Vkv ror

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Vkv ror

Postby jo » 28 Apr 2016, 17:48

Hei.
Jeg klarte å bøye rorstammen på en VKV Anita da jeg padlet bakover og traff en stein :

Noen som har erfaring med demontering av VKV-ror?
jo

Re: Vkv ror

Postby hotshot » 29 Apr 2016, 08:32

Kanskje prøve http://vitudden.com/

De har kontaktinfo på hjemmesiden
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby jo » 01 May 2016, 17:01

Hei, jeg har prøvd å kontakte Vitudden men har ikke fått svar.
Jeg skal prøve å demontere roret, bøye akselen rett og montere det tilbake på kajakken.
Roret er helsveiset med innstøpt stålrod i skråget for å forhindre at roret faller ned. På toppen er det en aluminiumsskinne som rorliner er festet. Denne sitter dønn fast(sikkert korrodert sammen med roraksel). Det jeg ikke forstår er selv om jeg får av aluminiumsskinnen må jeg bøye bort den instøpte stålroden i skroget for å få av roret. Konsekvensen er en bøyd stålrod som vil være vanskelig å få tilbake i sin orginale form da den eneste måten å montere roret tilbake er å skyve det opp igjennom kajakken for montering.
Er det noen der ute som har prøvd denne operasjonen og fått det til?
jo

Postby smaavoll » 04 May 2016, 12:38

Tok meg friheten till å spør Kåre hos VKV om spörsmålet ditt og her er svaret:

På vissa kajaker sitter en liten låsskruv fäst i muttern som håller hjärtstocken som först skall demonteras.Sedan skall mutter gängas av och detta är inget konstigt, men har det ärjat så kanske 5-56 eller gas-brännare går åt för att få ytor att släppa. Sedan kan man få använda avdragare för att dra svängeln(alu) rakt upp. Under denna sitter en stålsprint som kan vara krokig men det gör inget och den får knackas ur. Under hjärtstocken skall det sitta en liten stålbygel som går att dra rakt ut med en tång och den skall fästas med et droppe toppcoat när hjärtstocken är riktad. När allt är isär så kolla även täthet i hylsan innan roderaxel sätts tillbaka genom att hålla för hålet med finger och prov sug i andra änden av röret. Är som sagt allt ärgat till förbannelse så såga av skiten med bågfil så får vi skicka nya prylar smile emoticon Lycka till!

Håper svaret ga deg noe klarhet.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby jo » 11 May 2016, 05:00

Takk for hjelpen Kjell!
Det var hyggelig gjort av deg.
jo

Return to Gjør det selv