Modde skrogform

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Modde skrogform

Postby hotshot » 29 Oct 2020, 22:13

Jeg har en plan:

Wilderness Zephyr 160 er kanskje yndlings-kajakken min på sjøen,, men i det si ste har jeg padlet så lite at teknikken forfaller.
Jeg føler meg ikke så trygg og avslappet som før, og en mulig løsning er å forandre på båten.

Husker dere denne?
https://www.youtube.com/watch?v=1gKFoAOJsD0

https://www.youtube.com/watch?v=c_1sxkLvCBI

De sier egentlig ikke hva som er formålet, men jeg har tenkt å gjøre noe lignende med Zephyren.
Jeg er ute etter mer stabilitet, kjappere svinger og kanskje en skrogbalanse som er mindre avhengig av styrefinne.
Alt dette i hovedsak ved å gi skroget mer spring.

Dette er en plastbåt så modding skal skje ved hjelp av varme. For å bøye skroget har jeg tenkt å angripe de svakeste punktene. Tre hovedområder har store huller i skroget. Det er lastelukene foran og bak, og sittebrønnsåpningen. De siste er avstivet av setet, så hvis jeg tar ut setet, bør det gå lett å bøye skroget her. deretter får man se hvor mye sete-innfestingen må endres for å låse skrogformen i ny posisjon.

Men først er det fint å analysere hva som vil skje hvis man gjør kajakken bananformet.
De forklaringene man kan lese på dette området, er ganske primitive......
Kan vi oppnå dypere forståelse?

Fortsettelse planlagt, gode ideer tas i mot med takk.........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Modde skrogform

Postby hotshot » 31 Oct 2020, 11:31

Spring (Rocker på engelsk)

Google søk på Rocker og Stability gir sjelden (aldri?) svar som kobler disse to tingene sammen.

På tide med litt grubling:

De fleste aksepterer at Bredde og tverrsnitt (flat bunn) bidrar til stabilitet., særlig primærstabilitet
Jeg tolker dette som at de delene av skrogvolumet som befinner jeg langs midtlinjen IKKE gjør kajakken (primær)stabil.
Vi aksepterer også at fartøyer med lavt tyngdepunkt er stabile. Kroppen vår utgjør det meste av vekten i en kajakk.
Det betyr at lavt sete gir stabilitet.

Vi ønsker altså å fjerne volum langs senterlinjen fordi:
Det bidrar ikke til stabilitet
Mindre volum fjerner oppdrift slik at kajakken synker dypere og tyngdepunktet kommer lavere.
I tillegg til å gjøre bunnen flatere, kan vi kappe endene for å oppnå dette.

Fremfor å kappe endene, har jeg altså tenkt å heve dem opp av vannet ved å gi kajakken mer spring.
Det bør gjøre samme nytta, og det har samme ulempen mht. hastighet, ved at vannlinjen blir kortere.

Noen som er uenige, og syns jeg bør droppe dette prosjektet?
hotshot

Postby hotshot » 31 Oct 2020, 23:54

På stadig leting etter info; jeg Googler "kayak footprint" og finner en brukbar artikkel om "leaning - edging" (lening og kanting).

https://kayakessentials.wordpress.com/2 ... rformance/

verdt å lese før vi går videre med å endre skrogets eget footprint.
hotshot

Postby hotshot » 08 Nov 2020, 11:31

Vi er antagelig enige i at en "banan-bøy" som gir mer spring, vil gjøre at kajakken ligger dypere i vannet og blir mer stabil.
Men når jeg ser på Zephyren, er det fristende å bøye bare en ende: men hvilken ende skal det være? Kanskje akterenden?
Da vil vi miste oppdrift bak, og akterenden synker dypere. Bakre halvdel av skroget vil bli bredere i vannlinjen. Samtidig vil baugen heves og gjøre vannlinjen smalere forut. I tillegg skulle det forandre styrevirkningen av akterenden, men blir den kraftigere på samme måte som ror/styrefinne, eller avtar den fordi akterenden er bøyd opp? Avhenger det av designet? En loddrett avkuttet ende eller en avlangt skrånende tupp som på grønlandskajakker vil vel reagere forskjellig? Sammenlign:
https://paddling.com/gear/tahe-marine-l ... -pe-kayak/
https://cdkayak.com/Kayaks.aspx?id=42

Disse to er også eksempler på "fete" og slanke ender, som vel også har betydning.

Jeg må vel teste dette i praksis, men det er ikke lett å vurdere hvis man ikke har to like kajakker som kan sammenlignes før/etter så man slipper å vente timer eller dager mellom testene....
hotshot

Postby hotshot » 10 Nov 2020, 21:55

Selv om det er vanskelig å vurdere effekten av en modifikasjon, kan man i hvert fall prøve å måle og dokumentere hvor mye man har endret skroget. Derfor la jeg en planke over bakdekket, og det viste seg at den hviler bak på sittebrønn-karmen, i forkant av den store lasteluken i bakdekket, og på enden av dekket lengst bak. Markert med piler på bilde. Dessuten er det en snau cm klaring til bakre lasteromskarm. Jeg bør også ta mål på langs og på tvers av lukeåpningen: jeg antar at den vil endre fasong. Antagelig skal luken bli kortere og bredere, og jeg tror at det vil gjøre at lokket sitter litt slakkere.

I tillegg til å ha fått en referanse, har jeg nå også mer nærhet til faktisk å sette i gang med prosessen.

P1160296Zephyrliten.JPG
P1160296Zephyrliten.JPG (139.42 KiB) Viewed 51 times

.

.
Last edited by hotshot on 26 Nov 2020, 22:16, edited 3 times in total.
hotshot

Postby hotshot » 26 Nov 2020, 22:02

Etter litt fomling med gassbrenner, fant jeg en stige, tjora fast kajakken i denne og la en stokk og en planke i mellom, se bilde

P1160456zephyrlitendpi.JPG
P1160456zephyrlitendpi.JPG (132.3 KiB) Viewed 52 times

Ideen er altså at kajakken ligger oppspent opp ned på stigen og belastes av sin egen tyngde. Etter at den hadde ligget der et par dager, sjekket jeg med planken som i forrige bilde. Båten hadde blitt deformert og det var nå 3-4 cm luft mellom planken og bakkant av lasteromsåpning. Så langt har det funket; lar den ligge ubelastet til i morgen og regner med at den kryper tilbake en del, bare hindret av at jeg ha spent inn en plankebit på tvers i lasteromsåpningen. En følge av dette er at åpningen har blitt litt for bred for lukelokket.

Litt dumt at Wilderness har noen av de bredeste lukeåpningene på markedet. Jeg har et Kajaksport lokk som "beviser" dette. Slikt burde vært standardisert. I det hele tatt er komponentmarkedet for kajakker et salig kaos. De forhandlerne som gidder, blir nødt til å ha masse småting på lager. Kajaksport er sånn sett en velsignelse når kajakkprodusentene velger å bruke utstyret deres fremfor å finne opp kruttet på nytt hver gang de skal designe en ny modell.

Men jeg har et håp om å bøye sargen på lukeåpningen litt innover med varme for å få lokket til å passe igjen; det er ikke mye som skal til.

Neste kapittel: tenker å bøye litt på midten, og det blir nok behov for varme for å gjøre disse bøyene permanente. Noen skriver om å bruke varmt vann..........
Dette ser lovende ut, tror jeg skal få "bananisert" båten nok til at det forandrer egenskapene ganske merkbart.
Kanskje jeg omsider skal få skikk på balance brace også?
hotshot

Return to Gjør det selv