Kjøpe Nelo 510?

Re: Kjøpe Nelo 510?

Postby Rasmussen » 14 May 2017, 22:20

Takk igjen...

Jeg gjør nok det, hører av meg når jeg ser at jeg har mulighet.

Grunnen til at jeg vil ha båt i plast er hovedsaklig at jeg kan padle litt tur også, liten lasteluke gir plass til litt for en dagstur.
Og så trenger jeg ikke være så redd for båten når jeg skal i land på litt vanskelig steder, i kanskje litt sjø.

Men ser helt klart fordelen med en lettere ski, litt raskere kanskje, lettere å få på og av bil og ut i vannet, men samtidig litt dyrere.

Hva skulle man gå for i så fall?

Epic V8 eller Nelo 520? Eller noe helt annet....?
Rasmussen

Postby veltern » 06 Jun 2017, 14:46

Tok den nye Nelo 510 "plast"-surfskien i øyesyn nylig.
Nelo 510 er fra produksjonen delvis klargjort for dagsluke i front av sittebrønn, men denne båten hadde ingen dagsluke montert. Lasteluken bak sittebrønn hadde et tynt tekstil-lignende trekk med "anorakk-stramming", nokså likt det Epic V7 leveres med. Et "hardcover" kunne leveres i tillegg, mot et betydelig tillegg i pris.
Båten hadde surferor, men var ikke klargjort for montering av havror, slik som Epic V7 og mange andre surfski i denne breddekategori er. Ingen rorakslings-hylse, ikke engang en utborring for slik hylse, fantes. Ettermontering av et havror på denne surfskien blir en komplisert oppgave.

På forhandlerens hjemmeside oppgis listepris for bare kajakken til noe anstrengte 17990,-.

Derimot gir samme nettside et "deluxe" pakketilbud, med samme kajakk, samt endel utstyr, til samme pris, 17990,-. (!)

I "deluxe" pakken inngår i tillegg til Nelo 510-kajakken en enkel Baltic padlevest, en relativt dyr Epic club carbon padleåre, (Epic oppgir selv $ 299,- for denne åren) samt en Epic basic ankelstropp.
En slik pakke kan være aktuell for en førstegangskjøper av kajakk, men jeg tror vel at mange som kjøper en surfski, selv om den er i 55 cm bredde, kanskje har både vest og åre fra før?
Last edited by veltern on 07 Jun 2017, 14:31, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 07 Jun 2017, 10:51

Nordic Kayaks Breeze PE.

Interessante nyheter for surfskipadlere: http://www.nordickayaks.se/se/breeze.php

Flere store produsenter av surfski har for noen år siden innsett at det er et betydelig marked for stabile rekreasjonssurfski i holdbare "plast" materialer. Tidligere hadde de store produsentene mest fokus på lette, smale, lange og dyre surfski i kompositt for konkurransebruk, er mitt inntrykk.

Nå kommer også Nordic Kayaks med en PE surfski. Den heter Breeze PE og er aktuell for samme brukergruppe som Epic V7, Nelo 510, Think Octane og Pyranha 175, - som alle har bredder omkring 53 - 55 cm og lengder på 505 cm - 539 cm. Sann vekt for disse ligger omkring 23 kg, +/- en kilo eller så. (Noen pordusenter oppgir sann vekt, andre vekt for helt eller delvis ribbet skrog). Betydelig lettere vekt enn de fleste "plast"-havkajakker, som vanligvis har en sann vekt på 28- 32 kg.

Verdt å merke seg at Nordic Kayaks nå har inkludert integrerte bærehåndtak på siden av sittebrønn, et savn på NK surfskiene tidligere. Samt bærehåndtak fremme og bak.
Og ikke minst:
- Breeze PE er klargjort for bakmontert (vipp-opp) ror, noe ikke minst også Nelo bør tenke på å inkludere for sin 510 PE.
- Breeze PE kommer med standard Kayaksport lukedeksel over lasterommet bak sittebrønnen,- her bør både Epic tenke seg om mht. sin V7, og Nelo for 510 PE.
- Sitsbredden oppgis til moderate, -og for padlere av gjennomsnittlig størrelse,- bekvemmelige 41.5 cm.

Prisen for Breeze PE er oppgitt til snaue SEK 15.000.- en tanke under prisen for de konkurrerende modeller i norske kroner her i landet. Båten skal være leveringsklar nå. Ikke utenkelig at det kan bli en svensketur for Veltern i sommer. (Veltern har NK surfski fra før...en Rapido 2.0 i kompositt.)

Oppdatering: NK opplyser til meg i email at leveransen av kajakken fra fabrikken er litt forsinket, og at kajakkene ikke er kommet til Sverige ennå, men er ventet om kort tid.
- - - -
Lite informasjon tilgjengelig om Breeze PE til nå, og lite av bilder som kan antyde graden av kjøllinje-krumning (spring/rocker). Krumningen har stor betydning for kajakkens "Glide", et uttrykk for hvor godt båten glir i vannet, ikke minst etter avsluttet åretak. Mye krumning medfører "brems" i vannet. Min tanke er at en kajakk-konstruksjon innsiktet mot rekreasjons-segmentet ikke bør ha sterk kjøllinje-krumning for mestring av storbølger, men derimot mindre krumning for bedre "glide" i vannet, mer fart i rolig og flat sjø, altså. I omtaler av Think Nitro/Pyranha 175 antydes at disse båtene har nokså mye krumning av kjøllinjen.
- - - -
Henter litt fra enn omtale om de nye 2. generasjons forbedrede surfskiene fra Stellar. Stellar har "sett lyset" nå og reduserer volumet av sine tidligere overdrevent store sittebrønner. - og de har innsett at mindre spring/rocker for bedre glideevne (mindre motstand) i vannet er en betydelig fordel. Det burde de ha innsett tidligere, Nelo har jo lagt dette prinsippet inn i noen av sine konstruksjoner flere år tilbake.

Fra nettstedet http://www.surfskiracing.org/2016/09/st ... ki-review/

STELLAR SEI 2G (EXCEL) SURFSKI REVIEW

Its all about the Glide!

The not so obvious change is the hull design. Dave and Ed changed the hull design to maximize the stability/speed ratio over the 1G. The result is superior GLIDE! Glide, that’s right! Some skis have it and some don’t. In our line, even the popular novice ski S16S(16ft) has glide. How can a 16 foot ski have glide? Modern Design. The SR 2g has it too and the SEI 2G has even better glide. Glide is that sweet sensation of a ski that maximizes its speed between strokes and accelerates early on with less power required. Some skis, you must keep the power up to maintain the speed. They could be fast skis, but once you let off the power for a few seconds, the boat slows and you have to power it up again. If you have not experienced Glide, than you have not paddled enough skis. Better glide means a more efficient running ski. This ski has some rocker but has less than the 1G, making it faster in the flats. So a newly designed ski with excellent glide, moderate rocker and 18 inches in the beam, equals? You guessed it: SPEED in an efficient stable hull design.

Joe Zellner
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 08 Jun 2017, 11:17

Flere store (eg enkelte mindre) aktører tilbyr nå rekreasjons-surfski i PE ("plast"). Pga vekten vil surfski i PE neppe kunne bli egnet til annet enn rekreasjon og trening (borsett fra elve-race f.eks. i Australia, der man padler nedover steinete elver)

Vårt hjemlige SeaBird lager mange PE-kajakker, men ingen surfski i PE hittil. Vil SB komme med surfski i PE? Hvis støpekvaliteten blir som i den siste PE kajakken jeg nylig kjøpte fra SB, en rekreasjonskajakk til en kvinnelig bekjent, en Expedition Åfjord, lover dette godt.

SB kom jo tidlig ut med en serie surfski, "Wave"-serien, i bredder på 43,5 cm, 48 cm og 55 cm. Disse surfskiene ble tilbudt i tre varianter av "kompositt"-materialer.
Av Wave-surfskiene har vel Wave 6.1 i 48 cm bredde vært den mest kjente.

Må vel si at Wave-surfskiene var rimelige, men falt likevel litt utenfor, bla. fordi de var relativt tunge i forhold til konkurrentenes modeller, spesielt de 2 rankeste modellene. Selv elite-skien Wave 6.4 (43,5 cm) er oppgitt til 19 kg. i letteste og dyreste "pro" (professional) versjon (og det er vel vekten for ribbet skrog).
Wave 6.1, i den lettere "advantage" versjonen, veier "på vannet" 22 kg +. (Har hatt 2 stk Wave 6.1).

Kan vi håpe at SB tar inn over seg at det er et betydelig marked for rekreasjons-surfski i PE? Ikke utenkelig at SB kan komme inn og ta en god del av markedet for denne type surfski. Med prisnivået fra SB, og lovende støpekvalitet vil en slik surfski trolig kunne selge bra.
For å holde vekten nede bør SB kanskje legge seg på en surfski med ca 54 - 55 cm bredde og en lengde på ikke mye over 500 cm, og med moderat skrogvolum. Det siste en fordel for gjennomsnittlige padlere av begge kjønn.
Godværspadler
veltern

Previous

Return to Surfskipadling