"Rehabilitering" av Tahe M Greenland T

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

"Rehabilitering" av Tahe M Greenland T

Postby Svalbard » 04 Nov 2017, 00:39

Var så heldig å fikk tak i en billig TM Greenland T :D , men prisen jeg ga tilsa selvsagt at det blir noen timer i kjellern og pussing og lakking......
Alt dette er for så vidt greit, var klar over at det ble litt jobb for å få skuta strøken, men problemstillingen kom da jeg oppdaget at deler av dekket på denne kajakken ikke er "glatt".......det er "ruglete"......... (om noen skjønner hva jeg mener?)

her er hvordan skuta ser ut......som dere ser er det masse riper og tydelig at vedlikehold ikke har hvert tidligere eiers største pri.
Image
Image

De glatte partiene er jo bare å pusse ned ihht WestSystem sin beskrivelse og påføre ny to-komponent i ønsket farge.....
Er det noen her inne som kan anbefale fremgangsmetode for å få dekket fint, i de partiene hvor dekket er "ruglete"?
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Re: "Rehabilitering" av Tahe M Greenland T

Postby qussuk » 04 Nov 2017, 07:32

Hva mener du med "fint"?
Slett og blankt eller beholde samme struktur?
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
qussuk

Postby perduc » 05 Nov 2017, 08:34

Mye av dette ser ut til å være veldig overflatiske riper som kan poleres bort. Har gått over noen karbonbåter som har ligget i solen slik at overflaten har krakelert skikkelig. Da må jeg slipe ned litt først for å få vekk det verste før jeg går over med et tynt lag epoxy før videre sliping.
På den båten du har ville jeg bruke vann på overflaten først, da ser du om mye av dette "forsvinner". Hvis det gjør det ville jeg prøve en middels grov rubbing og maskin. Det som gjenstår ville jeg rengjøre best mulig før jeg bruker tokomp. lakk. Det hjelper å varme overflaten godt, ev med en liten varmevifte inne i båten, da trekker lakken bedre inn i alle "kroker og kriker". Bruk helst en skumpensel for å unngå striper i lakken.
Og deretter finsliping og rubbing.
Unngå mye sliping hvis du ikke vet hvor tykt det ytterste laget med gelcoat eller epoxy er.
perduc

Postby Svalbard » 05 Nov 2017, 21:41

qussuk wrote:Hva mener du med "fint"?
Slett og blankt eller beholde samme struktur?

Med "fint" så mener jeg at jeg beholder opprinnelig struktur i de partiene som er "ruglete".......
Tenker at det blir litt mer pussing for hånd på disse områdene, for å komme til best både i topp og bunn av rugglene.
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Postby Svalbard » 05 Nov 2017, 21:48

perduc wrote:Mye av dette ser ut til å være veldig overflatiske riper som kan poleres bort.
Unngå mye sliping hvis du ikke vet hvor tykt det ytterste laget med gelcoat eller epoxy er.

Har gjort som du beskrev, med tanke på vann. Ser at dekket kommer til sin opprinnelige farge så snart det er vått. Tar vel bare 2-3 sekunder etter vannpåføring før ripene blir hvit igjen.
Har forsøkt med rubbing og polering uten at dette hjelper.
Har blitt anbefalt etter en mail til West Systems, å slipe ned med passende korning og påføre ny to-komponent i ønsket farge, for deretter å våtslipe, rubbe og polere. Noe jeg mener høres fornuftig ut. da kan jeg også gå over med gelcoat-sparkel først på de verste stedene, noe som vil føre til en glattere overflatefinnish til slutt...

Har dessverre en tendens til å forhaste meg litt når det er noe jeg gleder meg til, så vil bare nøste opp i all slags ideer og erfaringer før jeg hiver meg rundt......Bare måååå ta meg sammen litt på dette prosjektet så jeg er sikker på at det ender med et bra sluttresultat :-)
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Postby perduc » 06 Nov 2017, 07:21

Hei.
Det går fint gjøre en omfattende jobb også, bare husk at det er ca 4 m2 flate som skal pusses ned og lakkes opp igjen. Om du ikke sprøyter lakken vil du få striper som må slipes med igjen osv. Skumpensel er litt bedre, men det blir noe striper. Tokomp lakk tørker ikke helt inn, men herder i et litt "tykkere" lag. Kan få den til å flyte bedre ut med varmepistol.
Men lykke til, det kan bli veldig fint om du bruker god tid.
perduc

Postby hotshot » 06 Nov 2017, 07:27

Der hvor ripene forsvinner når du fukter overflaten, vil de vel også forsvinne med overflatebehandling?
Hensikten med å matte ned overflaten ved å pusse med fin korning er også å gi feste for overflatebehandlingen så den ikke flasser av. Og rengjør med et fettfritt løsningsmiddel av samme grunn. Slik du beskriver det,, er dette rent kosmetisk, og du kan bruke båten til det evt. oppstår en naturlig pause i padliesesongen så du får god tid til å være tålmodig med jobben.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Svalbard » 18 Nov 2017, 14:36

Takker for svar fra alle sammen :-)

Kajakken ligger fremdeles i kjelleren, i konstant temperartur på rundt 18 grader. Er litt bortskjemt med kajakker i klubben så har overtalt meg selv til å ta meg gooood tid :-)

Kajakken er blitt pusset ned, ikke helt ned til glassfiberen, men nok til at hele skroget er slett og nok slipt til at ny to-komponent får vedheft.

Har valgt Epifanes to-komponent fargekode #801 (svart) fra West Systems. Har også vurdert å påføre Epifanes i fargekode #842 (orange) på sargen, men siden Epifanes leveres kun i 0.75l så aventes dette til en annen gang.

Vurderer nå påføringsmulighetene, enten rulle eller sprøyte. Regner med jeg går for førstnevnte og går over med skumfordriver.

Frem til nå så er all rulletrening blitt utført med NDK Romany, så det skal bli stor stas å få Greenlandern på sjøen :-)
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Postby Kvase » 18 Nov 2017, 17:36

RAL2009. Orange
Image
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby perduc » 18 Nov 2017, 19:39

Høres ut som du har en god plan. Kan bli veldig fint. To-komp lakk kan vannslipes, og så rubbes og poleres til en veldig fin finnish om ønskes.
perduc

Next

Return to Gjør det selv