Jeg overtok for noen år siden en kajakk min farfar bygde i sin ungdom. Etter litt research har jeg kommet frem til at den må være bygd etter enten Hans E. Hoell eller Sven Thorells tegninger.
Jeg har hatt den på vannet et par ganger, og syns den er fantastisk å padle, men dessverre er duken ganske så morken. Mener det har vært byttet duk én gang tidligere, men det må være mange år siden nå.
Jeg begynte å sette meg inn i dette, med utgangspunkt i ny lerretsduk, men det virker ganske så omstendig, og vanskelig å få et pent resultat. Lerret i metervare og linolje er vel ikke de mest omsatte produktene hos den lokale isenkrammer lengre heller. Prosjektet har derfor blitt liggende på hylla en stund. Jeg begynte nettopp å søke på alternativer til lerretsduk, og det virker for meg som nylon er det letteste alternativet. Siden det har litt stretch, bør det være lettere å få på og sitte bedre rundt vinklene. Dessuten krever det ikke så stort forbruk av overflatebehandling, så kanskje det kan spares noen gram på vekta.
Problemet er at det ikke virker som en lett oppgave å få tak i nylonduk i norge. Er det noen som vet om en god kilde til dette? Har også fått for meg at 8 oz. / sq. ft. skal være et godt kompromiss mellom vekt og slitestyrke, men hva er ekvivalenten oppgitt i g/m2? Er ikke så stødig i matte, serru.
Vil veldig gjerne også høre om flere her inne har erfaringer med omtrekking av kajakk, materialvalg, fordeler og ulemper og så videre.
På forhånd takk!