Men prosjektet fortsetter: litt "studium" på nett antyder at det kan være vrient å finne dimensjoner som er noe greiere enn det jeg har.
Da blir det litt juks; som dere antyder, er det en del jobb med gamlemåten, selv om det er OK å gjøre det tradisjonelt og ikke tar så lang tid som enkelte tro. Hittil har jeg brukt mer tid på planlegging og skriving enn skjæring.....
Men jeg fant fram en håndholdt sirkelsag og kløyvde granlekten til ca 30 x 30 og skrådde ca 30 cm av endene til en tynn "tupp". Justerte med en simpel liten el-høvel for å få litt nøyaktigere dimensjoner. Og "hekta" det sammen med noen klemmer:
Ser at dette blir ganske grovt og tykt, skal en runde i tenkeboksen og kanskje redusere dimensjonene litt. ligger an til største dimensjon på loomen = 30 x 45. Tykkere enn Sawyer åra mi, og den er litt tykk å holde i. Både dette, innsetting av noen "fyllstykker" innerst på bladet og div avrunding er nok lettest før alt er limt sammen. Forsterkningslekta vil likevel være fin som "linjal" under videre arbeid:
Det blir en blanding av elektrisk høvel og håndverktøy videre. Har forresten sett at vippesag (aka elektrisk stikksag, "Lesto"-sag) er ganske vanlig brukt av bygningssnekkere når de skal kappe og kløyve treverk og ikke har større maskiner i nærheten. Ganske hendig, får kanskje finne frem en slik til neste prosjekt. Bajonettsag? Har jo det også et eller annet sted, men syns den er litt klumsete å bruke til akkurat dette. Den er fin der stikksagen ikke har langt nok blad.......
Tar det pent og rolig, korte økter og tenkepauser, alle ingrediensene bør være på plass nå.