Rep. av karbonkajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Rep. av karbonkajakk

Postby pkg » 21 Jun 2018, 17:03

Jeg har en Lettmann Hanseat som er ca. 20 år gammel, jeg er veldig fornøyd med den. De siste par somrene har den ligget ute. Det har resultert i at klarlakken har begynt å flasse av under der det er karbon/kevlar. Er det noen som har vær bort i noe lignende? hva gjør jeg for å få av klarlakken og hvilket produkt bruker jeg når den skal lakkeres igjen? finnes det et firma som tar på seg slike oppdrag?
pkg

Re: Rep. av karbonkajakk

Postby hotshot » 21 Jun 2018, 23:08

West System selger kajakker, men navnet kommer opprinnelig fra et amerikanske epoxy produkt til båtbruk.
De har fortsatt et bra utvalg av epoxy produkter etc. Tror de er et bra sted å begynne:
https://www.westsystem.no/m/285
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby pkg » 22 Jun 2018, 17:55

Takk for svar
pkg

Postby perduc » 22 Jun 2018, 19:56

Har reparert en K4 for Moss kajakklubb, som hadde samme problem. Den hadde ligget ute i sola, og hele bunnen var krakelert.
Slipte først over for å fjerne ev. løs epoxy. Brukte West epoxy først. Blandet små mengder, (herder fort noen ganger), rullet ut og gikk over med varmepistol for å få epoxyen til å trekke skikkelig inn i veven under. Gjentok dette, med sliping mellom, 3-4 ganger. Slipte over for å få en så slett flate som mulig. Så er det bare å bruke så mange lag med Epifanelakk som ønskelig.
Mye jobb, men kan bli minst like bra som originalen.
perduc

Return to Gjør det selv