Ideer til Gjør det selv (prosjekter og/eller småting)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Ideer til Gjør det selv (prosjekter og/eller småting)

Postby hotshot » 27 Jun 2014, 14:09

Måtte komme fra meg selvsagt:
Mangler vi en tråd der man kommer med innspill til ting som kan/burde prøves/gjøres uten at man har testet det i praksis enda?

Det er alltid fint hvis man får noen andre til å gjøre det først, så man får se om det er liv laga......... :roll:
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Ideer til Gjør det selv (prosjekter og/eller småting)

Postby hotshot » 29 Jun 2014, 18:05

En tanke: Keel Strip materiale er dyrt: over 500 kroner pr. båt bare for kjølen, minst.

Men hva er nå dette? En selvklebende list i myk PVC.

Omtrent som det man bruker langs badekar, oppvaskbenker, badegulv, korridorer i offentlig bygg??
Hvis man ikke får tak i selvklebende, kanskje feste med dobbeltsidig tape?
Det finnes glassfiberforsterket tape (PVC?)

Noen slike produkter er så dyre at det ikke er noen vits i: et mislykket kopiprosjekt til flere hundre kroner er ikke en suksess........
Noen ganger ender slik grubling med at man blir så opptatt av ideen at man kjøper originalen :mrgreen:

Men jeg har et nytt punkt på lista over ting jeg skal holde øye med.
hotshot

Postby hotshot » 01 Nov 2014, 21:07

Et prosjekt jeg har begynt å tenke på:

Hvordan best lage egne lukelokk?

Gummilokk er ikke så lett, men det finnes lukelokk i neopren som er omtrent som et mini-spruttrekk.
Neopren-spruttrekk funker jo ok, men instinktene sier at det er en grunn til at lukelokk av denne typen som oftest har et beskyttelses-deksel festet med stropper eller klips.

Tanken går videre til om man kan lage en kombinasjon. En stiv plate av for eksempel kryssfiner pluss en rand av neopren med innsydd strikk til å feste lokket til lukesargen. Denne neoprenkanten kan tenkes limt fast eller kanskje skrudd/stiftet, evt. med en forsterkningslist oppå for å gi ekstra feste? Tenker meg neoprenkanten som en kanal med strikk inni, slik mange spruttrekk er lagd.

Noen som har prøvd eller sett noe slikt?
hotshot

Postby hotshot » 28 Sep 2018, 23:18

Mye fokus på dykking her, men fin side som jeg skal studere nærmere:
http://www.diy-ski.dyrstad.nu/

bla. en utredning av hva som er så fint med å gjøre ting selv, på tross av at man ikke sparer så mye penger.
hotshot

Postby Ringperm » 01 Oct 2018, 06:55

Med ti tommeltotter er jeg ikke så ivrig på gjør det selv prosjekter, men leker likevel med tanken om å fjerne fotstøttene på to av kajakkene og prøve å lage et fotbrett tilsvarende det man finner i Rockpool kajakkene. Jeg har sett litt på styrofoam eller tilsvarende materiale og tenker på å lage en "plugg" med nok rom til at føttene ikke trenger å være i en "fixed" posisjon.

Det beste hadde selvfølgelig vært å kjøpt en ferdig løsning, men har litt problemer med å finnet et produkt som gjør jobben og da må man forsøke med tommeltottene.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby hotshot » 01 Oct 2018, 12:11

Blant elvepadlere er slikt ganske vanlig; har skrevet et innlegg om dette før:

viewtopic.php?f=23&t=5214&hilit=skumplast

Isopor funker, men skaper bare søl, sprekker og er vrient å jobbe med. "Mini-cell" er bedre, men vanskelig å skaffe og dyrt. Noen padlebutikker selger små klosser for en helt syk pris. Polyetylenskum er tingen, samme som i ligge/sitte underlag, plastposer og kajakker. Uknuselig og lett å bearbeide. Brukes som emballasjepolstring til datautstyr osv. Papp overtar riktignok denne rollen av miljøverngrunner.

Som du ser, i det minste prototyper blir til av mindre biter som spikes og surres sammen med gaffatape og justeres til det passer. Som det sees i lenken gir det full frihet til å tilpasse fotvinkel i alle plan. Spesielt en fordel på trange kajakker. I tillegg blir det ekstra oppdrift.

I gamle dager var det også vanlig med en bjelke/rør tvers-over og skrudd fast i festeskinner på sidene. Jeg har lenge lekt med tanken på ganske enkelt å borre festehull i pedalene på egnete kajakker og skru fast en plankebit eller et solid rør mellom disse. Kommer nok et innlegg når jeg får testet det.

Jackson Kayak har laget et produkt som de kaller Happy Feet; en slags oppblåsbar Sacco-sekk til å ha som fothviler foran i kajakken.
https://www.youtube.com/watch?v=58hTMdRKPmw

Mulig disse har:
https://bardum.no/butikk/vannsport/kajakkutstyr/

Det bør gå an å lage en kopi av dette med en vanntett pakksekk og isopor-kuler som brukes til emballasje.

Men tenk på at i en kajakk med lasterom foran kan trykket fra føttene bli en påkjenning for skottveggen hvis man ikke har noen som hindre fotplattformen fra å bli skjøvet forover!
hotshot

Postby hotshot » 01 Oct 2018, 14:58

Ja, så er det gjort. Prototypen til fot-støtte mellom pedalene er montert, Kort beskrivelse og bilde her:

viewtopic.php?f=23&t=5214&p=54533#p54533

Litt småplunder, delvis fordi det er første forsøk. Men det er i grunnen en grei operasjon, og jeg kan tenke meg å prøve det på flere kajakker. Selvsagt ingen garanti på noe som helst, i hvert fall ikke før jeg har testet det på sjøen.
hotshot

Postby Ringperm » 02 Oct 2018, 09:42

Takk for tilbakemeldingen.
Jeg har lest de andre trådene med stor interesse og har blant annet vurdert pakksekk med isoporkuler. Men har vært usikker på om det faktisk gjør jobben godt nok. På den annen side, fungerer det i elvekajakk kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke skal fungere i havkajakk.
Riktignok kan kanskje behovet være forskjellig. Jeg ønsker meg en jevn overflate hvor jeg kan flytte føttene litt rundt for variasjonen. Gjerne med litt bøy i knærne. Hvis jeg har forstått elvepadlernes behov riktig er kanskje behovet mer å ha et behagelig underlag mot føttene når man "låser" underkroppen fast for best mulig kontroll over båten i utfordrende stryk osv.

Polyetylenskum har jeg ikke tenkt på, og et kjapt søk ga veg en (dårlig) ide :)
Jeg kom over liggeunderlag fra jysk til rett under hundrelappen. Kanskje jeg bare skulle sage til dette i rett lengde og bare måke det til fremme i baugen som en rull og se hvor det fører meg. Eventuelt feste det på samme måte du festet den ene ribben i elvekajakken.
Det er sikkert ikke stivt nok til å gjøre det effektivt nok og jeg mistenker også at pedalene ikke når langt nok frem. Men det kan være et interessant utgangspunkt for en person med mine defekter som handy man.

Det er dette som er malen:

Image

Men jeg kom over dette til en dyr penge: https://shop.expeditionkayaks.com/produ ... ate-system
Men tror ikke jeg gidder å bruke så mye penger på det. Jeg forsøker meg med noe middelmådig hjemmelaget først :)
Ringperm

Postby Mareng » 02 Oct 2018, 12:56

Ringperm wrote:Takk for tilbakemeldingen.
Jeg har lest de andre trådene med stor interesse og har blant annet vurdert pakksekk med isoporkuler. Men har vært usikker på om det faktisk gjør jobben godt nok. På den annen side, fungerer det i elvekajakk kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke skal fungere i havkajakk.
Riktignok kan kanskje behovet være forskjellig. Jeg ønsker meg en jevn overflate hvor jeg kan flytte føttene litt rundt for variasjonen. Gjerne med litt bøy i knærne. Hvis jeg har forstått elvepadlernes behov riktig er kanskje behovet mer å ha et behagelig underlag mot føttene når man "låser" underkroppen fast for best mulig kontroll over båten i utfordrende stryk osv.

Polyetylenskum har jeg ikke tenkt på, og et kjapt søk ga veg en (dårlig) ide :)
Jeg kom over liggeunderlag fra jysk til rett under hundrelappen. Kanskje jeg bare skulle sage til dette i rett lengde og bare måke det til fremme i baugen som en rull og se hvor det fører meg. Eventuelt feste det på samme måte du festet den ene ribben i elvekajakken.
Det er sikkert ikke stivt nok til å gjøre det effektivt nok og jeg mistenker også at pedalene ikke når langt nok frem. Men det kan være et interessant utgangspunkt for en person med mine defekter som handy man.

Det er dette som er malen:

Image

Men jeg kom over dette til en dyr penge: https://shop.expeditionkayaks.com/produ ... ate-system
Men tror ikke jeg gidder å bruke så mye penger på det. Jeg forsøker meg med noe middelmådig hjemmelaget først :)

Hvis du har pedaler fra før: hva med å skru ett bord fast til pedalene? Ha det så skråstilt som du vil ved hjelp av to klosser som du skråskjærer og fester til bordet eller pedalene først.

På den måten kan du justere avstanden, og du får en stor flate å sparke mot.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Ringperm » 02 Oct 2018, 13:15

Jeg har tenkt på det etter jeg så hvordan Hr Hotshot gjorde det i elvekajakken. Men jeg tror ikke skinnene går langt nok inn i kajakken. Men her skal jeg ikke være for skråsikker og det kan være et forsøkt verdt det også.
Ringperm

Next

Return to Gjør det selv