Slitasje under setet

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Slitasje under setet

Postby hotshot » 14 Mar 2014, 22:54

Elvekajakker som skal repareres, er ofte slitt under setet. Disse reparasjonene er vanskelige fordi et stort område blir tynnslitt. Hvis du har hatt med deg kajakken på sjøen og surfet litt på sandstrand, blir det enda verre: Jeg pleier å finne sand i kajakken et år etter slike utflukter. Den legger seg gjerne under setet og virker som "slipepasta" når setet beveger seg i forhold til skroget. Dette blir ekstra ille hvis konstruksjonen gjør at enkelte deler av setet gir stor lokal slitasje. Så derfor kan det være en ide å polstre litt for å forebygge.

Et passelig stykke med liggeunderlag av polyetylenskum smyges under setet og fordeler belastningen så man ikke får konsentrerte slitasjepunkter. Slikt skum vil deformeres permanent når det er under konstant trykk og dermed tilpasse seg så trykket fordeles jevnt. Det vil også gjøre tilsvarende nytte ved å fordele belastning under skuring på utsiden, mot svaberg osv. ved brottpadling og ilandstigning.

Alltid et lite forbehold når man anbefaler slikt; jeg tror på det selv, men påtar meg ikke skylda hvis noen klager :mrgreen:
Og BTW: jeg kan tenke meg at det er ekstra nyttig ved 3 lags polyetylen hvor "ytterskinnet" er tynnere slik at det går fort å slite seg inn til skumkjernen i skroget.

Antagelig gunstig for glassfiberbåter også, selv om jeg bare har mykplast i tankene...
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Slitasje under setet

Postby SamH » 15 Mar 2014, 01:10

Langt de fleste kvalitetsbåter har skum under setet idag, det forhindrer dog ikke slitasje.. Vippe ut setet, legge et par strøk epoxy på sliteflatene og evt bytte ut hardt skum med bløtere for mer friksjon er standard vedlikehold år om annet..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Re: Slitasje under setet

Postby ørgen » 14 May 2014, 20:10

Jeg har klippet ut noen biter av en gammel bildekkslange og limt fast på "gangepunktene" under setet.
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Return to Gjør det selv