Fikse plastpedaler

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Fikse plastpedaler

Postby hotshot » 13 Jun 2014, 23:08

Wilderness Cape Horn har plastpedaler på plastskinner: ganske vanlig med kritikk av slikt :?

Og jeg merket at det er en grunn til denne kritikken, før jeg prøvde den på vannet. Venstre pedal hoppet ut av festet.
Først merket jeg at "fjæra" som holder tappen i låsehullet, var slakk. Fjæra og tappen er i et stykke og lagd av plast den også.
Varmet litt på den med varmluftpistol og bøyde den litt så det ble mer spenn i den, men det hjalp ikke stort. Tappen når rett og slett ikke langt nok ned i hullet på skinna (som også er av plast). Hva gjør man da?

Jeg boret et hull i enden av tappen og satte i en selvgjengerskrue, slik at skruehodet bir en forlengelse av tappen. Filte skruehodet litt etter at den var skrudd inn, for å gi det bedre fasong:

CHornPedalA994.jpg
CHornPedalA994.jpg (26.77 KiB) Viewed 1065 times

Og her er pedalen montert på skinna, sett fra en vinkel hvor dere kan se skruehodet titte gjennom hull i skinna:

CHornPedalB996.jpg
CHornPedalB996.jpg (46.07 KiB) Viewed 1065 times

Dette gjorde susen: jeg har vært ute og padlet og ikke hatt noe problem med pedalene. Høyre pedal funker OK slik den er, men nå vet jeg hva som skal til hvis den svikter.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv