Lekkasjer i lasterom

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Lekkasjer i lasterom

Postby hotshot » 17 Aug 2014, 22:30

Riot Brittanyen har "tendens til lekkasje" i bakre lasterom.
Samme design og luketype som rommet i baugen, men kontrollmåling avslører at de to rommene har små forskjeller i størrelse på sargen. Dvs. at man kan egentlig ikke skylde på gummilukene, og det hjelper ikke å byttelåne foran/bak. Har fikset det ved å legge en tynn matte av skum polyetylen over sargen (trinnlyd demper til å ha under parkett). Den blir en "pakning" mellom sargen og lokket, men er litt fiklete og vil nok slites ganske fort. Det er behov for en mer permanent løsning. Foreløpig påfunn som ser lovende ut er å tape sargen. Jeg har brukt EKTE TESATAPE og varmet litt med Varmluftpistol for å "aktivere" limet og samtidig gjøre tapen mykere. TESA er dyrere enn "sølvtape", men mer holdbart og skikkelig (ca 30 kroner for snaut 3 meter med ganske smal tape). Det er ikke absolutt nødvendig med varme, men tapearbeider blir bedre slik, og bruksanvisningen for Keeleazy sier visst det samme. Et par bilder av resultatet, jeg har brukt rød tape så dere skal se den: en svamp i lasterommene og sittebrønnen er en god vane som holder vann unna andre ting....

LukeTapeA1121.jpg
LukeTapeA1121.jpg (61.83 KiB) Viewed 1840 times

LukeTapeB1122.jpg
LukeTapeB1122.jpg (61.59 KiB) Viewed 1840 times

Det funka greit: litt mer friksjon når jeg setter på lokket. Førte til at jeg har "studert" påsetting av gummilokk og utviklet en ganske bra teknikk. Mulig det er verdt en egen tråd? Men egentlig er jeg på jakt etter en glattere men samtidig solid tape. Om det blir tett? Ikke testet skikkelig ennå, men jeg tror det er ganske bra, strammere enn før. Samtidig er det grunn til mistanke om at det er snora til senkekjølen som er problemet. Jeg har lagt på ekstra tetting i overgangen mellom kjølkassa og snorhylsa: siden jeg hadde et rør liggende klart i sprøytepistolen fra andre arbeider, prøvde jeg denne gangen med syntetisk vinduskitt fremfor silikon eller TEC7. Det ser lovende ut; tiden vil vise om det funker bra.

Operasjonen utløste samtidig en oppgradering av innfesting for lina til senkekjølen og justering av mekanismen. Dette er såpass modellspesifikt at jeg venter litt med beskrivelse (det gjenstår også noen detaljer før jeg er fornøyd). Men kan nevne at jeg brukte "Liquid gasket" fra Plastic Padding til å tette da jeg skrudde på plass mekanismen med justeringshendelen. Dette blir også en materialtest.

Konklusjon: senkekjøl/styrefinne/skeg er egentlig en problemkomponent som lett gir lekkasjer. Kjølkasser bør være så høye at åpninger ligger trygt over vannlinja. Ideellt bør de gå helt opp til dekket så man ikke får noen åpninger inn i lasterommet. Ved lange turer uten mulighet til å gå i land, er vann i lasterom ikke bra, og man blir avhengig av hjelp for å tømme. I grov sjø er dette slett ikke bra. Ja, jeg har hittil ikke bedrevet slik langturspadling, så foreløpig vil jeg heldigvis ikke plages av dette i praksis......
Last edited by hotshot on 18 Aug 2014, 08:18, edited 2 times in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Lekkasjer i lasterom

Postby Seasurfer » 17 Aug 2014, 22:47

Idéen med teip er egentlig grei. Det dreier seg jo bare om å gjøre sargens diameter større. Selv ville jeg imidlertid avsluttet med en bredere teip som en slags låsing av arbeidet. Ellers er jeg redd for at den smale teipen vil bli skjøvet opp eller ned. Jeg lekte selv med tanken da jeg for noen måneder siden testet en polyetylenkajakk med altfor stor avstand (spalte) mellom lukechassis(sarg) og lokk. Planen den gang var å kjøpe litt profesjonell folie fra et reklamebyrå og klippe den til i lengre strimler. Kvaliteten på folien fra reklamebyrå er nemlig en helt annen enn det meste som finnens på rull.
Last edited by Seasurfer on 19 Aug 2014, 00:23, edited 1 time in total.
Seasurfer

Re: Lekkasjer i lasterom

Postby hotshot » 18 Aug 2014, 14:23

Vi hadde en tråd om TESA tape for ikke så veldig lenge siden:

viewtopic.php?f=23&t=5033&p=41055&hilit=tesa+tape#p41055

Jeg har tatt av og på gummilokket ca 5-6 ganger hittil uten at tapen viser spor av det.........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv