Lage spesialverktøy

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Lage spesialverktøy

Postby hotshot » 29 Jun 2014, 20:09

Bestemte meg i dag for å flytte setet på Tsunami 145 et hakk forover (har flyttet det bakover før, for å gi bedre medvindsegenskaper uten ror?). Slike seter er gjerne festet med skruer gjennom dekket, og muttere som er tungvint tilgjengelige gjennom hull i sidevangene på setet. Jeg trengte en "smidig" 11mm fastnøkkel eller hylsenøkkel med kort forlenger. Det endte med å lage sin egen. Tok en vanlig fastnøkkel og satte i skruestikkas. Glødet den med en av disse gassbrennerne som du får for 100-200 kroner i dingze-butikkene, for eksempel denne:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveisi ... ner-17612/

Når nøkkelen hadde blitt gulbrun, deretter mørkeblå osv. var den myk nok til å bøyes ganske lett. Lot den kjøle seg langsomt en stund (hvis du bråkjøler den i vann, blir den herdet og muligens sprø. En prosedyre for viderekomne). Dermed hadde jeg et nytt verktøy som kommer til på vanskelige steder.

BøydNøkkel998.jpg
BøydNøkkel998.jpg (42.37 KiB) Viewed 1531 times
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Lage spesialverktøy

Postby J.Jensen » 30 Jun 2014, 22:52

Kjøl i olje [WINKING FACE]
Zegul 520LV A-Core - Tahe Greenland Touring - Thygesen GP
Grønlandsruller - GUE Dykker - CrossFit instruktør/fanatiker/atlet?
J.Jensen

Re: Lage spesialverktøy

Postby hotshot » 01 Jul 2014, 16:53

Jo, olje er mye brukt som kjølevæske til herding.
Mulig det gir mindre sjanse for hydrogensprøhet i stålet, sånn rent teoretisk. Kanskje...?

Men tanken min var bare å unngå bråkjøling ved å droppe glødende stål i kaldt vann.
Kanskje ikke nødvendig; det avhenger av legeringen. Ikke alle ståltyper blir glassharde uansett.
Og utålmodig som jeg er, lot jeg det ikke kjøles så veldig lenge får jeg slapp nøkkelen i en vannbøtte.

Herding og stålarbeid er morsomt og spennende å utforske; knivblader, stålfjærer og mye annet man kan ordne med dette.
Kanskje litt off topic, sjelden man får anvendt slikt til padlebruk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv