Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Re: Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Postby Rasmussen » 03 Sep 2014, 22:06

Thygesen har anbefalt en klassisk GP til meg på 220cm, den er bestillt, så håper jeg det går greit å lære teknikken med GP.
Rasmussen

Postby veltern » 04 Sep 2014, 16:39

Rasmussen wrote:Jeg ønsker absolutt å prøve/skaffe en surfski etterhvert, jeg synes frihetsfølelsen i en surfski ser helt fantastisk ut...

Frihetsfølelsen i en surfski er opplevelsesverdig. Friheten av å kunne risikere å velte langt fra land, uten å måtte buksere den vannfyllte båten inn. Og slippe å bruke stramme spruttrekk, med den risiko det kan medføre ved en velt. Føler meg selv litt beklemt i havkajakker med trangt førerhus/stramme spruttrekk. Liker tanken på å kunne gli lett og uhindret ut av båten ved en velt.
Surfski er annerledes padling, særlig i bølger, og med en livlig (=smal) båt. Velting må man da regne med. Litt av morroa med surfski det. Helt bekymringsfritt å velte der. Vel, hvis sjøen ikke er alt for grov, da.

(Eskimo)rulle, ja, menge skryter av at de driver med det. (Andre skryter av at de har gjennomført Birken på ski.:-)) Ingen har påstått at rulle er spesielt vanskelig, særlig ikke i et basseng, under kontrollerte forhold. Barneskoleelever kan lære seg til å klare det.
(Eskimo)rulle ved en uforutsett velt, i litt grov sjø, med en utstyrsnedlesset havkjakk, det blir noe annet.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 05 Sep 2014, 13:30

Ja, på en måte er vi ute på et sidespor om rulle, men samtidig belyser det de unevnelige tankene om som ligger bak trådens titel:

Kajakk eller Surfski?

Det handler om hva som skjer når man velter, og evt. bekymring rundt dette.
Jeg syns ikke det er nødvendig å polarisere dette med noen diskusjon for og i mot.
Vi driver med dette for å ha det moro, og man kan velge sin egen vei.

Trening under trygge forhold (basseng?) gjør det lett å lære teknikker, men man bør også trene under tøffere forhold når man har lært det grunnleggende:
Den som har lyst, kan gjenoppfriske feks: viewtopic.php?f=4&t=4890

Mer om å holde kursen og å svinge:
viewtopic.php?f=4&t=5364
viewtopic.php?f=4&t=5245

Og det kan se ut som den tråden om "er man trygg når man kan rulle?" kanskje ikke har vært startet ennå: kanskje det kunne vært greit å lage en slik?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby SamH » 05 Sep 2014, 13:45

Det er debattert til kjedsommelighet flere ganger før, konsensus blant alle som *kan* rulle, er at det blir tryggere...
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Rasmussen » 05 Sep 2014, 14:34

Skal vel ikke flire av en Narvikgutt (er jo det selv) men forsøket skal han ha ære for. Har faktisk klart egenreddning selv på min fleste padletur, men det var på flatt vann. Blir nok MYE vanskeligere når bølgene er en halv til en meter og det blåser!
Som jeg ser det så må rulling læres og terpes ofte på, det som gjør meg bekymret idag er at været kan være flott når jeg drar ut, og så blir det bølger å vind i løpet av kort tid...hva skjer da om jeg tipper?

Så jeg ser viktigheten av å kunne beherske rulla i grov sjø og vind, på den måten vet jeg at jeg kan komme opp igjen å fortsette padlingen.

Så her er det bare å finne noen som er flink på å lære bort, fort som bare det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Rasmussen

Postby PilOgBoge » 07 Sep 2014, 21:04

veltern wrote:(Vel, er vel ikke forbudt direkte å være litt frempå som selger, men....skurrer litt for meg utviklingen litt lenger opp i denne tråden)
....
Mine (subjektive) synspunkter:
Fordeler med surfski:
Lett å komme inn i ("oppå"), lett å komme ut av.
Velter du, trenger du ikke svømme med båten som en vasstrukken stokk inn til land, du kan bare slenge foten over båten, sette deg opp og padle videre! Det meste av vannet som da ligger i båten dreneres for det meste ut av båten under fart med lenseåpningene (bortsett fra en drøy liter som vil skvalpe rundt føttene dine).
Lett å tømme den HELT for vann etter turen, bare vend den på siden. Alt renner da ut.

Ulemper:
Du blir mer våt enn i en kajakk, særlig i forhold til kjakker med trange sittebrønner, - våt av bølgesprut og åredrypp.
Svak stabilitet. Du har ikke kontakt med båten med lårene, som i en kajakk. Men du har noe forankring til båten med tåstrappene, riktignok. Du sitter også litt høyere med baken enn i en skjærgårdsraser av sammenlignbar bredde.
Sittebrønnene på de litt bredere båtene (46 cm og oppover) er enormt store på mange modeller. Passer for folk med midjeomkrets "waist" på 40 tommer og deromkring, og som det står i beskrivelsene: for folk opptil 200 cm høyde...). Bare de smalere surfskiene gir støtte for hoftepartiet for folk med "waist" på mer normale 32 - 35 tommer.

Høflig å si du er selger og subjektiv, det er bra.

"For"-argumentene: Dette høres ut som du selger sit-on-top. Sit-on-top er ikke noe kult. Man kan også si det slik: Du argumenterer som om du selger surfski til nybegynnere. Nybegynnere av den mest utbredte sorten bør holde seg unna surfski selv om det er litt ekstra på mote nå. Man bør kjøpe surfski av en eneste grunn: De går fort. De andre grunnene er følger av at de går fort. Og "svak stabilitet" kunne også vært puttet her. Om man mestrer balansen er det en fordel å kante uten å bruke kraft.

"Ulemper"- argumentene:
"Du sitter også litt høyere med baken enn i en skjærgårdsraser av sammenlignbar bredde." Akkurat det er på en måte riktig, men misvisende. Hva er sammenlignbar bredde? Samme antall centimetre? Jeg har ikke sett brede surfski enda. Derimot har jeg sett noe som kalles sit-on-top. Surfski er etter min forståelse smalere enn "tilvsarende" skjærgårdsracere, og det er mulig fordi man sitter lavere med rumpa. Å sitte høyt er en fordel, men det krever stødigere båt. I surfski sitter du veldig dypt i en veldig smal båt og bruker kortere åre.

Jeg er også subjektiv og har ikke prøvd veldig mange forskjellige båter. Men jeg lærte smal surfski før konkurranseracer, og liker konkurranseraceren på grunn av den høye sittestillinga.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby PilOgBoge » 07 Sep 2014, 21:15

AndersRS wrote:-Holde åra på midten så du ikke får lengre arm på ene sida. Ved rett frem padling skyver du med ene håndflaten like mye som du trekker med den andre og kreftene kommer fra rotasjon av kroppen.

Lenge siden, Anders! Mange gode råd her, jeg hekter meg opp i akkurat dette, som man hører stort sett overalt. Det blir ikke sant for det.

Man skyver altså ikke like hardt som man drar. Man drar mye hardere. Dette følger direkte av Newtons lover. Differansen i kreftene i høyre og venstre arm balanseres av en kraft mellom setet og rumpa, som drar båten framover.

Dette er jo en avsporing av tråden, men jeg flyr i flint hver gang jeg ser dette utsagnet, som er veldig ofte. Nå fløy jeg altså i flint nok en gang. Hvilken del av teknikken er det man ønsker å fremheve med dette feilaktige bildet? Er det et problem at noen bøyer BEGGE armene? Nei. Problemet er som alle vet at nybegynnere sykler med armene i stedet for å padle. Det de fleste sliter med er å føre skuldra på skyvarmen forover. Denne forenklinga her vil heller ØKE bruken av triceps og biceps enn å flytte fokus over på å rotere overkroppen. Det er bedre å droppe hele læresetningen.
PilOgBoge

Postby AndersRS » 08 Sep 2014, 01:42

PilOgBoge wrote:
AndersRS wrote:-Holde åra på midten så du ikke får lengre arm på ene sida. Ved rett frem padling skyver du med ene håndflaten like mye som du trekker med den andre og kreftene kommer fra rotasjon av kroppen.

Lenge siden, Anders! Mange gode råd her, jeg hekter meg opp i akkurat dette, som man hører stort sett overalt. Det blir ikke sant for det.

Man skyver altså ikke like hardt som man drar. Man drar mye hardere. Dette følger direkte av Newtons lover. Differansen i kreftene i høyre og venstre arm balanseres av en kraft mellom setet og rumpa, som drar båten framover.

Dette er jo en avsporing av tråden, men jeg flyr i flint hver gang jeg ser dette utsagnet, som er veldig ofte. Nå fløy jeg altså i flint nok en gang. Hvilken del av teknikken er det man ønsker å fremheve med dette feilaktige bildet? Er det et problem at noen bøyer BEGGE armene? Nei. Problemet er som alle vet at nybegynnere sykler med armene i stedet for å padle. Det de fleste sliter med er å føre skuldra på skyvarmen forover. Denne forenklinga her vil heller ØKE bruken av triceps og biceps enn å flytte fokus over på å rotere overkroppen. Det er bedre å droppe hele læresetningen.

Ja, det er et problem at noen bøyer begge armene. Problemet jeg har sett noen ha (ferskinger, på og utenfor kurs) er at de er fullstendig låst i overkroppen og ikke roterer overhodet. Bøying av armene er den eneste synlige bevegelsen. Det vanligste er at dra-hånda er eneste fokus og at skyvehånda er helt uvirksom, men jeg har også sett folk dra med begge armene samtidig. Det pleier å hjelpe på rotasjonen når de tenker på hva de føler i håndflaten i tillegg til å bare si rotasjon om og om igjen.

Hvis jeg beskriver hva jeg gjør selv når jeg padler vil jeg si jeg skyver på åreskaftet like mye som jeg drar i det, dvs hele tiden, gjennom hele taket. "Like mye" er i min verden ikke det samme som "med like mye kraft", men siden det kan misforstås skal jeg prøve å si "samtidig" istedenfor "like mye" heretter. Kraftlære og nøyaktige kraftmålinger i håndflate tror jeg er dårlige verktøy for å få nye padlere vekk fra å sykle med armene. Språklige forenklinger fungerer.

Jeg tror (og pleier å si) at alle havpadlere kan bli flinkere til å rotere mer. Meg selv inkludert selvfølgelig. Min egen teknikk er brukbar, men har mye forbedringspotensiale. Og så vil jeg legge til at jeg kun snakker om havpadling, fortrinnsvis med ganske lav åreføring. Jeg kan ingenting om flattvannsteknikk utover at jeg ikke tror det er det nybegynnere i havkajakk bør drilles i.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby PilOgBoge » 08 Sep 2014, 07:38

Vel talt, Anders.
Om noen er interessert i teknikk, er det mest effektivt å inn bevegelsen på land tror jeg.Da faller gjerne interessen fort. Men en del av idrettsfolkene dukker aldri opp på kurs eller i klubb, og studerer teknikk på youtube. For meg er selve det å lære teknikken den største delen av moroa med nye aktiviteter, men jeg tror det sjelden er tilfellet med de aller fleste.
(edit).

Padling ligner veldig på skøyting i langrenn. Kanskje det går an å dra inn noen lærebilder derfra for noen?
Last edited by PilOgBoge on 08 Sep 2014, 15:56, edited 1 time in total.
PilOgBoge

Postby K3- » 08 Sep 2014, 07:45

AndersRS wrote:Jeg kan ingenting om flattvannsteknikk utover at jeg ikke tror det er det nybegynnere i havkajakk bør drilles i.

Jeg har gang på gang sett at både "garvede" og ferske havpadlere har fått seg noen AHA-opplevelser når de har blitt instruert i rankere kajakker (51/55 turracere). Noen har for første gang skjønt poenget med å bruke kroppen -og beina under padlingen. Jeg mener at alle havpadlere burde ta seg tid til å padle rankere kajakker, dette vil de ha igjen for når de kommer tilbake til havkajakken (kan sannsynligvis padle lengre under tøffe forhold for velten inntrer ;) ) Jeg personlig bør nok trene mere på rulla :)
K3-

PreviousNext

Return to Surfskipadling