Hvilke vinkel på sparkebrett?

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Hvilke vinkel på sparkebrett?

Postby Marius Engelsen » 01 Oct 2020, 19:54

Jeg har jobbet intensivt ett par uker med å bygge Njorden min. Den nærmer seg klar for montering av dekk og skrog.

Hvilke vinkel bør jeg bruke på skottveggen som skal være Sparkebrett (senkekjølskajakk). Der er viktig å kunne strekke bena litt på lange turer, men støtten til foten under padling må være bra.
Attachments
F841B2C4-2BCD-41B4-A6CC-065AED984AE1.jpeg
F841B2C4-2BCD-41B4-A6CC-065AED984AE1.jpeg (336.33 KiB) Viewed 190 times
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Hvilke vinkel på sparkebrett?

Postby hotshot » 03 Oct 2020, 00:11

Bildet ditt sier mye:
Posisjonen på føttene dine er "fasiten".
Jeg ville plassert skottet med ledig rom foran føttene og skåret til en blokk av skumplast som fotstøtte (microcell eller polyetylenskum). Den bør ha kileform som gjør at du kan la tærne peke utover mens du strekker ut litt i anklene. Omtrent slik som du sitter på bildet........

Hvis du ønsker å justere sitteposisjon/sete er det bare å justere tykkelsen på blokka.
Tyske elvekajakker (og Pyranha) har ofte brukt en fotplate montert på aluminiums-skinne:
http://www.upandunder.co.uk/Watersports ... t---34368/

Du kan selvsagt montere justerbare fotstøtter ("pedaler") men det gir ikke samme komfort, og du mister lett kontakten med pedalene.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv