Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Re: Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Postby EnTil » 01 Sep 2014, 22:36

Gratulerer. Jeg tror ikke du vil angre på Empoweren.

SamH har jo allerede svart om Empowerens egenskaper. Og det er vel neppe noen på forumet vårt som har padlet den over flere mil og flere timer enn SamH.

Jeg byttet til meg en Arrow Empower RS i sommer og har følgende oppfatning, som jeg har inntrykk av deles med mange:

Empower er manøvreringsvillig til å være så lang. Den svarer på styretak og kanting, er god til teknikktrening som om den var en kort kajakk, samtidig rask nok til trening og med lastekapasitet til langtur. En skikkelig allsidig allrounder.

Jeg liker Empower svært godt i medsjø/medvind. I motsjø stamper den litt, går ikke akkurat silkemykt, for å si det sånn. Her synes jeg enkelte andre kajakker oppfører seg mer kattemykt musikalsk. Men det er snakk om avveininger designeren tar. Stort volum framme gir stamping, men gir jo samtidig godt løft i medsjø. En annen sak er at når Empower stamper, virker det som om vannet som spruter ofte kastes ut til sidene, jeg får ikke så mye i ansiktet.

For å få Empoweren byttet jeg bort en Valley Rapier 18, som er mer lettpadlet i lav fart og som jeg også opplever som raskere. Men Rapier 18 ble for ustabil for mitt ferdighetsnivå og mine ambisjoner, den gikk til en yngre padler som ville ha noe raskere enn Empower, han ville ha uttelling i mer fart for ekstra kraftpådrag. Men han gav nok samtidig avkall på sjødyktighet i vind/bølger. Rapier er krevende. Og han hadde en annen havkajakk som han vel beholdt (tror det var en Quest.)

Nå er det jo SamH som er mannen når det gjelder Empower og fart over distanse. Han har annet sted skrevet at han ikke opplever havracerne som raskere enn Empower med mindre distansen er under ca 12 km. (Husker jeg rett, SamH?) Og SamH padler vel også Nelo Sea Vanquish, så han skulle ha sammenlikningsgrunnlag så det holder.

Jeg sitter kjempegodt i Empower i inntil ca tre timer. Skal jeg sitte lenger i en kajakk trenger jeg litt mer plass for endring av sittestilling, ønsker i så fall høyere dekk. Eller jeg vil på land for en skikkelig pause. Sjelden aktuelt, tror jeg, turene mine er vanligvis under fire timer, gjerne ned mot to. Jeg er 193 cm lang og ca 90 kg.

Gratulerer igjen, du har masse å hente ut av Empoweren
EnTil

Postby Rasmussen » 01 Sep 2014, 23:14

Takk skal dere ha, nå kan jeg sove godt og drømme om mange fine dager på sjøen [THUMBS UP SIGN]
Rasmussen

Postby ikaros » 02 Sep 2014, 06:07

Rasmussen, du nevner skrammer og småsår. At gelcoaten endrer seg med bruk, kan du ikke unngå, men en del Empower-båter bygget for noen år siden hadde gelcoat-feil som berettiget reklamasjon. Man fikk en skramme eller en ripe, og flak av gelgoaten løsnet fra underlaget. Det er en tråd du kan søke på om her på forumet, inklusive fotografier. Jeg vil jo tro at dette problemet ble overkommet for godt, men du kan jo vite om det.
Du nevner grønlandsåre. Det er fint, det, men en Werner Kalliste beregnet for lav åreføring er også en meget behagelig turåre. Om du har penger nok, gjerne grønlandsåre, min min første prioritet (særlig på denne årstiden) hadde vært funksjonell og kvalitetspreget bekledning, over og under. Sko, hette, hansker, "pogies", tørrdrakt, neopren "long john", padlejakke, undertøy, etc etc. Jeg vet jo ikke hva du har eller vil ha av dette, men det bør jo vurderes. Og sikkerhetsutstyr selvfølgelig. Slepeline? Cowtail? Markeringslys? Hjelm? Når du har gjort dine valg (evt. valgt bort) blant dette, kan overskuddet gå til grønlandsåre.
Ikaros
ikaros

Postby Rasmussen » 02 Sep 2014, 07:00

Hei...

Min Empower er kjøpt for noen dager siden, den er nok av ny dato, og som du sier så kan dette jeg nevner ikke ungås. Ellers er resten av utstyr i boks, bor i Narvik, så det ble en god tørrdrakt med tilbehør. Vest og lys er på plass, ser ikke helt at jeg behøver hjelm ennå, må først lære meg å få god kontroll før jeg skal ut i røff sjø og surf. Har ingen slepeline ennå, men det bør jeg kanskje ha?
Rasmussen

Postby AndersRS » 02 Sep 2014, 07:17

Rasmussen wrote:Har ingen slepeline ennå, men det bør jeg kanskje ha?

Du får lete etter noen å slepe først :) Skal du ha tau må du ha kniv. Slepeline funker fint som tørkesnor på land :)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby EnTil » 02 Sep 2014, 07:36

Ad hjelm: Etter et lite ærerikt fall på land har jeg funnet ut at jeg skal ha med hjelm når jeg kanskje skal i land et sted jeg lett kan falle. Spesielt hvis jeg er alene. Selv om sjøen er flat. Hjelmen kan jo tas av på sjøen og festes på dekk. Men jeg er ikke ung og ikke smidig og begynner kanskje å bli overforsiktig.

Slepeline (og tilhørende kniv): Noe jeg ikke tenkte på før jeg så det i en instruksjonsfilm, tror det var Gordon Browns nummer 2: Slepelinen ble brukt i forbindelse med ilandstigning på "uhøvelig sted". Gordon svømte inn med ganske lang line til kajakken, kom seg i land og trakk inn kajakken i ettertid. Ut reverserte han: Svømte ut med line, trakk kajakken ut etterpå og kom seg ombord ute i sjøen. Han sa at han trengte 30-40 min (tror jeg det var) for å komme seg igjen etter en slik påkjenning, kursdeltakerne var dermed plassert et trygt sted mens dette pågikk, Gordon ville for en periode ikke ha kraftoverskudd til å hjelpe dem.
EnTil

Postby hotshot » 02 Sep 2014, 12:48

Elvepadlere har en ganske konsekvent hjelmkultur: full sikkerhetsmundur er obligatorisk under synfaring.
Dvs. padleantrekk, hjelm, flytevest, kasteline når man ferdes på steder hvor det er mulig å falle i vannet.

Ganske mange ulykker skjer med sportsfiskere, turgåere og andre som ferdes på utsatte steder i vannkanten.
Entusiastene i Nevlunghavn vil ha hjelm på treffdeltakere som driver padling i brott osv.
Albuebeskyttelse er også noe å tenke på.

Svaberg er sleipe; fort gjort å få en smell under ilandstigning.........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Kvase » 02 Sep 2014, 13:28

Avsporing til tilleggsutstyr + sikkerhet HSM helvete :geek: :mrgreen:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby EnTil » 02 Sep 2014, 14:09

Jeg er også skeptisk til påtvunget formalisering (på papir eller digitalt) av sikkerhetsrutiner for hverdagslige aktiviteter, Kvase. Men å minne om hva en bør passe på for sikker utøvelse av sport er på sin plass, enten det gjelder fjell- eller brevandring, klatring, seiling eller padling. Eller riding, motorsykkelkjøring eller annet. Mener nå jeg. Det er mye en kan overse når en er begynner, og også når en er erfaren.
EnTil

Postby ikaros » 02 Sep 2014, 16:25

Hjelm bruker jeg ved brottpadling eller bølgelek. Greit å slippe å knalle hodet i et undervannskjær eller få egen eller andres båt i hodet. Ellers ser jeg ikke behovet, men det må jo være opp til en hver. Hodeskade ved fall på et glatt svaberg skal vel en del til. Et kne, en albue eller en ankel, javel, men hodeskade er vel ikke veldig sansynlig med mindre man ikke driver med klatring ved ilandstigning. Men igjen, vi har forskjellige behov, også for trygghet. Slepeline ser jeg ikke mye behov for når jeg padler alene, selv om jeg har lest at det kan være nyttig for å svømme til land med egen båt på slep, etter en velt. Sammen med andre kan det være greit, du kan slepe en kamerat vekk fra brott om han/hun velter, og jeg har hatt behov for å slepe min samboer rundt et nes med kraftig pålandsvind, hun orket rett og slett ikke å holde båten opp mot vinden. Men absolutt alt sikkerhetsutstyr i en hver situasjon, nei. Prøver å vurdere dagens tur og forhold individuelt, inklusive mulige endringer. En annen variant er å utstyre seg maskinmessig med det samme hver gang uansett forhold, da er risikoen for at du glemmer noe viktig, mindre. Men jeg foretrekker det altså ikke slik. Jada, jeg vet at dette var en avsporing fra opprinnelig tema i tråden. Skal aldri gjøre det mer.....
Ikaros
ikaros

PreviousNext

Return to Surfskipadling