Alternativ transport (Sykkel)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Alternativ transport (Sykkel)

Postby hotshot » 10 Aug 2014, 20:14

Biltrøbbel i det siste: blåse nytt liv i gamle ideer?

Har testet litt transport av kajakk på tralle som slep etter sykkel tidligere. Det har fungert, men vært uryddig og fiklete; har gjennomført turer på et par kilometer med en dårlig løsning. Fikk en ide tidligere i sommer som jeg realiserte i dag. Har ikke syklet til noen padledestinasjon med den ennå, men det funket fint på en liten tur rundt i nabolaget:

SykkelHengerB1119.jpg
SykkelHengerB1119.jpg (78.35 KiB) Viewed 3841 times

Det ble bedre enn tidligere forsøk. Det er mulig å svinge. Kajakk henger stabilt under pinnen som er festet til bagasjebrettet. Har lagd en versjon 2 med kortere pinne...... I tillegg til å sikre mot at kajakken glir av pinnen, funker den hvite snora som et "stag" som tar opp langsgående krefter. Det røde baugtauet er ført bakover og festet for å hindre at tralla glir bakober ift. kajakken.
Om det er tungt å sykle med kajakk på slep? Ja, kajakktralla triller ikke så lett med små hjul, men det hjelper bra med elektrisk sykkel :mrgreen:
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Alternativ transport (Sykkel)

Postby RulleRolf » 14 Aug 2014, 10:07

http://www.andersj.se/kajakhallare.htm
Denne er smart. I kombinasjon med en kajakktralle med gode hjul og en el sykkel :D
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby hotshot » 14 Aug 2014, 10:50

Jeg prøvde også opprinnelig med kajakken "på linje" med sykkelen og testet bla. å stroppe fast en paddelåre på framdekket som bærearm/drag. Har også brukt denne metoden med mer hell ved vanlig trilling av elvekajakk, men med sykkel blir det klønete. Så fikk jeg altså denne "utenfor boksen" ideen om at alt blir mye enklere når kajakken henges til siden for bagasjebrettet: min løsning kan lett improviseres av lett tilgjengelige materialer nær sagt hvor som helst / når som helst. Sitter for øyeblikket fast på sykkelen, men i hvertfall teoretisk er det risikabelt med ting som stikker ut til siden, selv om det bare er ca 15 cm. Så kanskje det blir en kopi av patenten i lenken etterhvert?
Uansett så vil større hjul som triller lettere være behagelig. Med sykkel kan man jo alltid låse tralla sammen med sykkelen mens man padler hvis man har wire-lås, så hjulstørrelsen blir ikke et problem slik som hvis man skal ta med alt i båten...........

Lenken til RulleRolf inneholder jo forøvrig mye annet moro:
bla. en borrelåsløsning som kan være et OK kompromiss i åre-snor debatten ;)
hotshot

Postby Gaal » 18 Aug 2014, 09:02

Jeg skal til med å sette opp en motor i navet på en litt spesiell sykkel i høst. Det er et sett fra BMS jeg har kjøpt..

Hva slags løsnning har du på sykkelen, og har du noen generelle tips for å få dette til å tåle fukt?
Gaal

Postby hotshot » 18 Aug 2014, 14:13

Ecoride med Bakhjulsmotor. Prisklasse 11 - 12.000.
Gir mer vekt på drivhjulene, men forhjul er enklere fordi man ikke blander girsystemet inn i fremdriften.
Lettere for den som skal bygge selv........

Fremtiden er kanskje krankmotor som sitter sammen med pedalene: da får motoren fordelen av gir i oppoverbakker.
Med kajakk på slep kan dette være et poeng. Men det gir mer komplisert mekanikk og blir dyrere.

Har ikke hatt noe fukt-problemer; sykler på jobben i regnvær ca 1 mil hver vei.
Tipper det viktigste er å holde elektronikk-boksen tørr og ren inni. Kablingen er stort sett surret inn i tape utover vanlig isolasjon.
hotshot

Postby Gaal » 18 Aug 2014, 16:56

Jeg skal montere et sett til godt under halve prisen. Det skal "bare" hjelpe meg litt på vei de 13km til/fra jobb slik at jeg ikke er våt av svette når jeg ankommer. 250w motor med innvendig gir.
Har gått for et forhjulsmontert sett. Har en "swb" liggesykkel med stålramme dette skal inn på så det blir bra med vekt over hjulet.
Elektronikkboksen/styringen putter jeg i en IP ett-eller-annet-klasset boks tipper jeg.

Krankmotor har blitt vesentlig enklere det også, hvis du godtar å ha bare en krans foran. På dette prosjektet var det ikke noen mulighet pga. geometrien. På andre sykler virker det veldig smart slik at motoren hele tiden kan få gå på optimalt turtall/belastning i forhold til hastigheten.
Gaal

Postby hotshot » 19 Aug 2014, 14:55

Ecoride syklene har bare en krans foran: 6 eller 7 gir avh. av modell. Jeg syns det funker helt OK.

Har fortsatt biltrøbbel, så det kan gdt bli en rell test av kajakk-slep snart :?
hotshot

Postby RulleRolf » 19 Aug 2014, 18:41

Hvorfor ikke sette motoren på tralla *occasion14*
http://www.gizmag.com/brouhaha-modular-electric-bike-trailer/33052/
Denne er bare genial, les spekken å¨den.
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
RulleRolf

Postby hotshot » 19 Aug 2014, 20:54

Hmm,

jeg har et par halvdefekte el-sykler stående.
Dvs. omtrent det som trengs for å bygge en slik tralle. Den ene har små hjul.........
Spørsmålet er tid og energi: i det siste har jeg hatt en tendens til å drive med "quick & dirty" prosjekter hvor det meste av energien går til utvikling av ideen.

Men ser for meg en mulig design hvor effekten som normalt skulle gått til sykkelen, kobles til traileren, men samtidig er det eneste gale med mitt oppsett i dag at jeg bruker en råbillig kajakktralle fra Biltema med altfor små hjul som triller dårlig. Det finnes andre traller som er bedre egnet. De koster vel litt mer, men det er bare å holde øynene åpne: noen små sykkelhjul; og snart er det loppemarkeder overalt.

På den annen side; i morgen skal jeg se på en billig bruktbil som tåler 100 kg. taklast
hotshot

Postby RulleRolf » 20 Aug 2014, 10:11

Image
Denne har de på Jula for 800 kr.
Image
Med hengerfeste, må nok modifiseres noe.
Så er det bare å lage et lengere drag og justere noe på rammen på selve hengeren, voila så har men en kajakk henger for sykkel, har en slik i garasjen :D
RulleRolf

Next

Return to Gjør det selv