(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Re: (Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Postby hotshot » 07 Sep 2018, 23:49

Dine nye erfaringer bekrefter vel det vi har ment om at vekt merkes mest når vi bærer. Har siden sist merket at rocker i sidevangene motvirker den tradisjonelle svingeeffekten ved kanting. Når jeg kanter Tsunamien, fortsetter dem nesten rett frem.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 07 Sep 2018, 23:58

Dobbelt post. Slett
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 17 Sep 2018, 10:49

veltern wrote:Interessante betraktninger, "hotshot", enig i mye der. Vi har nok en litt forskjellig oppfatning av hva "rocker" strengt tatt er, men vi forstår jo hverandre. Ifølge "skaperne" av begrepet, eller parameteren, har den sin opprinnelse i hvor mye båten kunne vagges i lengderetning.

Ser at den kjente kajakk-anmelderen Jan Fjelde har samme oppfatning som meg angående "rocker" og "spring", altså at "rocker" egentlig referer spesifikt til krumningen av selve kjøllinjen.
Men det er klart, som "Hotshot" skriver, at kjøllinjen i seg selv har lite (egentlig intet) volum, og at det er delen av skrogbunnen under vannlinjen som gir mye av egenskapene til en kajakk,- men den kan på mange skrog være en målbar indikator på krumningen av skrogbunnen, som for eksempel på mange surfski. For å presisere (flisespikke?) så refererer "rocker" kun til kjølinjen, mens "spring" kan referere til både kjøllinje og skrogbunn, slik jeg har oppfattet begrepene.

https://www.padlesiden.no/tester/perception-essence-17/
Jan Fjelde:
"Denne båten har spring både i dekk og kjøl.

Essence har lite spring i både dekk og kjøl. Høyst moderat rocker (bue i kjøllinjen) begunstiger retningsstabilitet og fart. Noe av svingegenskapene må nødvendigvis bli ofret, men jeg synes at fabrikken har klart å oppnå et lykkelig kompromiss. For optimal bæring, er bunnens moderate v-form strukket langt ut mot stevnene. Sammenlignet med andre havkajakker vi har hatt til test, er bevegeligheten rundt nullpunktet av en art som mange vil vite og sette pris på. Karakteristikken sladrer om forutsigbar stabilitet, med et islett av lekenhet. Den sekundære har et tidlig innslagspunkt og fremhever seg ved å ha flott progresjon og meget høy sluttstivhet"
.

Setter stor pris på Jan Fjeldes detaljrike beskrivelser av mange testede kajakkers egenskaper og parametre.
veltern

Previous

Return to Surfskipadling