Hjelp! Knust/sprukket surfski

Hjelp! Knust/sprukket surfski

Postby anicdu » 12 Jul 2019, 21:54

Har to surfskis og den ene har jeg hatt mye uflaks med til tross for veldig forsiktig håndtering. Etter vinteropplag med noe usikker håndtering og litt bærehjelp fra et veldig hjelpsomt men litt klønete barn har den ene nå knust laminat på to små områder (overflaten har blitt myk) samt slått av gelcoat helt ned til laminatet helt I akterenden. Båten er av type Stellar SR gen 2 I Excel utførelse

Jeg har hverken tid eller fasiliteter til å reparere og trenger tips om flinke folk/verksted som kan reparere slikt. Jeg holder til I Oslo til vanlig men er nå på hytta I Østfold.

Innspill/tilbud/tips mottas med STOR takk!
anicdu

Re: Hjelp! Knust/sprukket surfski

Postby hotshot » 13 Jul 2019, 17:59

Østfold er stort, men Fredrikstad har en kajakk-klubb som virker ganske aktiv. Mulig de har noen som kan hjelpe?
https://fredrikstad-kajakklubb.spoortz. ... siteId=798

Milslukern bør kunne gi råd når du kommer til Oslo.
West System på Alnabru har mye å tilby innen rep.materialer.

Sånn helt akutt vil jeg foreslå tape (vev-tape av typen "gaffa-tape", "Duck-tape" osv. Gorilla-tape og Tiger-tape er blant de bedre variantene som har vært å få bla. hos Clas-Ohlson og Europris i det siste. De sterkeste typene er normalt svarte- "Sølvtape" funker, er lettere å finne, men er mindre holdbart.). Du kan gjerne varme litt på materialet med hårføhner el.lign. så limet mykner og tapen fester bedre. Legg gjerne på noen lag så det blir sterkt og tett. Dette har vært standard nød-reparasjon blant elvepadlere i alle år og holder bedre enn man skulle tro. Eneste bekymring e fjerning av evt. lim-rester og underlag som rives opp når man senere skal gjøre en permanent reparasjon.. Du kan evt. dekke over slike steder med en liten bit plast folie el.lign. før du taper.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 16 Jul 2019, 16:30

Uten å kunne se skaden, så er det vel mulig å kjøpe litt glassfiber på biltema, og en liten tube med 2-komponent 5-minutter epoxy? Blir knallsterkt, og går fort..
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby swell » 06 Aug 2019, 14:15

Heisan
Lenge siden jeg har vært inne her men har reparert en god del surfski krasj siden sist.

Min erfaring er at surfski /kajakk kan repareres lett og vanskelig. jeg synes man generelt sett overkompliserer komposittbåtrep - kanskje fordi kajakker er dyre.

Quick fix er som indikert over:
Kjøp gjerne west system rep pakke som har alt og kan brukes lenge

1. skrap alt løst og sandpapir 80-120g eller fres en 2-3 mm rent (3 minutter)
2. pensle (billig pensel på jula eller biltema) på epoxy med silica til det er ikke rennende (peanøttsmør) hvis det bare er sprekker. (3 minutter) eller
2. pensle på epoxy og 2 lag glassfiber klippet klart hvis litt større området (jeg ville si 5+cm)] (max 10 min)

3. bruk pensel tape over eller bruk peel ply for å redusere pussing hvis du har det for hånden (2 minutter)

4. slip Reperasjon med litt 100 og 240 G (3 minutter)

5. og mal med spraymaling /billakk (2 komponent billakk er suverent best)

om du vil så slip med 600, 1200, 2400, rubbing og poler

Myke området er ikke noe problem bare følg litt med at det ikke blir for store områder (15-20+ cm)
Dette fikses som over med å pusse ned maling et par lag med glass/karbon og lakk.

steg 1 og 2 er det eneste som er nødvendig før padling. Det tar 5-10 minutter, resten er bare for utseende og for å unngå gulning av epoxy.

Kjør på
swell

Postby hotshot » 12 Aug 2019, 04:29

West System har div. tips på sin hjemmeside. Denne er kanskje mest relevant:

https://www.westsystem.no/a/64/delamine ... truksjoner

Jeg er enig i at det kan bli litt omfattende og drastisk hvis ikke skaden er alvorlig. Hvis det bare er en liten "ding", som ikke har gitt vesentlige strukturskader, er de to viktigste tingene: fjerne evt vann som har lekket inn, og tette hullet så det ikke kommer inn mer vann.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Surfskipadling