Lårstøtteprosjekt Tahe Reval Midi PE

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Lårstøtteprosjekt Tahe Reval Midi PE

Postby hotshot » 03 Apr 2015, 16:17

Lårstøttene på denne kajakken er et "biprodukt" av produksjonsprosessen.
Hvis du har sett Youtube videoer fra produksjon av rotasjonsstøpte kajakker, så vil du ha sett at de lages uten sittebrønnsåpning!
Ja, det stemmer: etter støpingen er det et tett lokk over åpningen. Dette skjæres bort, og på enkelte båter som Reval NIdi, lar de det være igjen en "leppe" på hver side som "lårstøtte". Dere kan se det på et av bildene fra tråden om min anskaffelse her:

viewtopic.php?f=8&t=5713

Jeg varmet litt på lårstøtten og bøyde den nedover for å få den til å gripe bedre, og polstret undersiden.
Her er et nærbilde:

RevalMidiLårstøtte1170.jpg
RevalMidiLårstøtte1170.jpg (51.04 KiB) Viewed 2973 times

Kunne vært større og mer aggressiv, men først og fremst stivere og sterkere.
Et prosjekt? Javisst, fordi jeg har tenkt på dette en hel vinter utfra tanken om at det blir enklere hvis jeg bruker tid på å fundere over løsningen. Og det utviklet seg annerledes enn jeg hadde trodd. Jeg må først lage en tegning for å forklare hva jeg hadde tenkt.....
Last edited by hotshot on 03 Apr 2015, 20:59, edited 1 time in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Lårstøtteprosjekt Tahe Reval Midi PE

Postby hotshot » 03 Apr 2015, 20:47

Har tegnet noen enkle skisser, og sittebrønnsargen på Reval Midi PE har et tverrsnitt som i prinsippet ser slik ut:

RevalMidiVisjon174.jpg
RevalMidiVisjon174.jpg (30.9 KiB) Viewed 2957 times

Og da fikk jeg etter hvert en ide om å lage en avstivning som kunne monteres slik:

RevalMidiPlan175.jpg
RevalMidiPlan175.jpg (31.05 KiB) Viewed 2957 times

Dette vil jo bli helt flott, og jeg har hatt denne ideen i bakhodet i hele vinter.
Nå skulle den virkeliggjøres, og første skritt var å sjekke hvor tykk plate som vill passe inn i hulrommet.
Og da kom sjokket: min visjon av utformingen stemmer for store deler av omkretsen, men ikke for hele sargen.
Særlig i området rundt lårstøtten er hulrommet smalt og i støpeprosessen har det blitt fylt av plast slik at planen må skrinlegges:

RevalMidiProblem176.jpg
RevalMidiProblem176.jpg (30.39 KiB) Viewed 2957 times

Kan skyldes flerlags skrog hvor skumpulveret fra innerlaget i kajakken har fylt ekstra godt opp.
Dermed har en enkel jobb blitt et prosjekt :geek:
Så da må vi finne på en annen løsning, men foreløpig styrer jeg unna disse 3 lags carbonfiber støpejobbene med innlagt skum som vi leser om av og til, også her på forumet. Jeg syns det er et mål å gjøre det så enkelt at det frister til gjentakelse, dessuten står andre prosjekter i kø.
hotshot

Postby hotshot » 04 Apr 2015, 10:38

Den mest nærliggende løsningen blir selvsagt:

RevalMidiLøsning1177.jpg
RevalMidiLøsning1177.jpg (42.38 KiB) Viewed 2942 times

Testet først med en "mock-up" i papp og det så ganske lovende ut.
Hvis alt annet skjærer seg, kan dette være et passende prosjekt for min gamle tanke om å lage kajakk-ting i "glassfiberarmert papp"!
Men først begynte jeg på en prototyp i polyetylen som jeg skar til litt større enn endelig størrelse og ga en knekk etter å ha varmet den opp:

RevalMidiPlastLårstøtte171.jpg
RevalMidiPlastLårstøtte171.jpg (42.51 KiB) Viewed 2942 times

Jeg prøvde å presse inn en kurve for å følge rundingen på sargen, men man kan se at det ikke var tilstrekkelig.
Så da gikk jeg likegodt i gang med et alternativ, nemlig en trekloss. Dette er mer trofast om KISS mottoet.
Keep it simple og bruk materialer som andre også kan få tak i:

RevalMidiTreLårstøtte173.jpg
RevalMidiTreLårstøtte173.jpg (48.66 KiB) Viewed 2942 times

Dette ser mer lovende ut.
Neste skritt blir fin-tilpasning, og lat som jeg er, tenker jeg med en gang at det blir mye pes med å lage den innhul på undersiden.
Det er like greit å lage den smalere og originalstøtta stikke utenfor. Det er inne i "hjørnet" mot sargen at det svikter og trenger å forsterkes.
Tankene svirrer:
Hvis jeg gjør forsterkningen smalere, kan jeg jo godt gjøre det samme med plastutgaven, og da skal jeg vel alltids klare å få riktig fasong på den også? Og ingen vits i å lage to like: treklossen er jo foreløpig symmetrisk slik at jeg kan snu den opp/ned og montere den på høyre side. Da kan jeg sammenligne løsningene og evt. lage en til av det som funker best, hvis jeg gidder......
hotshot

Postby hotshot » 05 Apr 2015, 15:46

Innimellom andre påske-ting har treklossen blitt omformet og skrudd fast:

RevalMidiTreLårstøtteMontertA178.jpg
RevalMidiTreLårstøtteMontertA178.jpg (33.94 KiB) Viewed 2907 times

Ikke helt perfekt; snørr- og hoste-tåka preger dømmekraften og jeg ser umiddelbart at skruespissene som stikker ut må kortes ned og klossen flyttes litt bakover. Men ved prøvesitting gjør høyre lårstøtte bastant motstand og vil funke mye bedre enn før.
Med litt justering blir nok dette bra. Fasongen er ikke perfekt, men kajakken var jo rullbar før, så dette kan man leve med.

Gjenstår å velge mellom å lage en trekloss til, eller tilpasse plastversjonen......

Flere andre lårstøtter kan også trenge å forbedres ;)
hotshot

Postby hotshot » 12 Apr 2015, 21:17

Nå begynner det å gå seg til,
foreløpig satser jeg på "en av hver" løsningen for å utforske fordeler og ulemper.
Slik ser det ut nå:

MidiBeggeLårstøtte1181.jpg
MidiBeggeLårstøtte1181.jpg (42.71 KiB) Viewed 2817 times

Treklossen er flyttet litt bakover, tenker å skjære av litt mer foran på den:

MidiHøyreLårstøtte1180.jpg
MidiHøyreLårstøtte1180.jpg (36.53 KiB) Viewed 2817 times

Egentlig syns jeg plastutgaven ble kulere, den kan modelleres videre med litt oppvarming:

MidiVenstreLårstøtte1179.jpg
MidiVenstreLårstøtte1179.jpg (42.78 KiB) Viewed 2817 times

Får teste litt når jeg kommer i gang med padlingen; kunne egentlig tenke meg et utbygg som gir større flate og mer aggressiv lårstøtte enn originalen. Plasserte maskinskruene (M4 rustfri fra Biltema) med mutterne på innsiden for å unngå konflikt med spruttrekk. Merker også at ytterskallet i flerlagsskroget er litt tynt som underlag for skruehoder. Kanskje lage noen skiver å legge under skruehodene? Tror ikke siste ord er sagt om kajakkmaterialer ennå.....
hotshot

Return to Gjør det selv