Lekkasje bakre skott i Greenlanderen

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Lekkasje bakre skott i Greenlanderen

Postby Morild » 27 Dec 2014, 07:08

Mens jeg har mekking langt fremme i pannebrasken: på min TaheMarine Greenlander kommer det vann inn i bakre skott, enten jeg ruller mye eller lite. Det er i og for seg greitt på bassengtrening eller til reinspikka rulletreninger, men ikke særlig stas på turer der det kan være greitt å ha med seg litt niste etc. Jeg har forstått det slik at dette er et kjent problem (husker ikke helt hvor jeg har det fra), og at lekkasjen kommer via senkekjølen/senkekjølboksen? Er det noen som har erfaring med reperasjon av dette og er villig til å øse av sin kunnskap?
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Re: Lekkasje bakre skott i Greenlanderen

Postby BerntS » 27 Dec 2014, 15:27

Kjøp en tube tec7 og graut på rundt der strømpen for skeggen kommer opp..
Fjern det som er løst av gammel silicon først.
Glatt fint med fingeren fuktet med vann med litt zalo i så er det nokk tett i noen år :-)
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby Oyst » 27 Dec 2014, 18:34

Høres ut som en god plan Bernt S. Jeg brukte epoxy og det ble nok litt for stivt. Det holdt i ca ett år.
Oyst

Postby Morild » 29 Dec 2014, 10:29

[THUMBS UP SIGN] Suverent- takk for tips! Liker sånne enkle løsninger jeg. Største problemet nå blir hvordan få presset massen ut av patronen-disse "pumpene"man setter patronene inn i er ikke designet for kvinnelige kontorhender jaffal.....

Sent from my iPhone using Tapatalk
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Jase » 30 Dec 2014, 16:21

Tec7 eller siklafleks men aldri silikon. Det kan være lurt å kontrollere skottvegg mellom bakre skott og cockpiten (Hvis det er en dagskott i midten som er tørr bare glemme det). Jeg opplevde en signifikant mengde vann i bakre skott på nordkappen pga ørlite seksjon nederst på skottvegg som var ikke helt tett. Å finne lekkasje så kontrollert jeg at skott var helt tørr og så brukt hageslang å fylle cockpiten med vann. Skottvegg og kajakken var plast så jeg måtte bruke litt varme i tillegg til siklafleks. Problem løst.
Valley Gemini SP
Åre: Lendal Nordkapp, Werner Shuna, Werner Camano, Epic Active tour.

"You're going to need a bigger boat". (Jaws 1975)
Jase

Return to Gjør det selv