Rense gjenfunnet stjålet kajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Rense gjenfunnet stjålet kajakk

Postby HansB » 17 Aug 2014, 17:48

Jeg hadde forlengst slått meg til ro med at Kajakken var stjålet. To år hadde gått, og jeg satt i bilen med barna på vei hjemover. Vi kjører langs et vann, og plutselig reagerer jeg på en kjent linjeføring, et skrog med buken i været i det lange gresset. - Det var kajakken min - sier jeg til barna. Skal vi stoppe og se? Noen minutter etter vrir jeg skroget rundt, og jo da. Umiskjennelig min, men malt grønn - eller retter sagt - stygt sølemalt grønn. Kanskje noen har kjøpt den, og nå tenker at jeg stjeler den?
Orca1.jpg
Pyrhana Orca - nylig gjenfunnet
Orca1.jpg (76.4 KiB) Viewed 5436 times

Jeg tar Kajakken på taket og sender en liten notis med bilde til lokalavisen: Hvis noen andre mener at de eier den, kan de ta kontakt med Politiet. Ingen svar.

Men malingen da. Først forsøker jeg høytrykksspyling, uten resultat. Så prøver jeg å gni med aceton - det blir i så fall evighetsprosjekt.
Orca2.jpg
Detalj av lokk, før renseforsøk
Orca2.jpg (64.28 KiB) Viewed 5436 times

Så nå skal jeg gå tøffere til verks. Spørsmålet er bare å finne en metode som fjerner malingen uten å skade Royal-X-en som denne kajakken er laget av.

Dagens forsøk blir Kaustisk Soda (og jeg prøver på et av lukelokkene først) i halv og hel styrke i forholdt til blandingsforholdet som står anbefalt på flasken.

Andre tips mottas med takk. Saken oppdateres.
HansB

Re: Rense gjenfunnet stjålet kajakk

Postby perduc » 17 Aug 2014, 19:19

Snakk med en flink fargehandler. Finnes mange gode maling og lakkfjernere. Men snakk med fagfolk.
perduc

Postby HansB » 17 Aug 2014, 20:59

Yess. Jeg googlet materialet kajakken er laget av. Det heter Royalex og består av ABS-skum belagt med vinyl. Så et par telefoner til kjente som kanskje kan litt om kjemi, deretter gikk turen til Store Norske Leksikon, der det er en omfattende tabell over ulike plasttypers egenskaper - og hurra: Både vinyl og ABS tåler syrer og baser ganske godt, men løsemidler ganske dårlig. @perduc Da prøver jeg ikke maling- og lakkfjernerkjemi, men takk for tipset.

Deretter blandet jeg 3 desiliter varmt vann med litt linoljesåpe og tilsatte 50 gram kaustisk soda. På med vernebriller og gummihansker, og smurte blandingen utover det ene lokket. Etter noen minutter gned jeg med en gammel oppvaskkost og bingo: malingen borte, og resten virker å være uskadd.

Orcalokk.jpg
Lokket etter rensing
Orcalokk.jpg (60.73 KiB) Viewed 5397 times

Den lysere blåfargen skyldes gammel solbleking. Tross alt snart 20 år gammel, denne båten her.

Da blir det innkjøp av mer kaustisk soda + tapetklister i morgen, og full behandling av hele båten på gårdsplassen utpå kvelden.
HansB

Postby Rasmussen » 17 Aug 2014, 21:05

Hei

Supert at du fant kajakken din igjen, skal følge med hvordan dette ender, tror det kan bli veldig bra, lykke til!

mvh
Jan-Erik Rasmussen, Narvik
Rasmussen

Postby perduc » 18 Aug 2014, 06:34

Smart tenkt!
perduc

Postby HansB » 31 Jul 2015, 10:17

Oppdatering: Jeg måtte til med tre runder rensing: kaustisk soda blandet med tapetklister og varmt vann som jeg gned inn med oppvaskbørste og deretter lot ligge på ca 20 minutter før jeg spylte av med høytrykksspyler. NB. Husk gummihansker, kraftig regnjakke og briller. Jeg fikk et par dråper i pannen, og det sved og ble til røde sår. Men kajakken ble ganske fin. Litt matt i overflaten, så jeg kjøpte overflatemiddelet 303 Aerospace fra en padlebutikk på nett, og polerte med dette. Til slutt satt jeg på nytt tauverk. Her ser dere resultatet.
IMG_1952.jpg
Ferdig resultat
IMG_1952.jpg (47.71 KiB) Viewed 4791 times
Sammenlignet med hvordan hun så ut da hun ble funnet, er jeg helt fornøyd.
HansB

Return to Gjør det selv