Lappe tørrdrakt

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Lappe tørrdrakt

Postby EnTil » 18 Jul 2014, 08:37

Skal lappe tynneste Ursuit MPS tørrdrakt (den med stoff tynnt som i ei skjorte.) Kjøpe lappesaker for goretex i sportsbutikk? Har hørt at det finnes noe til å varme på, noe til å lime på, vet ikke om dette er rett. I alle fall: Hva er erfaringene, hva er best om alternativer finnes? Best i betydning ikke falle av. Trenger ikke være pustende. Kjekkest med "tøff" kontrastfarget lapp, drakta er sort.

Etterord: Hvorfor hull?

Jeg var, år tilbake i tid, med og bestemte at en stor stein skulle plasseres framfor dør i klubbnaust, så ikke biler skulle parkere og vanskeliggjøre uttak av kajakk. Ca 50 cm høy og kanskje 50 cm brei stein. Så var det en som snublet på steinen med øynene et annet sted og tankene et tredje. Hm.
EnTil

Re: Lappe tørrdrakt

Postby thostr » 18 Jul 2014, 19:01

Jeg har brukt tear-aid på min Kokatat-drakt samt på Reed Chillcheater-utstyr (spruttrekk med slitasjeskade). Det er transparente elastomer-lapper, selvklebende - tipper det er polyuretan. Enkelt og greit å bruke ('peel and stick'), fleksibelt og varig (har holdt i flere år). Ifm en annen reparasjon hvor jeg hadde litt Aquasure til overs så la jeg litt Aquasure over tear-aid-kantene på Reed-spruttrekket, fordi det var antydning til at tear-aid-kanten løsnet på ett sted.

Er det et stort hull så kan man lappe fra begge sider. Da får man en gjennomsiktig lapp, det er vel hakket hvassere enn høykontrast-lapp!?

Tear-aid selges i alt av velassorterte sportsforretninger. Masse tommeltotter opp fra meg for dette produktet!
thostr

Postby Mille » 18 Jul 2014, 22:23

Er holet stort, eller er det berre eit mindre hol eller ei rift? Om holet er lite, eller det er ei rift der du kan legge stoffet kant i kant, så hadde eg valgt å berre bruke Aquasure. Legg ein tapebit over holet for å tette eller halde kantane i rifta saman, og legg lim over på innsida av stoffet. Fjern tapen når limen er tørr. Har tetta fleire hol i ei MPS-drakt på denne måten (sonen min hadde ei slik i ein alder av 6-7 år, og det blei litt skader innimellom) og det heldt tett og lappinga satt godt.
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby EnTil » 19 Jul 2014, 16:40

Litt stort hull, rufsete i kantene. Kjøpte Tear Aid, ser av tekst på pakningen at størrelsen på lappen holder.

Takk til thostr og Mille for tipsene.
EnTil

Postby EnTil » 10 Aug 2014, 11:46

Drakta er fikset, resultatet ser bra ut. Jeg la tear-aid-lapp på draktas innside, så avrevne deler av drakta "holdt seg på plass". Så strøk jeg Mares neoprenlim på framsida av drakta, der den var revnet. Sort drakt, sort lim.Takk igjen for tips!
EnTil

Return to Gjør det selv