(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Re: (Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Postby veltern » 05 Nov 2016, 10:24

keo wrote:Sikker på at det er Swordfish du tenker på, den er vel 6.10 og 45 cm? Størrelsen du beskriver stemmer bedre med en Elite versjon.

Du har selvfølgelig helt rett, "keo", dessverre kan en selvoppnevnt størrelse som Veltern av og til blingse litt :oops: .
Blikket glapp et par linjer for langt ned på Fenn sine nettside:
http://www.fennkayaks.co.nz/fenn%20skis.htm
...se halvvegs ned på siden. Står ikke spesifikt ytre skrogmål for Sw. S.,(som jo da er lik som for ordinær Sw.) Derimot mål for Elite, i linjene under, som "keo" påpeker.

Godt at noen følger med og har detaljkunnskap. Gledelig. Betyr at denne tråden leses av kompetente folk.
Godværspadler
veltern

Postby Kvase » 05 Nov 2016, 10:49

Leses også av null kompetente personer å slik som denne inn leggeren her Surf-ski er moro å følge med på
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby veltern » 06 Nov 2016, 09:08

Takker, "kvase", DET registreres som et lyspunkt her hos meg. Moro med (surf)ski, ja. Mange rekreasjons og fitnesspadlere der ute har nok ennå ikke har fått med seg den utrolige brukervennligheten og brukersikkerheten i en god (surf)ski. På flattvann og i litt roligere sjø, og ikke minst i ferskvann. Flattvanns-ski-bevegelsen er i fremmarsj, for ikke å si "padler seg fremover".
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 06 Nov 2016, 18:14

veltern wrote:Mest håp for en dugende flattvannski er/var konstruksjonsutviklingen hos Nelo. Bare nå ikke "store O" får laget gorillabåter ut at Nelo-skiene også.

Henter inn litt brukererfaringer fra en ikke-forhandler i en sammenligning mellom Fenn Spark og Nelo 560M, på surfski.info.:

Om sittebrønnen:
".. the hump of the Spark was totally getting in my way, but the hump is nearly non-existant on the 560M."

HANDLING
Anyone's who has been on a Spark Downwind will tell you that it surfs really well - and I concur. The 560M accelerates faster, and responds even better to direction changes. I enjoy the 560M even more in all DW conditions.

SPEED
Flat water speed was the easiest to compare: The 560M is amazingly faster: I don't feel bored, and it doesn't feel like I am pushing water. The Spark is quite fun DW, but a "drag" for training on flat water. It's rocker doesn't help there.

Acceleration was pretty easy to compare as well between the two: as soon as I compared accelerations on the 560M against my usual paddling buddies, the difference was obvious. The GPS started showing numbers I had never seen before. I care very much about acceleration, especially in DW conditions where seemingly, that is ALL I DO.

Downwind speed is more tricky to compare, but I have ample data, enough to clearly say:
The 560M is more agile, requires less effort to link waves and to accelerate: hands down, it's faster.

Moving your body fore and aft will affect the 560M. Moving my 57 kilos forward or back didn’t do much to the Spark. Downwind, I save tons of paddling energy by simply leaning my body on the 560M.

I used to say that the 560M was a clear choice for paddlers who were 75 kilos or less. I take that back, because it’s more tricky than that. Now, and from having place several paddlers in the 560M, I will recommend the 560M to paddlers that are specifically:
Less than 70 kilos for rough water.
Less than 75 kilos for calm water (including flat water).
Short or long legs.
Narrow hips, or a little wider.
AND…
Paddlers who do not mind being part of the environment
Who are willing to use their bodies, instead of just “sitting there…”
Paddlers looking for a ski that doesn’t toss them around with side wind.

SHORT VERSION
They are two super fun skis - the Spark is one super fun ski in Open Ocean as I find it more agile than most skis, but the 560M is even more responsive due to its size.

The 560M is pretty much in a league of its own, and very well suited for us smaller humans: more fun on Downwinds, and faster on flat water.
Godværspadler
veltern

Postby K3- » 06 Nov 2016, 19:33

Interresant om 560, men hva sies om stødighet eller mangel på sådant? De fleste " rekreasjonspadlere" vil sannsynligvis ikke kunne utnytte kapasiteten i en elite ski. Har du prøvd den Veltern?
K3-

Postby keo » 06 Nov 2016, 20:06

Jeg har ikke så mye kompetanse utover at jeg har padlet flere Fenn surfski og ikke fikk målene på SF til å stemme (ble beskyldt for å ha kompetanse lenger opp i tråden). Når det snakkes om surfski på flattvann er det ikke så mye øvelse som skal til før man kan padle en rask elite ski. Kjøpte en eldgammel Futura Blade høsten for 3 års siden, solgte den å kjøpte en Fenn Elite Mako, som jeg byttet i en Uno Max i mai i fjor. Det gikk ikke mange timene fra jeg ikke klarte 20meter til det gikk greit holde 10km/t i snitt. Uno Max'en går fortere på flattvann for meg en Evo, Swordfish og Fenn Blue Line. Blue Line'en bruker jeg når det blåser mye og er kaldt, ellers så bruker jeg bare Uno Max. Selv om jeg gjerne skulle hatt en Evo II eller Swordfish når det er mye vind og bølger. Padler stort sett i området Saltnes-Larkollen, dvs downwind delen av NM løypa de siste to årene.

Tror frykten for eliteskiene er overdrevet på flattvann. Fenn Eliten, kjøpte jeg av en kar som ikke klarte å reentre, da må man enten trene eller selge.
keo

Postby veltern » 07 Nov 2016, 08:56

K3- wrote:Interresant om 560, men hva sies om stødighet eller mangel på sådant? De fleste " rekreasjonspadlere" vil sannsynligvis ikke kunne utnytte kapasiteten i en elite ski. Har du prøvd den Veltern?

Har ikke prøvd den, kun sett på ett eksemplar.
Nelom 560 og 560M er begge 45 cm brede, og det er vel er i øvre grense av hva som kan kalles elite ski til vanlig. Padler selv en NK 44 cm (anbefalt for 60 - 90 kg padlere), som ligger noe høyt i vannet for meg, og derav smalere vannlinje, men det funker helt greit for en "rekreasjons/fitness"-padler som meg, i "calm sea". Tror mange øvede rekreasjonspadlere kan venne seg til en 560 i rolige forhold. 560 har lav "hump", det gir mulighet til lavere knestilling (rekreasjonspadlestilling) og derav lavere tyngdepunkt og større stabilitet enn ved enkelte andre ski av lignende bredde.

Grunnen til at jeg setter fokus på 560M er skiens bruker- og flattvanns-vennlige konstruksjonsdetaljer, samt de nye forbedringene.
Et alternativ til Nelo 560M er jo Nelo 520, som er 520 cm lang, og 52 (51?) cm bred.

Gunstige egenskaper med disse Nelo-ene er:
- sittebrønnsbredder tilpasset normale padlere (ikke gorillaer).
- deBrito type lenseluke, som ligger flush med skroget og ikke bremser, i lukket stilling. Den vil jo være lukket ved flattvannsbruk.
- lavere "hump" foran sits, - padler blir mindre utsatt for visne ben, selv ved bakoverlent rekreasjons-padlestilling
- mindre volum i forskip-baug, dvs. mindre plage med vindavdrift
- mindre rocker, og derav større hastighetspotensiale, spesielt ved rolige forhold.

Det blir trolig en Nelo 520 eller 560M for Veltern neste år. Får vi håpe.
- - - -
keo wrote:... jeg har padlet flere Fenn surfski og ikke fikk målene på SF til å stemme ...

Målene for Fenn Swordfish er: 610 cm lengde, 45 cm skrogbredde.
Dette finnes her: http://www.fennkayaks.co.nz/fenn%20skis.htm Midt nede på siden om surfski.
Godværspadler
veltern

Postby keo » 07 Nov 2016, 09:31

Her er en ivrig mosjonist sine betraktninger på noen elite ski:
https://www.facebook.com/surfskipaddlin ... S_TIMELINE

Få har testet/kjøpt flere elite ski en forfatteren her.
keo

Previous

Return to Surfskipadling