Reparere søm'en på glassfiberkajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Reparere søm'en på glassfiberkajakk

Postby davelarue » 09 Apr 2014, 12:20

Hei,
Har en struer kajakk, hvor den svarte 'teipen' øverst på siden har gått i stykker flere steder. Et sted har glassfibered begynt å dele seg litt.
Hvordan reparerer man det? Trenger jeg spesielt utstyr?
Evt om det finns en lett guide et sted på nettet, hadde vært best.

Takk for tips!
davelarue

Re: Reparere søm'en på glassfiberkajakk

Postby ksakk » 09 Apr 2014, 13:19

ksakk

Postby perduc » 09 Apr 2014, 15:06

Egentlig en grei jobb. Dessverre har nesten alle gamle Struerbåter samme problem. Det ser ut til at de bare har forsterket litt på innsiden, og brukt gelcoat på utsiden. Nesten alle båter bygget på denne måten sprekker i skjøten mellom skrog og dekk.
Dersom det bare har sprukket litt, slik at båtfasongen er opprettholdt tar du først og legger ducktape/sølvtape på utsiden av skjøten for å unngå lekkasje. legg båten på høykant, må ta en side av gangen. Bruk epoxy. Jeg bruker West, den fester godt. Bland microfiber og epoxy til en blanding som såvidt renner. Fyll i en liten kopp på en lang list, slik at du rekker inn i endene om nødvendig. Skjøten sprekker nesten alltid litt bak åpningen, men kan gå litt inn i endene også.
Rekk koppen med epoxy inn i båten så langt som nødvendig, og hell forsiktig ut langs hele skjøten. Ta deretter en annen list og jevn ut så godt du kan. La herde. Gjør dette på innsiden de stedene det har sprukket. Det kan forsterkes ytterligere på innsiden med glassfibertape, men det er ikke nødvendig da det ikke er der det er størst belastning.
Når du er ferdig på innsiden tar du slipemaskinen og sliper vekk den svart stripa på utsiden. Bruk glassfibertape, gjerne to lag over skjøten. Da har du forsterket der belastningen er størst. Så er det å slipe litt og gjerne lakker svart stripe igjen.
Om du bor på østlandet kan jeg kanskje stikke innom om det er interessant for deg.
perduc

Postby davelarue » 14 Apr 2014, 18:47

Takk for svar folkens. Regner med at du mener epoxy på utsiden av båten (innsiden kommer jeg ikke til??), ikkesant?
Jeg bor på østlandet, ja. Sender deg en pm.
davelarue

Return to Gjør det selv