Rockhopper styrefinner

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Rockhopper styrefinner

Postby hotshot » 03 Jul 2014, 17:52

Teksport 340 Rockhopper har senkekjøl (aka skeg) og i tillegg feste for to styrefinner lengre bak, Omtrent som på surfebrett, men de medfølgende finnene var små rustfrie mordredskap som ikke frister til å montere, og hva når man rockhopper disse inn i fast fjell? Endelig tatt meg sammen og lagd et alternativ i mykplast. Her ferdig montert vist sammen med en av stålfinnene for sammenligning:

RHskegMontert1003.jpg
RHskegMontert1003.jpg (50.14 KiB) Viewed 2273 times

De er litt "oversize" og klønete i formen; jeg er forberedt på å klippe bort litt hvis de blir bedre av det.........

Skåret ut av "grøftepanne" i myk polyetylen, råvare, ny og gammel:

RHskegB1000.jpg
RHskegB1000.jpg (60.54 KiB) Viewed 2273 times

Spente opp arbeidsstykket i skruestikke og varmet med varmluftpistol, bøyde og borret hull

RHskegA999.jpg
RHskegA999.jpg (61.74 KiB) Viewed 2273 times

Test gjenstår.............
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Rockhopper styrefinner

Postby hotshot » 17 Oct 2014, 09:58

Test finnes her altså her under kajakker: viewtopic.php?f=8&t=5380&start=10

Det som ikke nevnes i testen er at jeg fant en rød plastbit på plassen foran huset dagen etter. Var litt røff da jeg dumpet denne tunge båten fra bitaket: den ene styrefinna har brukket i festet. Denne plasten er ikke godkjent til fremtdigie prosjekter. Sammemateriale ble brukt for noen år siden som styrefinne på "Prima" kajakk i skogen bak hytta. Den brakk også..........

Jeg har noen grøftepanner i gul plast av en annen type/kvalitet som ikke er så grei å sveise, men disse finnen på "Rockhopper" er jo skrudd fast, så det bør være greit. Kommer nok til å gjøre nytt forsøk, for det funka jo fint på vannet.
hotshot

Re: Rockhopper styrefinner

Postby hotshot » 01 Apr 2015, 14:47

Som en opplading til sesongen som kanskje starter snart, skar jeg til nye gule styrefinner til Rockhopperen.
Jeg tror de tåler mer enn de gamle, kan hende skjærer jeg dem til med litt lavere profil når jeg får testet litt.

RH340nyefinner666.jpg
RH340nyefinner666.jpg (95.08 KiB) Viewed 1886 times

..
hotshot

Return to Gjør det selv