Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Postby Rasmussen » 06 Aug 2014, 16:32

Hei

Trenger desperat hjelp...

Tenkte først i si litt om hva jeg tenker meg og hva jeg har lyst til, har padlet 2 ganger i hele mitt 47 år lange liv...

Jeg bor i Narvik er 47 år, 180cm og veier 90kg, er i grei form, tenker meg ikke overnattingsturer på 3 dager, har lyst til sit on top og ikke sitte nedi en vanlig kajakk. Tenker da på sikkerhet og måten dette padles på, en surfski virker mer tiltalende, jeg kommer ikke til å være ute i 3 meter høye bølger, men kommer til å padle på fine dager, i bølger og litt rotet sjø som vi gjerne har her inni i Ofotfjorden, med litt vind som det også er ofte.

Så jeg tenker meg at kajakk/surfski skal brukes til trening og koseturer, med god cruise fart, jeg vil også kunne padle sammen med andre som har havkajakk.

Jeg har ikke behov for å ha med svære oppakninger, men vil gjerne ha med en liten vanntett bag med mat, drikke, fotoapparat og en kikkert.

Jeg skjønner at jeg som regel (unntatt de varmeste sommer månedene) må padle i drakt, det er helt greit, at man blir mer våt i en sit on top forstår jeg også.

Hvilke båter vil passe for meg? Hva anbefaler dere og starte med, og som jeg kan vokse litt i, lærer fort mener jeg, har også dykket tidligere, så er vant med havet.

Har sett på Epic V8 (snakket med de som selger denne og de skulle slutte med Epic),
Fenn Blue Finn
Fenn Mako XT,
Carbonology Cruze,
Current Design sin nye båt "Ignite" ser veldig bra ut?
http://www.cdkayak.com/Kayaks.aspx?id=47

Hva tror dere?
Er også blitt fortalt at et surfski-ror kommer jeg fort til å ødelegge!

Surfski tiltaler meg mest, og slik jeg ser det kan dette brukes til akkurat det samme som en havkajakk - foruten overnattingsturer med bagasje - rett meg om jeg sier noe feil.
Men regner med noen vil råde meg til å kjøpe en stabil vanlig havkajakk, jeg ønsker som sagt ikke dette, om det ikke er veldig gode grunner for å starte med nettopp det.

Håper jeg har uttrykt meg godt nok...venter spent på et godt svar fra dere.

Mvh

Jan-Erik Rasmussen; Narvik
Rasmussen

Re: Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Postby Kvase » 06 Aug 2014, 16:52

Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Rasmussen » 06 Aug 2014, 17:06

Hei

Takk for svar :)

Der var det 2 alternativer til, hvor stor forskjell er det på disse to? Tenker på fart, stabilitet, plast tåler nok litt mer, men er en del tyngre.

Ser at skal man ha ror på den Stellar S18 Surf, så er det vel noen tusenlapper til, på den måten er Spirit PRS 570 et meget billig nybegynner alternativ, men er den god nok, tenker på om man vokser fort fra den?

Ellers så ønsker jeg mer informasjon i forhold til det jeg skriver, er det galskap og gå rett på en surfski/hybrid? Noen sier at det må jeg ikke finne på!

Skulle gjerne hatt noen som har prøvd noen av disse båtene til å kommentere litt her, hva som kan passe til meg osv...
Rasmussen

Postby Rasmussen » 06 Aug 2014, 17:11

Her er forresten bilde av den Current Designs - Ignite båten, vil dette være et godt valg? Litt dyrt men...

Ignite.jpg
Ignite.jpg (35.96 KiB) Viewed 5060 times

The Ignite

Length: 16' 0" (487.68cm)
Width: 24.00" (60.96cm)
Cockpit Size:
Bow Hatch:
Len: 12.50" (31.75cm)
Wid: 8.00" (20.32cm)
Vol: 14.00Gal. (52.92L)
Stern Hatch:
Len: 18.00" (45.72cm)
Wid: 12.50" (31.75cm)
Vol: 19.00Gal. (71.82L)
Rasmussen

Postby GlennR » 06 Aug 2014, 20:51

Ikke kjøp deg en kajakk/surfski du regner med å måtte bytte. Du trenger ikke støttehjul hvis viljen er tilstede. Det tar kanskje litt lenger tilvenning og antall fall i vannet blir flere, men mestringsfølelsen er desto større! :D
Festina Lente

Seabird Qanik, Brooks, GP, Astral Ronny, Nikon AW110, Contour
GlennR

Postby Rasmussen » 06 Aug 2014, 21:09

Takker for alle svar som kommer, ønsker flere råd/tips i forhold til hva jeg skriver....i første innlegg.

Tenker at en Spirit PRS 570 Plast ski - kanskje er en god start båt, siden jeg ikke har padlet før, den er også ganske rimelig?
Har en sønn på 13 år nå som kunne overta denne om jeg finner padling og surfski morsomt...ser at båten tester ganske bra av padlere som har padlet mye bedre båter.

Hva tror dere om mine tanker...har mest lyst på en raskere ski i glassfiber/karbon/kevlar, men da koster det, og man må være mer forsiktig...tenker igjen på at jeg er helt fersk.

Denne Spirit PRS 570 leveres med 3 ulike ror konfigurasjoner:

Surfski-ror - SKR: 13.900,-
Slepe-ror- SR: 14.500,-
Surfski-ror og slepe-ror - SR/SKR: 15.500,-

Hva velger jeg?
Rasmussen

Postby Rasmussen » 06 Aug 2014, 21:15

Prisene i siste post er feil, denne er på tilbud nå for 9035,-

Meget godt kjøp?
Rasmussen

Postby keo » 07 Aug 2014, 07:39

Jeg har veldig lite peiling på kajakk, men kjøpte en surfski i fjor høst. Fikk padlet litt i fjor høst og har padlet nesten hver dag siden april. Det tar ikke lang tid å venne seg til å padle en surfski på flatt vann, etter noen timer klarer du greit bølger på 1m. Det er stor forskjell på hvor rotete sjøen er, men det som virket nesten umulig blir etter noen turer noe man ikke tenker på.

Jeg har testet Fenn Blue Line, Fenn Swordfish og Fenn Elite. Ville aldri kjøpt noe stødigere enn Blue Line, du faller ikke ut av den på flattvann om du ikke er uheldig. Var i ferd med å kjøpe Swordfish, men kom over en veldig billig Elite som jeg har padlet i hele sommer. Har padlet i området Hankø/Larkollen med den i sommer, det går greit i vind opp til 12 sek/m. Mer vind har det ikke vært i sommer.

Har også testet Seabird Wave 6.1 og en Think Evo, synes stabiliteten på dem ligner på Swordfish. Jeg ville kjøpt noe sånt som første surfski. Vet at mange mener at det er bedre og kjøpe mer stabil surfski. Leste et sted at det skilte bare 5% på farten mellom Fenn Elite og Fenn Blue Line så det er ikke store forskjellen og dette stemmer.

Min erfaring med hengende ror er at det lett kommer ut av vannet og at surfskien blir vanskelig å styre på surf. Ville ikke kjøpt surfski med hengende ror! Har lest et eller annet sted at Fenn Mako hadde roret lenger bak før og at dette ble flyttet fram på seinere modeller av samme grunn. Sikkert noen som kan korrigere om dette ikke stemmer.

Kjøp surfski og kom igang, det er veldig moro. Var ute med en kompis som kjøpte Think Evo som første surfski i sommer, han hylte når han fikk fart på første bølge igår.

Bare så det er sagt enda en gang, jeg vet ikke mye om dette.
keo

Postby Rasmussen » 07 Aug 2014, 13:13

Takk for et godt svar...du vet MYE mer en meg :)

Her oppe i nord er min nærmeste kajakk forhandler i Harstad, tar meg 4 timer fram og tilbake, så problemet er at jeg ikke får prøvesitte eller prøvepadle, forhandleren har ikke inne surfski heller.
Men har foreslått for meg at han tar inn en surfski og så lager vi litt reklame, tar litt bilder og så blir det et bra tilbud til meg.

Det han kan skaffe som han forhandler idag er Point 65 - de har denn XP 18 Spyder som ser ut som en meget flott båt, den har også et par små lasteluker som passer meg utmerket. Prisen derimot blir litt høy 23000,- så kommer frakt, men det er kanskje det man må regne med for en god startski?

Hva tror du/dere om denne båten?

Trenger svar og innput, båt skal kjøpes så snart som mulig, er bare ute etter å gjøre det rette valget :)
Rasmussen

Postby UNO » 07 Aug 2014, 20:34

Hei Jan-Erik.
Se her for vårt utvalg i surfski: http://surfskinorge.no/
Klikk deg inn på "nybegyner og tur" og se utvalget der.
Til din str og vekt samt (u)erfarenhet så vil jeg anbefale enten Carbonology Cruze, Think Big Eze eller Sipre Ackua Fun. Her har jeg listet dem fra stødigst til mindre stødig (ALLE disse kan de aller fleste padle, til og med de som ikke har padlet tidligere).
Er du interessert i litt utfordring en stund, så klikk deg inn på kategorien "Viderekomne". Her vil du passe i: Carbonology Zest, Think Evo II, Spirit PRS 570 (også her listet den stødigste først).
Spørsmålet er hva/hvordan du har tenkt å bruke den.
Etter det du beskriver, så ville jeg vurdert Cruze, Big Eze eller alternativt Zest hvis du vil jobbe litt mer (denne er da også merkbart raskere enn de to andre).
Skal du bruke surfskien til det meste, inkl røff sjø, samt padle sammen med andre med vanlige havkajakker og sitte og slappe av nå og da, så ville jeg vurdert Cruze eller Big Eze.
I disse to modellene er du i hvert fall stødig nok til å padle rolig og gjerne slappe av med en kopp kaffe utpå/ta frem kamera.

Skal du delta i turløp så er disse mer enn raske nok. Du er ikke rask i en modell du er litt ustødig i.
Gøy har du det i røff sjø i en modell du klarer å håndtere, det vil også være lettere å klatre tilbake i en stødigere modell, men dette er noe du øver på og vil mestre etter hvert, også en litt mer ustødig modell.

Enkelte kunder hos oss med lite eller ingen padleerfaring har klart å mestre Think Evo II etter en liten måned, mens andre erfarne padlere sliter med den i litt skvalpete sjø etter 2 år, vi er forskjellige :D
Think Evo II har vært den mest populære modellen, men i år har vi solgt utrolig mye av Cruze og Big Eze. Men de som vil bruke surfskien litt oftere velger gjerne en litt rankere modell slik som feks Evo.

Litt enkelt kan du si: padler du ikke mer enn 1-2 ganger i uka gjennom høysesongen så bør en velge stødighet fremfor fart.
Padler du mer enn 3-4 ganger i uka så kan du gå i kategorien "viderekomne".
Padler du lite så går der for lang tid før du blir venn med surfskien.

Ang ror: roret er utsatt i og med at det er underliggende og sitter fast der, men det er ikke noe problem så lenge du er litt obs ved grunner eller når du går i land.

Arnt
Ut i Naturen AS / utinaturen.no / surfskinorge.no
UNO

Next

Return to Surfskipadling