mekking på P&H baidarka

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

mekking på P&H baidarka

Postby Sven K » 21 Apr 2014, 00:52

baidarka exp gearlab.jpg
baidarka exp gearlab.jpg (80.07 KiB) Viewed 2121 times

som de fleste sikkerthar fått med seg fikk jeg tak i en slik gammel hutchinson klassiker og det er en ypperlig kajakk skrogvessig synes jeg. Men den har sine sikkerhetsmessige ulemper. I dag reduserte jeg overhenget på selve cockpitkanten. jeg har kun prøvd denne kajakken en gang i isende kulde og vind oppi 18ms. jeg fant fort ut at det er alt for trangt og plundrete å få på spruttrekk, samt at det satt farlig godt fast også. jeg bruker et Brooks aqullisaqtrekk. cdette tetter ved at det strammes inn mot selve sargen. det ligger ikke på flata som andre neoprene trekk. ergo kunne jeg kutte vekk en god del. Videre bør jeg kanskje flytte skottveggene. det er god plass bak sete som på eldre kajakker. Setet er integrert i skroget og jeg sitter veldig bra egentlig så jeg beholder denne løsningen. Litt plundrete å lage skottvegg innimellom bak der men jeg finner en løsning. samme foran. Jeg vurderer å flytte fremre skottvegg å evt utforme den så jeg både får god fotkontakt på sidene og rom til å srekke ut litt. Denne kajakken har naturligvis Ocean cockpit og høyt V formet baksekk. Mao en cowboy entry her er betydlig mer tricky enn på de flate baljene. Denne farkosten er 51cm brei har enda dypere Vform en nordkapp og med rund overgang til sider. Så jeg bør kanskje vurdere en form for utriggersystem ala VKV..just in case..
lukene er også et kapittel. de er av den gammeldagse skrutypen og relativt små 6tommer? disse kan muligens med fordel byttes til moderne. aller helst skulle de vært større, men da må jeg gå løs på de nydelig utformede dekkene(særlig bak)...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: mekking på P&H baidarka

Postby hotshot » 21 Apr 2014, 21:49

Vurderer du å fylle tomrommet bak setet med skumplast?
Personlig tenker jeg på slike "rom" som ekstra bagasjeplass hvor jeg kan stappe en vanntett sekk med utstyr.

Kanskje det går an å lage en mod./adapter til lukene uten å ødelegge?
Har inntrykk av at du ser på denne kajakken som klenodium/historikk som bør bevares?

Ser mange kajakker har fått bakdekkbeslag for årefeste: virker som årepose redning er eneste pålitelige mulighet på denne uten assistanse fra en annen kajakk? Innså det samme i fjor med Tsunami 145 faktisk, cowboyredning uten flottør var mye vanskeligere enn reentry & roll ;)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: mekking på P&H baidarka

Postby Sven K » 22 Apr 2014, 22:13

ja,jeg tror jeg heller litt mot å beholde den mest mulig. I dag har jeg sausa inn kantene på skottveggen foran og bak(de var ikke tette) med noe Sikaflexaktig guffe. Denne kajakken er typisk npok laget av bla chopped strands noe jeg fikk merke når dette ble klimt utover med fingene i blinde. Tiltross for nitrilhansker fikk jeg glassfiber i fingern. Det er vrient å komme til med de smale lukene. Lukene bør av og skifte fugemasse og O-ringer. dette er gamle engelske skruluker svarte og grå? henderson? Pumpa er også en greie. Kunne egentlig godt tenkt meg å ha den men den bolten som holder hendelen i forbindelse med pumpemekanismen er korrodert ihjel. Imellomtiden får jeg bruke gaffa..evt glasse det igjen..eller forsegle pumpa. plassen bak setet kan evt fylles med flottører elikn. plassen foan pedalene kan med fordel fylles av feks telt, da slike ting er problematisk å få inn i de underdimensjonerte lukene(6"?) Denne kajakken har nærmest fast skeg foran og bak, så vannlinja er uvanlig lang. den går rett fram som ett freight train, og er mindre vindømfintlig en jeg fryktet.
her er et klipp fra første tur på randsfjorden. det var isende kaldt og perioder med mye vind. Her padler jeg kajakken med en god del vann i. Det var noe herk å få på trekket i kulda.
https://www.youtube.com/watch?v=XISLQPUZZPg
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Return to Gjør det selv