Arbeid med herdeplast (epoxy, polyester)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Arbeid med herdeplast (epoxy, polyester)

Postby hotshot » 28 Apr 2018, 06:20

Så har jeg nok en gang kommet litt skeivt ut i arbeidet med epoxy.
Stikkord: to-komponent, lim, herder, blandingsforhold, små doser, usikker på produktets kvalitet, ukjent merke, temperatur, herdetid.

I arbeidet med å restaurere et par gamle årer, viser det seg at epoxyen ikke vil bli hard, og ender som en klebrig seig masse.
Jobben har vært gjort i etapper, og ny epoxy har vært blandet hver gang. Noen ganger har det gått fint, så jeg skal ikke uten videre dømme epoxyprodusenten for dette.
Produktet som har vært brukt, heter "Pro-Limit" og ble kjøpt på billigsalg i en seilbrettsjappe, kanskje for 20-30 år siden :o *nono* *laughing4.* :?
Så kanskje en av komponentene har skilt seg? Ikke godt å si,, men den fæle guffa er ikke grei å vaske bort, og det er ekkelt å få på fingrene rett før man skal inn og spise middag!
Som nevnt i en annen tråd nylig, man lærer (kanskje?) av egne og andres feil; man lærer kanskje også av å gruble litt over hva som gikk galt.
Men jeg er altså den som "frivillig" går bort og gjør disse feilene så vi kan høste litt lærdom før sesongen starter for alvor. Jeg er litt syk og skranten for tiden, så det blir ikke noe padling på en stund uansett.

To komponent lim, herdeplast, er vanligvis enten polyester eller epoxy, og evt. fillere, tilsetningsstoffer som glassfiber, mikro glassballonger, osv. (opp gjennom årene har jeg for eksempel. testet sand og Leca-kuler og fått greit resultat). Jeg har lyst til å dele i to hovedklasser etter blandingsforhold: de som bruker lite herder og de med blandingsforhold i nærheten av 50/50. Det interessante er selvsagt hva som skjer ved feil blandingsforhold. De produktene hvor det brukes lite herder er ofte greie å jobbe med. Her kalles herderen gjerne katalysator, og navnet gjenspeiler at herderen ikke er "forbruksvare"; den bare utløser herdeprosessen på "magisk" vis. Her er det mest om å gjøre å få blandet inn nok herder og røre grundig, slik at den finnes overalt i blandingen. Da får man et hardt og solid gjennom herdet sluttprodukt. Hvis herderen ikke kommer til overalt, kan resultatet tenkes å bli den fryktede klebrige guffa. Hvis man har i for mye herder, vil det vanligvis "bare" føre til at prosessen skjer veldig fort, ofte under varmeutvikling som kan føre til at det hele stivner "i koppen" før man rekker å gjøre jobben, eller i verste fall at det blir harde klumper før man rekker å fordele og evt. blande med glassfiber. Kan ende med en ekkel slipejobb. Mest typisk skjer slikt med polyesterbaserte produkter og spesielt hvis man blander store mengder om gangen.

Produkter hvor det brukes lite herder er derfor ofte tilsatt farge som gjør det lettere å bedømme om man har klart å blande riktig og røre godt nok. Slik farge brukes også i "kna-epoxy" med deig-konsistens. Her er det på sin plass å advare mot mulig allergi. Alle redelige produsenter har slike advarsler på pakningene, og dette er en REELL RISIKO! Jeg har sett eksempler på dette i praksis, bla. en ung kar som måtte skifte jobb fordi han reagerte på epoxy, ble overfølsom og må holde trygg avstand til slike ting resten av livet. DERE ER ADVART!
Jeg har rota med epoxy i mange tiår uten slike reaksjoner og får være glad for det, men allergi er uforutsigbare greier, så begynner så smått å lære at engangshansker er en god ide.
Polyester er mer "ekkelt her & nå". Det avgir skadelige gasser som krever god ventilasjon, og er ekkelt å få på henda. I gamle dager brukte vi "barriere-krem" når vi jobbet med dette. Dvs. en fet krem som gjorde at det ikke festet så godt til huden.I dag er vel engangshansker et OK alternativ som alle DIYere bør skaffe seg. Man får også kjøpt "montør-hansker" som gir god fingerspissfølelse og også kan være OK padlehansker til sommerbruk: skal testes.

Herdeplast med ca 50/50 blanding kan være trøblete å dosere. Hvis den kommer på tube,, er det gjerne greit å legge ut to like lange "strenger", og det er god hjelp hvis de har forskjellig farge som gir sjekk på at de er godt blandet. Litt verre hvis produktet er lettflytende og blandingsforholdet er for eksempel. 80/100 eller noe annet "uryddig". Den beste løsningen er da ofte veiing. og man trenger en presis vekt som kan vise blandingsforholdet nøyaktig . Ved små doser vil det gjerne bety en digital-vekt med oppløsning på 1 gram eller bedre. Kjekt å ha også på kjøkkenet og kontoret. Og ved feil blanding? For lite herder er som vanlig litt uforutsigbart. Man kan til en viss grad satse på at produsenten har gardert seg ved å oppgi en blanding med et overskudd av herder for å sikre at limet herder skikkelig hvis man blander litt feil. For mye herder kan virke som "mykner" tilsetning som gjør produktet litt elastisk og slagfast: mange gjør dette med vilje for å oppnå en slik effekt. Men presis kontroll med blandingsforholdet er å foretrekke. og kan spare deg for mye ubehag! Både for lite og for mye herder kan gi et produkt som ikke er hyggelig å håndtere.

HERDETEMPERATUR er også en viktig "ingrediens", og hvis ting ikke vil bli hardt/tørt, kan dette være verdt å tenke på. De fleste har en viteovn eller lignende, bare pass på at du ikke svir sakene. I mitt tilfelle kan vi nå se konturene av videre arbeid med paddelårer: Jeg gjorde noen "blandingseksperimenter" i går kveld, men det har sikkert vært kaldt i garasjen i natt, hvis ting er "klissete", blir det vel en liten runde med kupevarmer for å se om det hjelper. Så prøver vi med et annet epoxy-merke, jeg begynner å miste tilliten til disse gamle greiene. Kanskje noe har skjedd i løpet av disse årene? Kan være interessant å studere holdbarheten av slike ting på nett?
Datostempling kan av og til ha noe for seg.

Fare for at det kommer en fortsettelse, spørsmål og tips er hjertelig velkomne ......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Arbeid med herdeplast (epoxy, polyester)

Postby Joker » 29 Apr 2018, 20:07

Prøvde en hurtigepoksy når jeg skulle fikse tuppen på grønlandsåra mi. Epoksyen kom på ei sprøyte med herder i et rør og epoksy i et annet. Det stod 90 sekunder på pakken, så jeg klemte ut en dash, rørte rundt i vill fart og smurte det på åretuppen. Alt innen 90 sekunder. Det ble ikke noe bra resultat. Epoksyen ble aldri hard.

Jeg er nok ikke bestevenn med epoksy kan du si.
Joker

Postby hotshot » 06 May 2018, 22:34

Hadde tenkt jeg skulle skrive om disse doseringspumpene; det har ho virket som dette var en god ide med lokk til å stenge "dobbeltløperen" og det hele.Nå er jeg litt mer usikker på om dette kan anbefales. Ser Biltema har tilbud på slikt for tiden.

Har lest/Googlet litt, og funnet 3 ting som skal løse opp dårlig herdet Epoxy på nett: Eddik, Aceton og Sprit.
Jeg har foreløpig testet eddik; det gjør den seige guffa noe mykere slik at den letere kan skyfles bort, for eksempel med en rørepinne for maling slik som de deler ut i fargehandlerne. HAr f unnet ut at Surform kansj er det beste verktøyet etter dette: den tettes ikke igjen slik som vanlig rasp eller sandpapir. Men eddik løser ikke epoxy på en slik måte at det kan vaskes bort.. Så nå er "resultatet noenlunde OK. Likevel fristende å følge opp med andre løsningsmidler.
hotshot

Postby hotshot » 10 May 2018, 17:58

Oppfølging:

Forsøket med eddik som finnes på de fleste kjøkkener, var sånn halvveis vellykket. Ble kvitt mye av gugga men overflaten var fortsatt klissete etter en ukes tid.
Lette etter Aceton i garasjen, men fant først noe som var tøffere: Biltemas tynner!

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og ... 000028259/

Databladet viser at den inneholder Aceton pluss de fleste andre skumle stoffer.
Vasket grundig over årebladet med ett papirhåndkle dynket i dette og satte det til tørk i sola.
Noen timer etter var alt blankt og fint med unntak av en liten flekk hvor den ufyselige epoxyen var gjennomgående.
Teoretisk betraktning:
Jeg antar at alt s om ikke var herdet, lot seg vaske vekk, enten det var lim eller herder, mens herdet epoxy tålte kjemikaliene.

Et strøk med Biltema Laminerings-epoxy og litt tre-arbeid bør fikse resten av jobben. Dette blir bra!

Oppdaget etterpå at det sto en boks med Aceton i hylla bak tynneren.
Kan hende Aceton alene hadde vært nok? Det får jeg ikke vite før neste gang det går galt!
Og ved siden av sto det fortsatt en uåpnet forpakning med den forhatte epoxyen :shock: :mrgreen:
hotshot

Postby hotshot » 15 May 2018, 01:37

Til slutt: fant en flaske rødsprit i hylla, og oppdaget at et par av de klemmene jeg hadde brukt på Galasport åra fortsatt var klissete av lim som ikke hadde herdet. Dvs. et testobjekt *hello2*

Fylte sprit i et pappbeger (obs. det er nå politisk ukorrekt å bruke engangsbeger av plast, samtidig som papp er mer kjemikaliebestandig. Så forrige dagen kjøpte jeg en bunke papp-begere til garasjebruk). Og la klemma i bløt en times tid. Epoxy-restene hadde IKKE gått i oppløsning, kanskje .man med velvilje kunne si at de var blitt mykere. Konklusjonen for min del er at den eneste av mine tynnere som virker på dårlig herdet epoxy, er "supertynneren" fra Biltema. De andre kan vi glemme, og den "aktive ingrediensen" er muligens Aceton. Forbehold om at de andre stoffene i tynneren gir et nyttig bidrag.

Jeg antar at andre som er store på epoxy og maling, kan ha tilsvarende produkter.
hotshot

Return to Gjør det selv