Endelig byttet mansjett på den gamle Prijon jakka.
Jobben var faktisk gjort rundt en halvtime når jeg først kom i gang. Ganske enkelt.
"Utvidet" den ytre neopren beskyttelseshalsen med et stykke av låret fra en loppemarkedsvåtdrakt. Latexmansjetten inni er sliten, men ble foreløpig beholdt uforandret.
Burde bli rimelig tett med to lags halstetting......
Tredde alt utenpå en bakebolle:

- DSC03987Halsmansjett1.jpg (104.7 KiB) Viewed 3033 times
Brukte "Black Witch" våtdraktslim: kontaktlim er nesten like bra. Poenget er å bruke et lim som "hugger" så man slipper å la det ligge til tørk i timevis. Man smører lim på begge flater, lar det tørke og smører deretter lim på overflaten for å reaktivere limet så det hugger. Brettet den ene halvdelen så jeg kunne smøre lim bare på utvendige flater og deretter brette det på plass, slik:

- DSC03988halsmansjett2.jpg (110.3 KiB) Viewed 3033 times
Smurte deretter lim over hele den innvendige flaten der neoprenet overlapper. Fugen blir ganske bred, så dette blir sterkt. Skjøten er nederst på halsen der den er slakk.
Ferdig produkt:

- DSC03990halsmansjett3.jpg (103.5 KiB) Viewed 3033 times
Den innvendige latexmansjetten gjorde nå at det ble risikoadferd å kle på seg, så den ble klippet bort. Foreløpig beholder jeg halsen ganske lang og bretter den dobbelt. På bildet er den brettet utvendig. Det er behagelig, men ikke helt tett. Bretter man innover som på en dykkertørrdrekt, blir det tettere og strammere. Hvis jeg angrer på denne utformingen, er det bare å korte ned mansjetten og klippe ut en liten kile, for deretter å lime sammen for å gjøre den strammere, og manf år den glatte siden inn.. Alternativt kan man brette og lage en kanal med justerbar strikk slik det er gjort i enkelte Hiko jakker. Det syns ikke på bildene, men mansjetten er svakt konisk. Trangest øverst som seg hør og bør.
Men Prosjektet er altså ikke helt ferdig.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.