Bladvinkel (Ving-åre)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Bladvinkel (Ving-åre)

Postby hotshot » 10 Sep 2017, 19:52

Jeg har en Braca (Bracsa?) vingåre som fulgte med en brukt kajakk i sin tid.
Fin åre, svært lett (ca 650 gram) osv, men 90 grader venstrevridd blir helt feil for meg. Siden vingåre ikke er min greie egentlig, så har jeg hverken testet den eller gjort noe med saken. Å kutte den på midten for å endre vridning var ikke så fristende; det er synd å kappe et fint karbonskaft, disse årene koster jo 3-4000,- . Tanken har modnet, og jeg erindrer at konkurransepadlere tilpasser utstyret selv.
Bladene er limt på skaftet, så da er det fristende å se om de kan løsnes. Kan ikke skade med en forsiktig omgang varmluftpistol?
Varsom oppvarming av festet til venstre blad bekreftet håpet: disse sitter nok med smeltelim!

5 minutter etter og bladene er montert med en moderat høyrevri (20 grader ?) uten synlig eller annen skade fra operasjonen. Suksess!
Ovalisering av venstre grep har vært fjernet før; grepene ble surret med elektrikertape og en stripe med polyetylenskum lagt inn under tapen i høyre grep for å gjøre dette ovalt. Nå har det blitt mer fristende å ta med denne ved neste utflukt og teste forskjellen på ving og vanlig euro åre. Må man ha racerkajakk for å få noe igjen for dette?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Bladvinkel (Ving-åre)

Postby veltern » 11 Sep 2017, 18:36

Joda, Bracsa IV årebladene, i alle fall de som selges fra Milslukern, er festet med "smeltelim".
Bladvinkelen din er nokså lik min, jeg bruker ca 25 grader høyre, og har gradvis senket bladvinkelen med årene.
Har selv gått over til å bruke wing-årer til det meste. Favoritten er en Epic Signature karbon, justerbar, har satt lengden til 221 cm på den.
Godværspadler
veltern

Return to Gjør det selv