt936.jpg
EpoxyVekt936.jpg (33.05 KiB) Viewed 2677 times

Tara + 15 gram herder og lim til 46 gram (bare ble sånn...).
Det blir temmelig nøyaktig, spesielt når man skal lage små doser.....

Pusset limflatene med sandpapir, påførte lim på begge halvdeler, og satte sammen med klemmer og tvinger:

GPlamineringA938.jpg
GPlamineringA938.jpg (58.69 KiB) Viewed 2677 times

Det ble akkurat passe mye epoxy til dette pluss en liten repjobb på Thygesen åra. Venter på at det herder nå..........
hotshot

Postby hotshot » 18 Apr 2018, 07:32

Denne åra er tilnærmet ferdig nå, noen vil si at det gjenstår mye finish arbeid, men fasongen er stort sett på plass. Den veier ca 1,4 kg og er klar for testing. De strategiske målene blir lengde ca 225 og bredde ca 9 cm med et langt jevnbredt parti på bladene. Dette er "større" enn mange vanlig forekommende grønlandsårer, men det er jo ingen sak å fjerne materiale siden hvis jeg skulle finne ut at jeg vil ha den mindre. Dessuten har jeg jo en mindre GP fra før. Jeg liker de markerte skuldrene i overgangen mellom skaft og blad på Thygesen åra mi, så denne detaljen kopierer jeg. Neste skritt blir prøvepadling, og det kan se ut som sesongstart blir testing av GP varianter.

Øvrig arbeid med GP finnes som sikkert mange har sett, her:
viewtopic.php?f=23&t=5039&start=40
hotshot

Previous

Return to Gjør det selv