Hjelp når roret har løsnet

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Hjelp når roret har løsnet

Postby Asterix » 24 Apr 2020, 16:14

Jeg har en Tahe Marine Wind Solo 4-5 år gammel. Den har har Smart Track ror, som var festet ovenfra og ned med en skrue som stod fast ned i en "plasthylse" av samme materilae som kajakken. Men nå har denne lille plastbiten brukket tvert av, og roret mitt er helt løst! Jeg har snakket med leverandøren (Kajakk og Fritid). De sier at de muligens kan hjelpe meg med å få tak i innvendig festemekanisme, men kan ikke gjøre jobben. Problemet er jo at det er helt umulig å nå inn ditt via den fremre lasteluka. Jeg ser en del andre kajakker har en gjennomgående skrue i stedet, slik at den er festet på undersiden. Nå lurer jeg på om de tkan la seg gjøre å skaffe en lenger skrue, borre et lite hull i plasten på indersiden, og feste fra utsiden der. Men nå vet jeg jo ikke om de kajakkene som har gjennomgående feste også har en "hylse" de er festet gjennom i tillegg, eller om det kun er luft rundt bolten inni kajakken. Jeg må jo være sikker på at det blir stabilt nok

Så så jeg at en annen med samme problem på en Tahe kajakk hadde fått tips om å fylle aller ytterst med en masse som blir hard, slik at man får festet skruen/bolte nedi på nytt. Men jeg vet ikke om hun forsøkte.Men hvilket materiale skal dette være? Jeg ser at dette kan være mulig, vet å fylle det nedi og ka kajakken stående på høykant. Men litt kinkig må det jo være?
Jeg er veldig glad i å ha ror,og ser ikke for meg en fremtid uten. Kan visst få montert helt nytt rorsystem via en annen leverandør for 3000kr ++, men det syns jeg er mye penger...
Forstår ikke om det er mulig å legge ved bilde her?

Veldig takknemlig for hjelp
ror.png
ror.png (760.08 KiB) Viewed 1890 times
rorfeste.png
rorfeste.png (616.1 KiB) Viewed 1890 times
Asterix

Re: Hjelp når roret har løsnet

Postby Marius Engelsen » 30 Jun 2020, 19:20

Bilde nr 2, er det hylsen som har løsnet? Og om hylsen får feste igjen, er alt bra?

Jeg vet det ikke er etter boken, men jeg ville ha prøvd å rufse godt opp i hullet med grovt sandpapir, vaske hullet med sprit/aceton, fylle det med TEC7 (ikke blank, den limer dårligere enn de fargete), og sette nedi hylsen.

Koster lite å prøve, og TEC7 har limt alt mulig rart som det egentlig ikke skulle limt hos meg :)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Return to Gjør det selv