Nok en tråd som ble glemt? Fordi den ikke heter Øsekar?
Av meg også, for hva skjedde med øsekaret? Jeg har øsekar i båten på hytta, men drasser fortsatt rundt på den pumpa som jeg aldri bruker. På tide å lage et kajakkøsekar og finne en bra plass for oppbevaring.. Men som oftest pleier jeg også bare å helle vannet ut av kajakken. Her er en artikkel som diskuterer noen metoder, og fordeler/ulemper.
https://paddling.com/learn/in-water-draining-methods/ Hvis du har fylt kajakken på flatt vann eller ved stranda og du er riktig kledd, er det bare å ta tiden til hjelp. Men hvis man fyller den under tøffe forhold, ser jeg ikke for meg at man er så nøye med å tømme den helt. Det som teller er å komme i trygghet, enten det er et rolig sted på elva eller i ly av et skjær på havet før man begynner å tenke på å øse.
Og nok en gang: en pumpe er en mekanisme som kan svikte. Og når du tenker over det: en stor svamp er faktisk en ganske effektiv "pumpe". Den kan du lett lage ved å skjære en bit av en gammel skumplastmadrass. Har nesten alltid en slik liggende bak setet. Forresten: det er en fordel med kajakker som har plass til å lagre småting ved siden av setet, det er det nesten aldri noen som snakker om.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.