Fiskestangholder og ettermontering av Cokcpit luke

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Fiskestangholder og ettermontering av Cokcpit luke

Postby ymsetjenesta » 23 Jun 2016, 08:48

Har kjøpt en Berkley fiskestangholder, som har sokkel (ikke nedfeldt). Lurte i den forbindelse på hvor det er anbefalt å feste stanga? Har en Valley Aquanaut.

Hvilken tetningsmasse bør man bruke ved på en plastkajakk ved ettermontering av utstyr.

Har også vurdert å ettermontere en cockpit luke som begynner å bli moderne på flere nye kajakker. Hvor får man kjøpt slike?

På forhånd takk for hjelpen.

MVH Morten
ymsetjenesta

Re: Fiskestangholder og ettermontering av Cokcpit luke

Postby Lars7650 » 28 Jun 2016, 09:08

Selv liker jeg å ha fiskestanga stående bak meg slik at jeg kan padle uten at den er i veien. Men med denne typen stangholder vil den da komme i veien ved egenredning. Jeg foretrekker derfor nedfelt stangholder, er litt viktig å kunne komme opp i kajakken igjen. Hva med å modifisere stangholderen med ett sugekoppfeste slik at du kan sette den der det er mest hensiktsmessig den dagen?
Dagluke får du enkelt tak i med ett lite søk på nettet, alt fra ebay til kajakkforhandlere. Du må vurdere om du vil ha fast plastrør, som blir vanntett, eller flexsibel pose som er mer behagelig og kanskje mindre i veien. Som tettemiddel er silicon greit. Hefter, tetter og enklere å fjerne senere. Alternativt feks Tech7.
Paddle on
Lars7650

Re: Fiskestangholder og ettermontering av Cokcpit luke

Postby hotshot » 28 Jun 2016, 12:43

Ser det er mange forskjellige stangholdere, denne lenken viser kanskje utvalget?
http://www.marineonline.no/stangholder/

Det kan se ut som en ide å kjøpe en slik billig nedfelt type, kanskje i tillegg til den du har?
Den med lokk og skrå vinkel kanskje?
Ja, det betyr å lage hull i skroget..........

Ellers ser det ut som de andre typene har flere beslag så man kan "parkere" stanga ute av veien når man ikke fisker.
Hvis man dorger, så er det neppe praktisk å ha stanga foran?
En nedfelt holder til dorging på bakdekket, og en mer avansert sak foran med hurtigfeste?

Tidligere tråder antyder at Sikaflex er bra til tetning mot mykplast. Brukt bla. til vanntette skott.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv