Page 1 of 1

DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 09 Oct 2018, 21:11
by Marius Engelsen
Hadde ett prosjekt på gang i garasjen i kveld, for å lage strikkfeste til punpen under fordekket, der passer den fint. Selv om det er en plass som skapt for pumpen rett bak cockpit på kajakken min, vil jeg ha ett så rent dekk som mulig.

Har kjøpt inn rustfrie saksesplinter som jeg skulle bruke som feste til strikktauet. Epoxylim, og glassfiberstrimmel til å forsterke limingen:

[attachment=0]EE50BE6F-84FE-4BB6-9624-85DCA8E71189.jpeg[/attachment]

I det jeg skulle begynne å montere steikkfestene gikk jeg inn i boden og fant fram litt borrelås. Dette linte jeg fast i kajakken og på skummet på pumpen, så var jeg ferdig :lol:
Var litt enklere å få til enn den opprinnelige planen, så får vi se om det holder ;)

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 09 Oct 2018, 21:12
by Marius Engelsen
Opprinnelig plan for strikkfeste var å lime dette med epoxy:

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 09 Oct 2018, 21:37
by Marius Engelsen
Borrelåsen hang ikke godt nok i cockpit, og pumpen hang vinglete. Så da er det på gang med strikkfester allikevel.

Ser ut til å henge dønn fast. Lett å trekke ut og sette på plass pumpen mens man sitter i cockpit:

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 10 Oct 2018, 21:22
by Marius Engelsen
Jeg må legge til at jeg ikke har den fjerneste idè om hva jeg gjør. Har aldri jobbet med glassfiber, jeg bare limte med epoxy og trykket en bit glassfiberstrimmel over der jeg limte, i håp om at det skulle henge. Finnes kanskje andre mer riktige metoder, men dette funket :)

Har teipet over skummet på pumpen, for at ikke strikken skal «høgge» i skummet når jeg trekker ut pumpen.

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 10 Oct 2018, 21:53
by hotshot
Bruken av bøyde saksesplinter for å lage festeøyne er jo smart, og de er selvsagt rustfrie.....

Mht. epoxy; hvis underlaget er rent og mattet ned med sandpapir, du blander godt med riktig forhold lim/herder og passer på at glassfiberveven blir godt mettet, ja da skal det funke.
Eneste problem kan være at epoxyen renner før den stivner, så det er bra å legge kajakken opp ned i dette tilfellet.

Og festene kan jo brukes til det som måtte passe i øyeblikket.

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 10 Oct 2018, 22:33
by Marius Engelsen
hotshot wrote:Bruken av bøyde saksesplinter for å lage festeøyne er jo smart, og de er selvsagt rustfrie.....

Mht. epoxy; hvis underlaget er rent og mattet ned med sandpapir, du blander godt med riktig forhold lim/herder og passer på at glassfiberveven blir godt mettet, ja da skal det funke.
Eneste problem kan være at epoxyen renner før den stivner, så det er bra å legge kajakken opp ned i dette tilfellet.

Og festene kan jo brukes til det som måtte passe i øyeblikket.


Jepp, A4 syrefast :) Gikk i hyllen på biltema og så etter noe rustfritt, og da bare dukket de opp. Hadde først tenkt å bøye ut rustfrie sprengskiver, men disse var bedre egnet.

Jeg pusset med sandpapir og vasket med aceton. Hadde på gummihansker, så jeg fikk mettet galssfiberen godt og trykket den godt ned. Ble ikke noe renning, så dette ble vellykket ser det ut til.

Perfekt plssering for pumpen er det ihvertfall ;) Og ikke i veien for entring/exit.

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 10 Oct 2018, 23:58
by TurboJens
Lurer på noe av det samme selv. Ønsker også å ha pumpa vekk fra dekk. (Kanskje åreposen også, kan kanskje lure den bak setet.)

Men da begynner jeg jo å tenke på at det ikke er en spesielt stor jobb å montere fotpumpe eller en elektrisk pumpe. Fordelen med elektrisk er at den kan pumpe når du padler, og du kan fint finne pumper som klarer over 100 liter i minuttet, mens fotpumpa ikke krever strøm.
Så kjappere hvis man driver å trener på rulling, og mer kontroll hvis kajakken er full av vann pga forholdene.

To bein, to fotpumper :)
Hvorfor har jeg ikke sett noen prøve det?

Re: DIY: Pumefeste i cocpit.

PostPosted: 11 Oct 2018, 08:21
by Marius Engelsen
TurboJens wrote:Lurer på noe av det samme selv. Ønsker også å ha pumpa vekk fra dekk. (Kanskje åreposen også, kan kanskje lure den bak setet.)

Men da begynner jeg jo å tenke på at det ikke er en spesielt stor jobb å montere fotpumpe eller en elektrisk pumpe. Fordelen med elektrisk er at den kan pumpe når du padler, og du kan fint finne pumper som klarer over 100 liter i minuttet, mens fotpumpa ikke krever strøm.
Så kjappere hvis man driver å trener på rulling, og mer kontroll hvis kajakken er full av vann pga forholdene.

To bein, to fotpumper :)
Hvorfor har jeg ikke sett noen prøve det?


Jeg har laget meg en fast årepose av noe skum, men jeg bruker og trenger den aldri lengre, så jeg har kjøpt ek oppblåsbar pose på finn for 200& som passer fint bak seteryggen :)

Jeg tror faktisk at en elektrisk er mye enklere å installere (og billigere?) enn en fotpumpe. Skottveggen er vel sjeldent sterk nok til en fotpumpe fra fabrikantens side. Men med elektrisk bør man gjerne ha en manuell pumpe i backup? Med mindre man alltid vet at man klarer å padle med full kajakk til land/grunna, og tømme den der, eller noe sånt.