Bytte sete i glassfiberkajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Bytte sete i glassfiberkajakk

Postby Underveis » 04 Nov 2019, 18:50

Jeg skal bytte sete i min Seabird Expedition glassfiberkajakk, da det andre var ødelagt (sprukket) pga mange gjentatte sideveis bevegelser. Det gamle setet er boltet til cocpitsargen, og sideveis bevegelser bremses av celleplast, men vurderer å feste litt bedre til kajakkbunnen. Har noen på forumet erfaring med dette?
Underveis

Re: Bytte sete i glassfiberkajakk

Postby veltern » 06 Nov 2019, 18:00

Underveis wrote:Det gamle setet er boltet til cocpitsargen,
Du skriver: "boltet til cockpit-sargen"? Mener du her boltet til sideveggen i sittebrønnen? Det er vel det mest vanlige på SeaBird kajakker.

Har sett sprekkedannelser i seter på fiske-kajakkene fra SeaBird. Her er problemet på nyere eksemplarer redusert ved at setet er boltet til en bjelke av sort fast celleplast på hver side under, disse bjelkene kan være limt til skroget, uten at jeg kan si dent med sikkerhet. Ta en titt på nyere utgaver av SeaBird Ranchero, så ser du løsningen.Tror det kan være en løsning, da bevegelsen i setet reduseres vesentlig med nevnte endring av sete-innfestingen.
veltern

Postby Underveis » 06 Nov 2019, 20:35

Hei.
Takk forsvar. Ja, jeg mente sideveggen. Flott, takk for godt tips, da sjekker jeg ut det.
Underveis

Postby hotshot » 08 Nov 2019, 21:17

"Feste litt bedre til kajakkbunnen" låter fornuftig. Ideen funker i elvekajakker av mykplast, og lar seg sikkert overføre til glassfiber/havkajakk.
Det stiver av hele systemet, men hvis du låser alt helt fast, kan det oppstå uventede belastninger. På elva funker det bra å legge en stramt-sittende plate av polyetylenskum eller tilsvarende ("liggeunderlag" type skum) under setet. Det demper bevegelser opp/ned, men også i sideretning pga. friksjon. Hvis du ikke har noe i mot griseriet, kan det forankres med kontaktlim både mot kajakkbunnen og setet. Ekstremvarianten er selvsagt skum skåret ut til en tettsittende profil som fyller hele hulrommet mellom sete og skrog både under og på sidene. Da trengs det ikke lim. Kan selvsagt godt lages av flere enkeltelementer.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv