Design og modifikasjoner

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Design og modifikasjoner

Postby hotshot » 25 Feb 2014, 21:58

Det tok et par dager; lakken begynner å bli noenlunde tørr; bør være klart for en test nå......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 02 Mar 2014, 23:51

Åra har vært på tur; mer i Marsturer etter hvert?

Men åra oppførte seg ganske "normalt": forbehold om at jeg ikke har padlet siden romjula og var ganske rusten.
Funker helt OK med "Maligiaq" Grønlandsteknikk med skrå blader, og merket ingen tegn til wobbling med vanlig teknikk. Lurer på om "ryggraden" på begge sider av bladet virker stabiliserende på lignende måte som "dihedral": det er samtidig gunstig mht. forholdet vekt/stivhet. Merket at "Dihedral" stabiliserer bladet bedre ved sveipetak (sculling), men det var greiere enn skjeformete blad. Vet ikke hvor effektiv den er ellers, men den føles "lettpadlet". Opplevde ikke åra som tung. I det hele tatt fremsto den som "akkurat passe", slik man håper at en mellomting/hybrid skal være. Lengden er ca 214 cm; den har mer "trøkk" enn Thygesen 215 cm (pga. bladbredden?) og mindre enn AT Oracle. Føler jo ikke at denne åra "glipper", men det kan virke som det skjer uten å være åpenlyst? Fartstester må til !

Føler foreløpig ingen trang til å gjøre store endringer. Heller lage flere årer fra grunnen av tenker jeg; det blir ikke så mye mer jobb enn dette prosjektet. Mye av arbeidet gikk med til skjøten på midten......
hotshot

Postby hotshot » 21 Apr 2014, 22:03

Da er vi kommet til modifikasjonene. Har skrevet lite om denne åra i det siste fordi den ikke har vært brukt. Den er tung, og skiller seg ikke ut som annet enn en Euroåre uten spesielle fordeler. Svingvekten kan reduseres ved å fjerne gods fra bladene som er/var 15 cm brede. Her sammenlignet med Thygesen GP:

GP-Hybrid908.jpg
GP-Hybrid908.jpg (56.89 KiB) Viewed 2950 times

Tenkte å kutte 1,5 cm på hver side, det gir 12 cm bladbredde, slik:

HybridMod909.jpg
HybridMod909.jpg (45.47 KiB) Viewed 2950 times

Dette ble gjort; åra er jo et eksperiment. Dagens verktøy var en "Sabretooth" sag med tynt blad og sylkvasse baklengstenner som har ligget ubrukt en stund. Den jobber på drag akkurat som tradisjonelle japanske snekkersager. Gjorde ikke så mye ut av designet, bare skrådde sidekantene litt med spokeshave høvelen. Totalvekten ble redusert med ca 60-70 gram; svingvekten kunne lett kjennes som merkbart redusert. Ser ut som den kommer fra vedskjulet nå, men ble tatt med på dagens tur før noe mer "finsliping" eller lakkering. Det vil nok forsvinne noen flere gram ved mer skråing av kantene og penere avrunding av profilen/omrisset.

Åra gurgler nå, krever Grønlandsteknikk for å gå lydløst. Gir merkbart mindre trøkk enn en vanlig elveåre med store blader ved surfing, rulle osv. men funka brukbart etter litt tilvenning. Skal fikse litt på finishen så den tåler dagslys, men dette blir neppe noen favoritt, så jeg legger ikke mye jobb i dette. Bedre å gå løs på en "ekte" Grønlandsåre (med litt Aleut inspirasjon).
hotshot

Postby hotshot » 25 Apr 2014, 12:23

Har pusset litt på fasongen nå, åra veier ca 1150 gram.
Kommer kanskje bilder og slikt etterhvert.

Om jeg angrer på siste modd?
Er 12 cm for smalt til "seriøst bruk"?
Kanskje litt; har grublet og tenkte nå plutselig på at det jeg hadde lignet litt på Jimy Snyders elveårer som mange elsker.
Er dette et spor til som er verdt å følge? Noen bruker disse til rodeopadling........

http://rivrstyx.com/compare-rivrstyx/

Jeg vet om et tilbud på mulig råvare, hvis jeg ikke bare skal laminere litt ;)

I allefall kan det se ut som 12 cm er for smalt til annet enn veloverveide Grønlandsmanøvre; jeg mener når gøidende grep på åreskaftet tar for lang tid.
Når du egentlig allerede skulle være i gang med nytt padletak på motsatt side i det øyeblikket du har flyttet grepet........
hotshot

Postby hotshot » 01 May 2014, 20:30

Ikke så mye nytt å lære av Hybridåre prosjektet, annet enn evt. mer fartstesting / sammenligning med andre årer.
Siste finish med sliping og lakkering gjenstår, men kan kanskje tas i samme slengen som neste prosjekt.

Da får man se litt på materialene i garasjen: tre planker ligger tapet sammen og kappet i omtrentlig lengde. Gikk løs på den lengste: Den har slått seg litt under lagring, så da kapper jeg av overskuddet i den skjeveste enden for å ha et ryddig utgangspunkt. Thygesen åra mi er 215 cm lang, så tenkte å prøve med ca 224 cm. Jeg liker Thygesen åra, så den blir forbilde for mål på loomen og skuldrene når jeg skal lage min første "ekte" GP. Jeg tenkte å begynne med litt grovere dimensjoner og la bladet ha et parallelt parti ytterst for å øke arealet litt. Bredden blir ganske lik, ca, 9,5 cm som vel regnes som en ganske bred GP. Erfaringen med at 12 cm ble et smalt blad på hybridåra, henger nok delvis sammen med at den har mindre bladlengde, mer Euroåre enn GP. Har merket opp, sagd noen hakk og såvidt satt kniven i treverket. Vist her sammen med Thygesen åra:

GP1mai14-926.jpg
GP1mai14-926.jpg (42.99 KiB) Viewed 2892 times

Har sagd nesten inn til antatt maksimalt yttermål flere steder, og hugget av litt mindre i det første mellomrommet mellom sagkuttene. Som neste bilde viser, vil kuttene følge vedretningen i planken. Den er aldri helt rett, så her må man gå litt gradvis til verks for ikke å ta for mye, nærbilde :

GP2mai14-927.jpg
GP2mai14-927.jpg (59.88 KiB) Viewed 2892 times

Så får man bruke de verktøyene man har til å hugge, spikke, høvle, raspe og slipe videre til ønsket form.
Neste skritt blir å lime på en list for å bygge opp et tykkere skaft: planken jeg bruker er 1,5 cm tykk. Regner med at jeg bør opp i ca 4 cm tykkelse, så da blir det vel en tur hos trelasthandleren. Mulig jeg bare bygger opp den ene siden og lager en "Aleut" åre med "hengende blad", det blir enklest. Og kanskje med en vingeprofil hvor den ene siden av bladet er flat, inspirert av "Avannaq".
Som nevnt før, ikke så spennende å bygge noe som du kan få kjøpt i butikken, og en slik konstruksjon vil være meget enkel å lage. Hvis det funker bra, vil jeg syns det er strevet verdt å spre ideen, for å si det sånn.

Noe jeg angrer hittil? Skulle kanskje ønsket at den var lengre og bredere. Ingen klager på at pølsa er for lang. Men da hadde jeg måttet jobbe med et emne som er vridd i den ene enden; slik det er nå, er den ganske rett og fin fra starten. Og hvis det går greit, kommer det kanskje flere årer?

Fortsettelse påtenkt når det skjer noe mer.
hotshot

Postby Sven K » 01 May 2014, 22:32

kult. min 240 har opprinnelig et blad på 8, 4 ca med armert tupp som bygger litt ytterst. loomen er over 65 cm. den beste åra jeg har prøvd til vind. som enkelte har vært inne på virker den nok litt som balansestang. "surf åra" mi er 220 med nå ca 11cm blad ytterst. den er tung men punchy og så brei at det begynner å nærme seg en euro. ulempen er at grepet blir dårligere ved rulling og ekstended grip. Klart mer vindfølsom enn den lange tynne.
det blir gøy å følge utviklingen..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 02 May 2014, 22:08

Ingen store ting siden sist, men tre er levende materiale, og med håndverktøy må man ta hensyn til det. Når veden oppfører seg kronglete, er det best å legge inn flere tverrkutt på de vriene stedene for å unngå "arbeidsulykker":

GP3mai14-928.jpg
GP3mai14-928.jpg (44.66 KiB) Viewed 2856 times

Etter hvert blir det vel vanskeligere å styre kniven, skjønt med spantekniv er det kanskje bare en morsom utfordring .....

Planken er i furu; jeg fikk tak et stykke gran på 30 x 48 mm i dag.
Kosta ikke stort, men unødvendig grov dimensjon, 30 x 30 hadde spart meg for litt arbeid, og vil virke som en "guide" for videre utforming når de limes sammen. I overgangen loom/skulder/blad må jeg lime inn noen løse biter hvis jeg ikke skal bruke flere brede planker og spikke ut resten av fasongen. Men da forsvinner noe av gevinsten ved å laminere. Tror jeg skal se meg om etter mer materialer før jeg fortsetter; det vil gjøre jobben greiere.

Er det forresten noen som har erfaringer med å laminere gran og furu sammen? De blander jo alskens andre treslag, så det burde vel være greit? Tror egenskapene supplerer hverandre litt: lettere å finne brede bord av kvistfri furu, mens lekter av gran koster nesten ingenting. Lettere å unngå kvist når det er små dimensjoner. Gran virker litt hardere og spenstigere, tror jeg leste at Thygesen bruker det.
hotshot

Postby qussuk » 03 May 2014, 06:36

Jeg har brukt furu som påbygning av skaftet på en åre av gran for å øke tverrsnittet. Denne åren er 4 år gammel og lamineringen med Casco-PU lim holder fortsatt.

Furu, lerketre, og de fleste løvtresorter er tyngre enn gran uten at de nødvendigvis har mekaniske egenskaper som har positiv betydning for årens bruk. På Trefokus finner du mer informasjon: http://www.trefokus.no/default.aspx?m=19

Emnet du jobber med ser ut til å gi vise utfordringer på grunn av varierende fiberretning. Du hadde spart my tid og plunder på å sage ut profilen. Jeg har ellers god erfaring med å bruke båndsliper til forming av grønlandsårer.
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
qussuk

Postby Sven K » 03 May 2014, 07:03

jeg bruker gjerne bajonettsag til å sage ut formen, deretter vinkelsliper til grovforming.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 03 May 2014, 07:55

Det er også mye informasjon i tiligere poster på forumet:

http://padleforumet.com/viewtopic.php?f=6&t=154&p=1285&hilit=marlinmann#p1284
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]