Hei
Trenger desperat hjelp...
Tenkte først i si litt om hva jeg tenker meg og hva jeg har lyst til, har padlet 2 ganger i hele mitt 47 år lange liv...
Jeg bor i Narvik er 47 år, 180cm og veier 90kg, er i grei form, tenker meg ikke overnattingsturer på 3 dager, har lyst til sit on top og ikke sitte nedi en vanlig kajakk. Tenker da på sikkerhet og måten dette padles på, en surfski virker mer tiltalende, jeg kommer ikke til å være ute i 3 meter høye bølger, men kommer til å padle på fine dager, i bølger og litt rotet sjø som vi gjerne har her inni i Ofotfjorden, med litt vind som det også er ofte.
Så jeg tenker meg at kajakk/surfski skal brukes til trening og koseturer, med god cruise fart, jeg vil også kunne padle sammen med andre som har havkajakk.
Jeg har ikke behov for å ha med svære oppakninger, men vil gjerne ha med en liten vanntett bag med mat, drikke, fotoapparat og en kikkert.
Jeg skjønner at jeg som regel (unntatt de varmeste sommer månedene) må padle i drakt, det er helt greit, at man blir mer våt i en sit on top forstår jeg også.
Hvilke båter vil passe for meg? Hva anbefaler dere og starte med, og som jeg kan vokse litt i, lærer fort mener jeg, har også dykket tidligere, så er vant med havet.
Har sett på Epic V8 (snakket med de som selger denne og de skulle slutte med Epic),
Fenn Blue Finn
Fenn Mako XT,
Carbonology Cruze,
Current Design sin nye båt "Ignite" ser veldig bra ut?
http://www.cdkayak.com/Kayaks.aspx?id=47
Hva tror dere?
Er også blitt fortalt at et surfski-ror kommer jeg fort til å ødelegge!
Surfski tiltaler meg mest, og slik jeg ser det kan dette brukes til akkurat det samme som en havkajakk - foruten overnattingsturer med bagasje - rett meg om jeg sier noe feil.
Men regner med noen vil råde meg til å kjøpe en stabil vanlig havkajakk, jeg ønsker som sagt ikke dette, om det ikke er veldig gode grunner for å starte med nettopp det.
Håper jeg har uttrykt meg godt nok...venter spent på et godt svar fra dere.
Mvh
Jan-Erik Rasmussen; Narvik