Bytte sette og/eller ryggstøtte i Romany Surf RM?

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Bytte sette og/eller ryggstøtte i Romany Surf RM?

Postby Tor J » 10 May 2016, 12:59

Testet en Romany Surft RM (plast) for litt siden. Likte den, men vil aldri overleve å bruke den med standard setet / ryggstøtten ("skum-klumpen") som den leveres med. Muligens vil det vært nok for meg å sette inn en annen ryggstøtte, men det er mulig at også setet burde vært byttet.

Har googlet litt på dette temaet, men ikke funnet så mye fornuftig (bortsett fra noen treff om vondt sete). Noen med erfaring å bytte ut det som den originalt leveres med, eller å modifisere det?

Tor J.
Trapper Barracuda, NDK Romany Sport -- http://www.tromsohavpadling.no
Tor J

Re: Bytte sette og/eller ryggstøtte i Romany Surf RM?

Postby hotshot » 10 May 2016, 20:35

Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby ksakk » 11 May 2016, 12:42

jeg vet ikke om romany surf PE leveres anderledes enn romany surf i glassfiber, men på min romany surf glassfiber var det et "ryggbånd" som kunne reguleres i tillegg til den innebygde støtten i setet. Vet ikke om den kanskje var tatt bort i den du prøvde? Det er vist på bilde 3 her https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q= ... 3153846520
ksakk

Postby Tor J » 11 May 2016, 12:49

Takk til både Hotshot og Ksakk for svar

Den leveres uten ryggbånd nå, bare med "skumstøtten" som vises på mange av bildene dine ksakk :-(
Om jeg kommer til å gå for en Romany så blir første steg å sette inn en normal ryggstøtte. Muligens også å erstatte selve setet.
Trapper Barracuda, NDK Romany Sport -- http://www.tromsohavpadling.no
Tor J

Postby Seasurfer » 26 Jun 2016, 16:28

Etter å ha testet cirka 75 forskjellige kajakker, forundrer det meg at dette med behagelige, ergonomiske og hensiktsmessige ryggstøtter synes å være et tema med rimelig høy vanskelighetsgrad. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at toppen halvparten av kajakkene tilbød meg den sittekomforten jeg virkelig kunne leve godt med, uten at tanken på modifiseringer lå og vaket i underbevisstheten. I utsagnet ligger det samtidig en viss misnøye knyttet til selve setets utforming. Men bevares, selvsagt kan det ha med å gjøre at jeg er i besittelse av en kropp som representerer et gedigent avvik fra gjennomsnittet. Bare sånn avslutningsvis, så er ikke dette en kritikk mot Romany, for etter min mening har den en sittekomfort som faktisk befinner seg over gjennomsnittet.
Seasurfer

Postby hotshot » 26 Jun 2016, 20:33

Helt enig.
Det rare er at gode seter og ryggstøtter ikke er noen ny oppfinnelse. Problemet er løst for lenge siden. Hvorfor lages det da så mye fælt? Det har ikke noe med pris å gjøre, og det er ingen logikk. Jeg har eksempelvis opplevd elvekajakker fra Prijon hvor en modell var så smal at jeg brukte varmepistolen for å utvide setet, mens en annen "ekstrem playboat" modell som var trang for knærne, lårene og føttene, hadde greit og romslig sete. Skulle tro at ingen prøver å sitte i disse greiene før de pøses ut på markedet. "Smarte designere" eller total ubevissthet?

Så det første jeg gjør i møtet med et mulig kajakk-kjøp, er å prøvesitte. Dernest vurderer jeg evt. mulighetene for justering og/eller modifisering.
Jada, prøvepadling er også lurt, men ofte har dommen blitt felt lenge før det. Mange av mine kajakk-drømmer ble kontant amputert i butikken......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 26 Jun 2016, 23:20

Vi snakker samme språk, hotshot. Det er litt av den samme elendigheten i bilverdenen. Hvor mange glimrende biler er ikke utstyrt med middelmådige seter? Men, jeg skal holde meg til kajakker. Jeg testet for noen år siden en av verdens lekreste kajakker, en kreasjon til over 40-tusen kroner. Den kunne paradoksalt nok skilte med en av tidenes meste elendige sittekomfort. Selv mitt eget favorittmerke leverer seter som utvilsomt kan videreforedles. Jeg har seks båter fra denne fabrikken. På fire av disse har jeg måttet modifisere selve sitteputene. Jeg har i tillegg to andre kajakker fra forskjellige produsenter. Begge båtene hadde håpløs sittekomfort. Etter mye modifisering, triksing, miksing og nytenking, sitter jeg bra. Merkelig at fabrikkene ikke er mer selvransakende og kritiske? Padler konstruktørene i det hele tatt sine kajakker?
Seasurfer

Return to Gjør det selv