KeelEasy - Varmeproblem - Hjelp!

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

KeelEasy - Varmeproblem - Hjelp!

Postby Beech5 » 25 Jul 2019, 15:42

Hei.

Oppgraderte nylig til en flott Rebel Ilaga Kajakk med sandwich konstruksjon.
Jeg tenkte og installere en keeleasy kjølstripe på denne, så skjedde muligvis en liten katastrofe.

Jeg er usikker, men det ser ut som mulig gelcoat/fiberglass har smeltet litt, siden det er mulig litt rugglete der jeg var uforrsiktig med varmepistolen.
Varmepistolen var nær, men i kun noen sekunder.

Mitt spørsmål er : har jeg virkelig drete på draget, kan dette ha innvirkinger med delaminering etc, svakheter, eller er det bare jeg som er paranoid.
Eller har dette vært der helt fra starten?
Se bilde.

Utrolig irriterende når man investerer så mye og klarer å rote det til før man har kommet seg på sjøen.

Gode svar ønskes!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Attachments
mulig skade.jpg
mulig skade.jpg (757.85 KiB) Viewed 1469 times
Beech5

Re: KeelEasy - Varmeproblem - Hjelp!

Postby hotshot » 28 Jul 2019, 19:36

Siden ingen andre svarer.
Har du snakket med butikken og produsenten? De bør kunne gi gode råd.
Sandwich med åpne porer? Suger i tilfelle vann hvis skallet er punktert. Da er evt. delaminering ugreit og bør fikses før bruk. Delaminering: er området mykt? Dette har vel noe til felles med en "ding" i et surfebrett. Du finner mye om det på nettet.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 29 Jul 2019, 10:59

Jeg har dessverre ikke kunnskap om akkurat dette. Men det er visst viktig å være forsiktig med varmen uansett materiale. Hos meg løsnet det svarte fra limet, og det har jeg fått oppgitt sannsynligvis kommer av for mye varme. Kunne godt fulgt med bruksanvisning. (Så en video, men der var ikke nevnt et pip om makstemperatur på disse greiene.)
Håper du finner ut av det, og at det ikke er for ille.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 29 Jul 2019, 13:43

Brukte hårførner jeg, ikke varmluftspistol. Fungerte utmerket, men tar sikkert litt lengre tid
Last edited by Marius Engelsen on 29 Jul 2019, 20:37, edited 2 times in total.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 29 Jul 2019, 20:05

Har hatt problemer med at keelstrip løsner og krøller seg langs kanten. Varme mykner limet og selve stripen, men jeg lurer på om tendensen til krølling øker. Har lagt en stripe med vevtape av god kvalitet som "forsegling " langs kantene i håp om at dette skal hjelpe. Tapen i et område med lite slitasje.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv