Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby hotshot » 03 May 2015, 12:28

Lenge siden det har vært noe særlig om slikt?

Uansett, jeg har et "prosjekt" og det er greit å begynne med noen spørsmål om hva som er lurt, og hva dere pleier å gjøre 7 anbefaler. Båten har store skade, små skader og "krakelering" dvs. spindelvevtynne sprekker som danner nettopp, edderkoppmønster.
De siste først, småskadene: hvor mye lekker det inn i strukturen gjennom slikt? Skal man pusse ned noe særlig? Hva er best å reparere med? Epoxy, Gelcoat, Topcoat? Ønsker jo ikke å fjerne halve skroget for så å bygge det opp igjen, og det er grenser for hva jeg gidder å gjøre også :oops:

Noe er nesten usynlig på bilder, selv om det er ganske omfattende områder:

VSKXLkrakA1185.jpg
VSKXLkrakA1185.jpg (19.08 KiB) Viewed 3874 times


Mer av samme slaget, ved siden av en stor sprekk dekket av sølvtape (for å beskytte mot regn):

VSKXLkrakB1186.jpg
VSKXLkrakB1186.jpg (29.34 KiB) Viewed 3874 times


Og tilsvarende som springer ut fra en "punktering" som går inn til glassfiberkjernen:

VSKXLkrakC1187.jpg
VSKXLkrakC1187.jpg (24.25 KiB) Viewed 3874 times


Den siste må selvsagt tas mer alvorlig, her blir det sliping og greier, kanskje en forsterkning med litt glassfiber, kanskje også på baksiden?
Altså: avklare status for slikt småtteri før man virkelig går løs på de store skadene. venter på noen betraktninger. Hvor vanlig er krakelerte skrog, og hvor alvorlig skal man ta det..... :?

Og som dere skjønner, jeg har et mye mer avslappet forhold til mykplast :P
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2809
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby hotshot » 05 May 2015, 07:54

Ingen respons hittil; har sett litt på nett så lenge. Litt info her:
http://www.padlesiden.no/praktisk1/repa ... r-i-skrog/

Som dere aner, er de bildene jeg har postet hittil, bare en forsmak på hva jeg skal i gang med.
Og det antyder jo spørsmålet om man skal ta det verste først?
Samtidig som jeg aner at noen vil advare mot å bare gjøre grovarbeidet og etterlate småskader hvor (salt)vann vil trekke inn i glassfiberen.

Det vekker en annen tanke: jeg har alltid trodd at en god "layup" i et glassfiberskrog kjennetegnes av at epoxyen eller annen plast "metter" glassfiberen fullt og helt. Men i de skadene i ser bilder av, dukker det opp ullen og porøs innmat som sikkert suger som en svamp. Er dette dårlig kvalitet, eller bare blir det sånn når man skader skroget?
Og gelcoaten delaminerer og ligger som et løst skall som flasser av når man pirker i det.

Jeg tenker på andre kompositt gjenstander, for eksempel en fiskestang: hvis man skader en slik, blir det splinter og flis i bruddet, men ikke "ull" og "vev".
Padleårer er også "hel ved" både i skaft og blad, kanskje takket være vakuumstøp?
Betyr det at det er mye fusk og fanteri i kajakkbransjen, eller er det bare veldig vanskelig å lage god kvalitet?
Er det derfor enkelte kajakkmerker er så innmari dyre?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2809
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby Kvase » 05 May 2015, 14:28

Følger med i denne tråden
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
User avatar
Kvase
 
Posts: 4395
Joined: 11 Oct 2009, 20:34
Location: Arendal

Re: Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby perduc » 05 May 2015, 18:35

Kan prøve å tipse litt. Har reparert flere båter, og det avhenger av hvor fint du vil det skal bli til slutt. Skal den være i grei bruksstand eller helt strøken.
Om hele laminatet er mykt på skadestedt ville jeg legge på et lag glassduk (ev karbon) på innsiden for å stive av. Om du kommer til. Har gjort det på gamle racere som har blitt mishandlet av åra på sidene foran cockpiten og under hælen ved rorpinnen.
Bruker et tykt eller flere lag tynn duk.
Så må det fjernes gelcoat på utsiden, der hvor den flakker av. Har nok dessverre vært slurvet mye i tidligere tider. Særlig i små produksjoner der teknologien har vært dårlig. Om laminatet ikke er skikkelig gjennomtrukket med polyester, som var det mest vanlige, kan det fuktes nå med epoksy. Båten må vær HELT tørr! La det trekke godt inn, varmepistol funker fint. Slipes og sparkles med epoksysparkel, og mer sliping. Så bør hele båten mattslipes, og lakkes med tokomponent og sprøyte.
Vi har noen båter i klubben som er fikset for å bli solide nok, og så lakket med tokomponent og rulle. Greit nok for en bruksbåt.
Litt jobb, men kan bli veldig bra. Lykke til.
perduc
 
Posts: 91
Joined: 16 Jun 2011, 18:47

Re: Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby hotshot » 06 May 2015, 10:56

Takk for innspill, skal samle litt slike tanker før det braker løs:

Det har vært kaldt og vått heromkring i det siste, så jeg har tenkt å gi sol og varme en sjanse før jeg begynner på dette arbeidet.
Derfor blir det tid til litt undersøkelser for å sikre fornuftig fremgangsmåte.
Som de fleste nok aner, blir dette en bruksfarkost: elvepadlere er vant til kajakker med sår og riper.
Hovedmålet blir å gjenvinne styrken i skroget og unngå at innmaten suger vann.
Og benytter anledningen til å utforske materialegenskaper.
En utbredt bekymring er kombinasjoner av epoxy, polyester, gelcoat, glassfiber, maling/lakk (polyurethane 2 komponent) og kanskje vinylester?

West system ser ut til å være et godt startpunkt, denne artikkelen gir noen svar:
http://www.westsystem.com/ss/polyester-over-epoxy/
Ser ut som det ikke er så farlig, men kan tenkes at polyurethanlakk er et alternativ.
Formålet med finishen er vel mest UV-beskyttelse?
Gjenstår spørsmål om "mikrosprekkene"/krakeleringen bare skal dekkes over med finishstrøk for å tettes.
Tror det skal bankes litt for å se hvor godt gelcoaten sitter.

Den norske hjemmesiden inneholder diverse bruksanvisninger og tips.
Lenker hit i tidligere innlegg har nok falt for tidens tann, men jeg fant noen nye:
http://www.westsystem.no/m/349/west-sys ... yprodukter
http://www.westsystem.no/m/350/epoxyteknikker
http://www.westsystem.no/m/351/guider-og-eksempler

Jeg har allerede liggende en del Biltema laminerings-epoxy, glassfiberduk og remser, samt noe karbonfiberduk, pluss microglassballonger.
Har erfaring fra tidligere med at denne epoxyen renner fælt, må ta hensyn til det.

Fortsettelse følger..........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2809
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus

Re: Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby gohei » 12 May 2015, 10:10

Jeg ville gått over hele skroget med en gummiklubbe, og dæljet løs. Hvis delaminering er blitt ett problem, lønner det seg antagelig å få tatt dritten med rota. Blir litt som å male huset uten å skrape først. angående krakeleringen, ville det absolutt beste vært sandblåsing for å sikre god vedheft til ny gelcoat. Det er ikke ukjent at glassfiberen ikke blir gjennomfuktet, og hvis det er brukt glassfibermatte der fiberne ligger hulter til bulter vil det se ullent ut. Hvis det er brukt glassfiberduk, der fiberne er vevd i konstante akser vil det fremstå som mer "hel ved". Vakuumstøp sørger også for bedre metning av duken, slik at du lettere unngår både tørr ull og delaminering.
gohei
 
Posts: 4
Joined: 29 Apr 2015, 07:42

Re: Reparasjon av skadd og sliten glassfiberkajakk

Postby hotshot » 12 May 2015, 12:49

Regner for ofte ti at jeg vil begynne med epoxy ennå, så tankene får lov til å modne....

Jeg har småbanket og pirket rundt området på det siste (styggeste) bildet.
Gelcoaten lar seg til dels pirke bort, men sitter hardere når jeg kommer unna "hullet".
Glassfiberen under er forholdsvis brukbart mettet, ikke helt "ull".


Kan røpe at det er en gammel Valley båt, så har visse forventninger til kvaliteten, og det er grunnen til at jeg gidder å vurdere prosjektet.
Skal nok banke litt mer over det hele for å se etter svakheter; samtidig er det en hel del skikkelige gjennomgående skader som definerer ambisjonsnivået.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
User avatar
hotshot
 
Posts: 2809
Joined: 17 Apr 2013, 13:58
Location: Akershus


Return to Gjør det selv

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests