GFLEX epoxy og platbåt

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

GFLEX epoxy og platbåt

Postby Sven K » 26 Apr 2014, 11:48

av ren nyskjerrighet prøvde jeg fort og gæli å bygge opp chinene litt på denne Pyranha Inazone kajakken Hotshot overlot til meg for en symbolsk sum..
dette er en fflexibel epoxy fra west systems. den er blada med carbonpulver og litt microfibers etc..plasten er flammebehandlet med en vanlig lighter..så gjenstår det å se hvor godt det sitter. funker det tilfredstillende er det jo gull vært for de som evt ønsker beskyttelse på plastkajakker. time will show.
Attachments
glex chine repair.jpg
glex chine repair.jpg (72.39 KiB) Viewed 1960 times
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: GFLEX epoxy og platbåt

Postby Sven K » 26 Apr 2014, 11:50

slik ser den ut ovenifra. Pyranha Inazone 230
Attachments
pyranha inazone230.jpg
pyranha inazone230.jpg (74.98 KiB) Viewed 1958 times
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: GFLEX epoxy og platbåt

Postby hotshot » 26 Apr 2014, 22:52

Hyggelig gjensyn med Inazone 230 :D

Husker du Frode som var med da jeg var p besøk hjemme hos deg og overleverte den? Han har som tidligere nevnt, testet G-flex med dårlig resultat. Nå tror jeg det var snakk om å reparere skade under setet på en creekbåt. Det er de vanskeligeste skadene: tynt materiale som utsettes for store påkjenninger.

Chine på Inazone er nok mindre trøblete. Denne båtserien til Pyranha har ganske "tørr" overflate i plasten. Med det mener jeg det motsatte av glatt/voksaktig overflate som man ser på enkelte polyetylenbåter, særlig i crosslink ("tverrbundet") materiale.
Tenk deg å lime noe fast på en overflate av stearin......

I tillegg er det ganske tykt gods i dette området, og det blir stivt pga. fasongen. Så det blir kanskje ikke så mye deformasjon i det området du vil forsterke. På den annen side er det dette området som skrubber når du skrenser mot en stein........

Så da venter vi i spenning: en følge av det du driver med, er at du må komme deg utpå og teste *hello2*
Som sagt: denne båten er stø og IKKE vanskelig å padle. Tvert imot; det er trygt og morsomt.

Og skulle det bli behov, så er denne plastkvaliteten grei å sveise.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv