Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Re: Desperat nybegynner - Kajakk eller Surfski?

Postby Rasmussen » 02 Sep 2014, 18:35

Var ute en times tid på fjorden idag, kjenner min høyre skulder sier litt ifra nå. Nå er jeg ikke trent og med dårlig teknikk så mulig det blir bedre...eller værre om jeg prøver på litt lengre turer.

Derfor tror jeg at jeg kommer til å bestille en GP fra Thygesen ganske snart...

Men hvilken åre, klassisk eller Aleut/Aleut Tur...innspill ønskes!

Ellers merker jeg at å svinge Empower'n noen ganger føles litt vanskelig, må ofte ha skeg litt ute for å holde stabil kurs, og da er det vanskeligere å svinge...hva gjør jeg feil?
Rasmussen

Postby AndersRS » 02 Sep 2014, 19:53

Rasmussen wrote:Ellers merker jeg at å svinge Empower'n noen ganger føles litt vanskelig, må ofte ha skeg litt ute for å holde stabil kurs, og da er det vanskeligere å svinge...hva gjør jeg feil?

Du gjør ikke noe feil. Du er jo ute og padler! Fortsett med det, så kommer finkontrollen etterhvert. Prøv å bruke skeg minst mulig for å tvinge deg selv til å øve inn båtkontroll. Noen ting å tenke på:
-Holde åra på midten så du ikke får lengre arm på ene sida. Ved rett frem padling skyver du med ene håndflaten like mye som du trekker med den andre og kreftene kommer fra rotasjon av kroppen.
-Gjøre lik bevegelse med lik kraft på begge sider for å padle rett frem (vanskelig, siden de fleste av oss er sterkere og dominant på en side. Videokamera er det beste for å observere seg selv om ingen andre kan kikke på deg).
-Kanting av båten påvirker retningen. Flat båt har symmetrisk form i vannet og vil rett frem. Bruk hofta til å kante båten og få hjelp til svingen. I tillegg til at vannet strømmer over en assymetrisk skrogform på kant vil du presse den bredeste delen av kajakken ned i vannet og løfte endene ut av vannet. Det gir mindre motstand i endene og kajakken vil svinge lettere. Å holde liten men jevn kanting gjennom svingen gir bedre effekt enn å kante mye og vippe frem og tilbake, så begynn forsiktig før du etterhvert venner deg til båten og trener balansen til å klare å kante mer.
-Vinden påvirker kursen på kajakken. Den vil normalt søke opp mot vinden uten skeg og falle av fra vinden med fullt skeg ute. Hvordan båten er lastet påvirker dette grunnprinsippet og du vil antagelig oppleve at du kan flytte mer vekt fram når det blåser mye. Husk at du også lett flytter vekt i kajakken og dermed påvirker vannlinjen ved å flytte overkroppen frem og tilbake. Utgangspunktet bør være å sitte ganske rett opp og ned. Når du er tilbakelent hindrer det god rotasjon av overkroppen. Hvis du venner deg til å håndtere båten uten skeg i vanlig vind er du bedre rustet når det er mye vind og bare justering av skeg ikke lenger er nok til å holde den kursen du ønsker.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby SamH » 02 Sep 2014, 20:08

Den går som på skinner med skegget helt ute, snurrer som en lekebåt med skegget inne. Imellom der ligger sannheten til enhver tid..
Litt kanting mot yttersving og vekt på fot i ytterkant hjelper på sving, uansett skegposisjon. Jeg bruker skegget aktivt underveis, justerer hele tiden om det er varians i forholdene. Ellers så høres det kanskje ut som om du hadde kommet fortere igang om du fant noen med litt erfaring å padle sammen med, eller kanskje tok et grunnkurs om du ikke har det.

En klassisk GPåre vil være enklest for deg til å begynne med, den er symmetrisk og snill. Aleutåra er ikke bare det, og er egentlig en litt for sær sak for de fleste, iallefall til å begynne med. 210-215 eller deromkring er et godt utgangspunkt for lengde. 210 går sånn nesten uten problemer under strikkene på fordekket når du har den med som reserve. Særlig lengre enn det og den stikker så langt ut framme at den fanger sjø.

Ellers kan du også vurdere å borre et bittelite hull (1-2mm) i alle skottveggene for å utligne trykket der når temperaturen endrer seg og luftvolumet øker/minsker i lasterommene. Den har en tendens til å trekke litt fukt ellers.
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Rasmussen » 02 Sep 2014, 21:12

Takk for gode tips begge to...ser at jeg har skjønt noe og gjør noe rett allerede, trenger bare mer trening. Prøver å bruke aktivt fotarbeid med å presse med foten på den siden jeg sett åra ned, for så å rotere litt i overkroppen og dra med ryggen.

Kjenner at jeg blir mest sliten nede i hoften, har juster ut ryggstøtten så jeg bare har et hull igjen, mulig jeg må justere litt til? Den ble levert med ryggstøtten slik at det var to hull igjen på den å justere om dere skjønner.

Sitter som støpt i denne, og må lirke bena ut, et ben om gangen om jeg tipper rundt. Knestøttene gjør at jeg sitter skikkelig tight....og det er vel bra?

Ellers så er fotpedalene justert slik at jeg får litt strekk på fremover på selve fotbladet, det skal vel ikke være i 90 grader? Får fremre fotblad på pedalene...

Jeg padler som reglel tom båt, men veier nesten 90kg, bør jeg ha vekt i lasterommet forran?

Må vurdere grunnkurs, ikke så lett å få dyktige padlepartnere her i byen, Harstad har et mye bedre padlemiljø, to timer for meg å kjøre. Mulig jeg må melde meg inn i klubben slik at jeg kan være med på de turene de padler.

Når jeg bruker guiden for å finne GP åre, så havner jeg på en 220 åre til min høyde og kajakk, blir en klassisk GP åre fra Thygesen.

Dere gir veldig gode råd her, fortsett med det [THUMBS UP SIGN]
Rasmussen

Postby hotshot » 03 Sep 2014, 12:54

Som det ble sagt: du gjør ikke noe spesielt feil med tanke på å styre/svinge.
Kurskontroll med åra er noe man må lære, og det er skrevet mye om det her i Padleforumet.
Det handler om surf, men denne tråden kan være interessant:
viewtopic.php?f=4&t=5155&hilit=styretak

Det finnes mange ivnstruksjonsvideoer på nett som kan gi noen ideer. Her er en samling:
http://www.paddling.net/guidelines/show ... ategory=16

Kort sagt er det to måter å koriigere kursen på:

"Ror-tak" hvor man setter åra nedi som et ror, vanligvis langt bak. Dette gir ikke fremdrift.
"Sveipetak" hvor man forlenger et vanlig fremdriftstak, vanligvis bakover, slik at åra får mer styrekraft når man drar den mot skroget på slutten av taket.
Dette siste gir ikke særlig tap av fremdrift, og etterhvert bir det automatisert når man gjør det mye, slik at alle tak inneholder et lite styreelement som doseres etter behov. Etterhvert vil du lære deg forskjellige varianter som er morsomme å leke med........

Jeg er heldig som har padlet mye elv i små båter som svinger av seg selv med en gang man ikke passer på, og trenger kontinuerlig kurskorreksjon.
På den annen side har overgang til flattvann gitt meg full sympati med de som opplever det som vanskelig å svinge lange båter.
I forhold til mine forventninger fra elva er det som å snu et slagskip: det betyr bare at man må jobbe enda mer med styretakene, og lære seg å forutse hva kajakken har tenkt å finne på .......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 03 Sep 2014, 13:00

(Vel, er vel ikke forbudt direkte å være litt frempå som selger, men....skurrer litt for meg utviklingen litt lenger opp i denne tråden)

Epic, som du nevner i ditt første innlegg, skifter forhandler(kjede), - nær hovedstaden er det nå en større butikk innen ski, sykkel og kajakk som har tatt over Epic. Epic var vel blandt de første som kom med gode surfski. Prisene ligger her noe høyere enn for noen sammenlignbare merker, med sammenlignbar kvalitet, etter min oppfatning (har sett på og "prøvekjørt" båter av mange merker). Det samme gjelder Fenn.
Nå på høsten er det ofte salg på kajakkker, med rabatter på 20 - 40 %. Selv med frakt til Narvik kommer du hyggelig ut.

Stellar serien av surfski har blitt populære i sentralt østlandsområde, og på sørlandet. Leter du på nettet finner du forhandlere for dette merket noen steder i landet. Kinabåter dette. Andre merker lager også båtene sine i Kina nå .....

Mine (subjektive) synspunkter:
Fordeler med surfski:
Lett å komme inn i ("oppå"), lett å komme ut av.
Velter du, trenger du ikke svømme med båten som en vasstrukken stokk inn til land, du kan bare slenge foten over båten, sette deg opp og padle videre! Det meste av vannet som da ligger i båten dreneres for det meste ut av båten under fart med lenseåpningene (bortsett fra en drøy liter som vil skvalpe rundt føttene dine).
Lett å tømme den HELT for vann etter turen, bare vend den på siden. Alt renner da ut.

Ulemper:
Du blir mer våt enn i en kajakk, særlig i forhold til kjakker med trange sittebrønner, - våt av bølgesprut og åredrypp.
Svak stabilitet. Du har ikke kontakt med båten med lårene, som i en kajakk. Men du har noe forankring til båten med tåstrappene, riktignok. Du sitter også litt høyere med baken enn i en skjærgårdsraser av sammenlignbar bredde.
Sittebrønnene på de litt bredere båtene (46 cm og oppover) er enormt store på mange modeller. Passer for folk med midjeomkrets "waist" på 40 tommer og deromkring, og som det står i beskrivelsene: for folk opptil 200 cm høyde...). Bare de smalere surfskiene gir støtte for hoftepartiet for folk med "waist" på mer normale 32 - 35 tommer.
veltern

Postby hotshot » 03 Sep 2014, 13:12

Ja,
vi har tatt noen "avstikkere" i denne tråden, med temaer som forsåvidt har vært berørt andre steder tidligere.
Jeg syns det er greit, siden trådstarter har spurt om litt råd nå når han er i gang med læringsprosessen.
Så blir det en "historie" hvor man slipper å lete rundtomkring, men enig i at vi får være nøkterne med dette.
I tillegg til å gjøre sine erfaringer med padling generelt, så har det o vært uttrykt at surfski er et svært sannsynlig neste kapitel.
Hvis ikke utsagn om at surfski er kaldt, vått og gir lite kroppskontakt får Rasmussen til å se de gode sidene med kajakker.
Hvis det dukker opp en god instruktør, kan det jo tenkes at det blir fristende å lære å rulle: det er ikke så veldig vanskelig ;)
hotshot

Postby Rasmussen » 03 Sep 2014, 13:44

Jeg har ikke noe imot at det blir avstikkere i tråden her, er glad for mange innspill og svar på mine mange spørsmål. Fnt å ha min egen tråd hvor jeg finner svar og råd på det jeg lurer på.
Jeg ønsker absolutt å prøve/skaffe en surfski etterhvert, jeg synes frihetsfølelsen i en surfski ser helt fantastisk ut...
Kjenner nå at når det blir litt vind og bølger så blir jeg urolig i kroppen, regner med dette blir bedre når jeg får teknikk og balanse på plass.

Jeg ønsker også å lære meg rulla for å øke trygghetsfølelsen og får å raskt komme opp ved velt, ønsker ikke å gå ut av kajakken, men det er eneste mulighet nå.
Klarer cowboyreddning ved rolig sjø, men tror jeg kommer til å slite ved litt sjø, cockpit på Empoweren er trang for meg, sitter som støpt i den!

Så ved litt sjø er det vel årepose som kan hjelpe meg...

Bør vel kanskje ta et grunnkurs, vet at Harstad Padleklubb har bassengtrening på vinteren, kanskje en ide og melde seg inn der og reise to timer annen hver uke for å lære seg rulla i løpet av vinteren?

Uansett takker jeg for at dere deler informasjon i tråden min...
Rasmussen

Postby hotshot » 03 Sep 2014, 14:00

Bassengtrening er herlig: de fleste lærer å rulle i løpet av noe få kveldsøkter hvis de får god instruksjon.
Og følelsen av at et velt ikke er noen trusel, gir raskere teknisk progresjon på alle måter, en rulle er bare et ekstra dypt støttetak *hello2*
hotshot

Postby EnTil » 03 Sep 2014, 21:58

Ved skuldertrøbbel: Ganske smal GP. Anders Thygesen kan nok gi råd, om du bestiller fra ham. For meg er GP best ved skuldertrøbbel, men ulike erfaringer finnes. Lav åreføring kan også hjelpe. men enkelte hjelpes av korte årer, for eksempel elveårer på 2m og kortere. Ulike erfaringer. Prøve seg fram. Forsiktig.
Last edited by EnTil on 03 Sep 2014, 22:10, edited 1 time in total.
EnTil

PreviousNext

Return to Surfskipadling