(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Postby veltern » 04 Sep 2014, 16:22

Ser frem til en medrivende tråd med friske utspill både for og imot (surf)ski (flattvann ski).
I de siste årene har interessen min dreid mot surfebåter. Så slike båter i bruk i Sverige tidligere, og da ble jeg litt hektet. For surfeski er et annerledes kajakkkonsept.

Starter med et kraftpostulat: Surfski og skjærgårdskajakker smalere enn ca 48 - 50 cm egner seg ikke for turer hvor opplelsen av naturen er formålet.
Last edited by veltern on 11 Oct 2016, 09:30, edited 3 times in total.
Godværspadler
veltern

Re: Surfski - surfebåt; egne betraktninger

Postby AndersRS » 04 Sep 2014, 17:42

veltern wrote:Starter med et kraftpostulat: Surfski og skjærgårdskajakker smalere enn ca 48 - 50 cm egner seg ikke for turer hvor opplelsen av naturen er formålet.

Delvis enig. For å suge til seg naturinntrykk er det en oftest en fordel å padle sakte og manøvrere tett på land, holmer og skjær. Det gjør man ikke i en rask rett-fram-båt som ikke tåler noe, som har utsatt ror og som krever oppmerksomhet for ikke å velte. Men det er også naturopplevelse å kjenne på kreftene i vind og bølger og å utnytte dem til å surfe!

Surfski er morsomst i medsjø med bølger som er såpass lange at de er umulig eller vanskelig å surfe på med kortere og tregere båt. På strykeflatt vann vil jeg heller padle en manøvreringsdyktig båt jeg kan kræsje og gå på grunn mye med uten at det gjør noe. Jeg forstår ikke de som liker å padle rett fram midtfjords, men det er jo fint at vi kan være forskjellige :)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Hallvard » 05 Sep 2014, 07:51

Enig med AndersRS: Å surfe en bølge er også en naturopplevelse :3some:

Men ja, en surfski på 43 cm bredde krever litt oppmerksomhet og bevissthet, og egner seg sjelden til å ta fram kikkerten for å studere fuglelivet, eller gå i land for å plukke bær :shock:
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby veltern » 05 Sep 2014, 12:16

Både "Anders RS" og "Hallvard" tenker nok delvis i de samme baner som meg.
Smale båter, særlig de smalere surfskiene, tenker da på 46 cm og nedover, krever såpass årvåkenhet og konsentrasjon om balansen, at man i liten grad kan vri på hodet og se på f.eks. fuglelivet i sivet. Da kan man lett velte. Vansken med smale surfski er at primærstabiliteten ofte er svak, og man får mye wobbling med tydelige vinkelutslag inntil sekundærstabiliteten trer inn. Smale surfski må padles aktivt for å kunne kontrolleres, tør jeg mene. "Støtten" fra åretaket i vannet hjelper til å holde balansen tilstrekkelig for å hindre velt. Vanligvis...

Joda, bruk av "veltepetter"-båter i litt bølger er krevende og morsomt. En naturopplevelse det også. Med riktig bekledning, da.

Hvorfor er primærstabiliteten på middels smale surfski, i min oppfatning de mellom 46 og 44 cm, såpass svak? Noe av svaret ligger i utformingen av "sittetrauet", man sitter jo på en måte"oppå", med dobbelt skrog under seg. Sittetrauet ("badekaret") er jo delt i to, en "fotbrønn" hvor restvann skvalper rundt, og en bakre del, selve "setet", som ligger høyere (typisk ca 30 mm over skrogbunn), adskilt fra fotbrønnen med en "knehump". På en skjærgårdsracer sitter man jo på et tynt plastsete, montert på en eller to metallskinner, kun ca 15 mm over skrogbunn. Forskjellen på sittehøyde er ca 20 mm. Ikke mye, men merkbart. Sitsen på en ski er trolig lagt høyere for å holde bakenden på padleren mer tørr, og for å passe en fromoverbøyd, aktiv padlestilling.

Ser ut til at konstruktørene har ofret litt på primærstabiliteten for å forsøke å bedre sekundærstabiliteten? Vanskelig å få til gode verdier for begge deler, særlig der skrogformens tverrsnitt er nokså rundt. Som det jo er for å øke fartspotensialet.

Men det finnes enkle løsniner for å øke stabiliteten på (noen) surfski, kommer godt med, særlig da i tilvenningsperioden for den ferske surfskipadleren, mens balansefølelsen bedres, og man lærer seg "trust the boat".
Kommer tilbake til saken.

P.S. Dette er en tråd hvor jeg gjerne ser en litt løsere snipp. Hvor man ikke jager "likes", og uten for stor bekymring kan pådra seg "dislikes", med bombastiske utsagn, f.eks.
Last edited by veltern on 20 Nov 2014, 15:04, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 06 Sep 2014, 08:45

Håper det ikke oppfattes som "trolling": jeg som er gammel har en brokete fortid med mange slags "surf-ski".

Allerede i 60 åra hadde vi diverse varianter av "sit-on-top" surfefarkoster for de som ikke ville sitte inne i en kajakk.
De hadde nesten alltid en styrefinne, og var ofte ganske store. Det fantes også "doubles", for to personer.....
Etter hvert kom det lettvektere som var forløpere til dagens "wave-ski" som har blitt en ganske akrobatisk sak som samtidig er lett tilgjengelig for nybegynnere. Jeg har en slik som egentlig er for liten til meg, men som ga sønnen min en del skrekkblandet fryd i 10-årsalderen da vi surfet på Jær-strendene omkring 1990. Mange av dagens sit-on-top "kajakker" surfer uforskammet bra samtidig som de er nybegynnervennlige baljer som selv bestemor kan bruke. Grensene for hva som er en "surfe-farkost" er fullstendig ødelagt. Det går ut over "prestisjen" og eksklusiviteten, men er til glede for "vanlige folk" som vil oppleve surfegleden. Det kryr av "wave-ski" videoer på nett:

https://www.youtube.com/watch?v=yqYnpP8aZG0

Og hvem sier at du slipper å rulle? Med magebelte er dette helt greit, og kunne sikkert godt gjøres med en lang surfski også hvis man spenner en rem rundt (jeg har gjort slike ting med surfebrett bare med å brette beina rundt for ikke å falle av, alt som flyter, kan rulles):

https://www.youtube.com/watch?v=Z3cZ25-v8qw

Tror kanskje jeg skal ta frem wave-skien og leke litt med den en dag, den er litt mosegrodd.....

Mer av det samme:

https://www.youtube.com/watch?v=diqzTdpURLc

https://www.youtube.com/watch?v=KcIqmxj0jXk
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 06 Sep 2014, 11:10

Vi må jo ha noen bilder i denne tråden, her er min gamle Tiki Waveski:

WaveskiA1123.jpg
WaveskiA1123.jpg (73.62 KiB) Viewed 3170 times

Materialet er polyetylen, den er innhul med tømmeplugg, som mykplastkajakker.
De vi brukte i England i gamle dager var av glassfiber og lettere å skade.

Et virvar av tau og stropper: tauelina foran er lett å forstå, likeså det originale magebeltet med hurtigspenne.
Den andre tversovergreia er mine selvkomponerte knestropper som fungerer omtrent som lårstøtta i en havkajakk.
Et bilde forklarer kanskje bedre enn mange ord:

Knestropper1124.jpg
Knestropper1124.jpg (61.27 KiB) Viewed 3170 times

På denne måten kan man holde kontakten med et sit-on-top skrog selv om man går rundt.
Patenten, som jeg ikke kan huske å ha sett andre steder, bør kunne brukes i kajakker uten lårstøtte også.
Men ikke alle liker å bore hull i båten sin.......

Denne saken er ikke fjellstø: skyldes ikke bredden, men lavt volum som knapt bar meg for over 20 år siden, da jeg veide mindre.....
hotshot

Postby veltern » 08 Sep 2014, 12:20

Setter pris på innlegg av den sorten du kommer med her, "Hotshot".
hotshot wrote:Og hvem sier at du slipper å rulle? Med magebelte er dette helt greit, og kunne sikkert godt gjøres med en lang surfski også hvis man spenner en rem rundt (jeg har gjort slike ting med surfebrett bare med å brette beina rundt for ikke å falle av, alt som flyter, kan rulles):

Rulle, ja. Lever i overbevisning om at båter er lettere å rulle dess smalere de er. Hvis man ikke faller ut av båten da. Magebelte på en surfski? Liflig tanke, men borre i skroget.. vet ikke helt.
Man kunne jo forsøke først med en tynn lastestropp rundt hele båten (!), plassert omtrent over nedre del av lårene, og som man så presset lårene hardt opp mot samtidig med et forsøk på rulling?
Eller hva med en "kvartrulle"? Hvis man velter en smal surfski ufrivillig, og har motspenn mot en slik stropp, kan man da vippe seg tilbake med et hardt fraspark (fratak) med åren mot vannet? Samtidig med at man forsøker å "hive" overkroppen opp? Trolig raskere enn å klatre opp på båten igjen fra vannet etter en velt. Kanskje jeg skulle prøve med lastestropp rundt båten en dag. Hmm...
Kan vi her være inne på en tilvenningsremedie for ferske brukere av (litt for) smale surfeski?

Bildet av "wave-skien" din var artig. Det påstås jo at opprinnelsen til dagens smale surfeski faktisk var padling på surfebrett. Av strandreddere ett eller annet sted. Til man fant på å runde brettets ytterkant opp, noe som så utviklet seg videre og ble til dobbelt skrog med et "sittekar" oppi. Wave-skien din har vel visse likheter med et surfebrett, vil jeg si.

Har fundert på følgende: er en kajakk en "han" eller "hun"?
En smekker seilskute er jo en elegant dame, altså en hun. Men kajakk? Kan man si "kajakka" mi? "Jakka" mi er greit, men "ka-jakka" mi? Vil vel si nei der. Lar vanlige kajakker ligge upadlet, men en elegant surfski, hva med den? Smekre grasiøse sylfider. Selvsagt en hun. Og ikke hviken som helst hun, surfski er prinsesser på vannet.

Fant en artig sak hos en forhandler: Think Fit
"Selvlensende turracer/hybrid
Think FIT regnes som den sikreste turracer på markedet. NYHET: selvlensende cockpit!!!
Denne kan gå i klassen "turracer" da den er innenfor målene for denne klassen, men omtales også som en stødig surfski eller havracer - derfor kallenavnet hybrid."

Kombinerer den det beste fra begge typer?
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 08 Sep 2014, 14:49

En norsk raritet som jeg tror dukket opp i fjor uten å vekke så mye oppsikt, Hasle Searider:

http://www.arnehasle.no/index.php/bilder-3

http://www.arnehasle.no/index.php/kajak ... der-kajakk

De har nok tenkt litt i samme baner som de som påpeker sikkerhetsaspektet med selvlensende surfski, men med hyttepadlere som målgruppe.
hotshot

Postby Hallvard » 08 Sep 2014, 20:54

Hvorfor er primærstabiliteten på middels smale surfski, i min oppfatning de mellom 46 og 44 cm, såpass svak?

Nja... alt er relativt. En nybegynner vil synes det samme om en NDK Greenlander pro (i alle fall en kraftig mann). En 82 kilos topptung mann (meg) vil nok ha større problemer i en smal surfski enn en på 60 kg. Så din oppfatning kan være preget av kroppen din. Dette synes kanskje som flisespikkeri, men joda, kajakker oppleves veldig forskjellig av personer med ulik vekt og høyde.

Det andre er trening av balansen. Om du padler en slik ski to-tre ganger i uken i et par år synes du nok noe annet.

Meeeeen, mente du hvorfor akkurat PRIMÆRstabiliteten er dårlig i forhold til SEKUNDÆRstabiliteten? Det er den på de fleste kajakker som har et visst fartspotensial. Det er nok noen hydrodynamiske forhold som spiller inn. F eks Valley Nordkapp er utpreget slik.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby veltern » 09 Sep 2014, 11:36

Hallvard wrote:
Meeeeen, mente du hvorfor akkurat PRIMÆRstabiliteten er dårlig i forhold til SEKUNDÆRstabiliteten? Det er den på de fleste kajakker som har et visst fartspotensial. Det er nok noen hydrodynamiske forhold som spiller inn.

Helt klart, bla skrogform og ikke minst i tverrsnittet, dvs. karakteren av "chine". Størst primærstabilitet for en gitt båtbredde oppnås antagelig med flat bunn. Lavest primærstabilitet med det motsatte, en utpreget v-form? En båt bygget for fart, som smale surfeski, har ofte et rundere tverrsnittsprofil, ser jeg.

Men sekundærstabiliteten hva med den? Båtens "chine", myk eller hard, dvs. jevn overgang mellom skrogets kromningsradius, kontra raske endringer i skrogets krumningsradius. En båt med en brå kromningsovergang, dvs. punkter i profilet hvor kromningsradien er liten, vil ha en mer markert sekundærstabilitet, dvs. at sekundærstabiliteten kommer brått inn ved et visst vinkelutslag, og gjør seg gjeldende inn en relativt liten vinkelsektor. Stabiliteten vil så avta raskt hvis helningen overskrider denne vinkelsektoren. Og da ligger man i det våte element...

Har rodd endel middels smale surfski, 44 - 45 cm brede, fra forskjellige fabrikanter. Subjektivt mener jeg å kunne ane en viss forskjell i stabilitetssignatur i båter med ellers nokså lik bredde og lengde.
I en smal surfski, hvor man ror nokså aktivt for å ha kontroll, og man bruker en teknikk med tydelig rotasjon av overkroppen, opplever jeg at båtene vagger litt fra side til side i takt med åretakene (noen annet ville vel være umulig). På enkelte båter opplever jeg at denne vaggingen går mellom punktene på hver siden hvor sekundærstabiliteten kommer tydelig inn.

Hadde gleden av å få prøve en surfski i sommer som passet meg bra. Helt i nedre grense i bredde for hva jeg normalt klarer å beherske godt nok, 44 cm. Sittebrønnen gav god støtte for hoften, noe som trengtes da primærstabiliteten i første omgang opplevdes litt nervøs. Under litt aktiv padling oppførte båten seg bedre, og gav mer tillit enn andre 44 cm surfski jeg har padlet. Båten tilhører en bekjent i grannelandet, og var ikke til salgs, dessverre. Båten hadde en moderat lengde, litt under 6 m.
Litt uvanlig var konstruksjonen av "baileren". Her har de ulike fabrikantene forskjellige løsninger: Fenn har 2 "korker" du må ta ut av dreneringshullene, Stellar har 1 "kork". Epic har en lukebailer med enkelt stang, hvor aftermarket forbedringen ligger i å sette en beskåret squashball over hendelen, for å forbedre brukervennligheten. På den båten jeg like så godt i sommer var det også luke-bailer, men hendelen var enklere å bruke med foten "on the fly" enn hos en Epic jeg rodde en gang (den hadde squashball ettermontert).
Bailer-hendelen på den båten jeg nå omtaler fremsto som en miniutgave av gasshåndtaket på et rutefly, altså mer som et lite håndtak med horisontalt utspring.
Båten var en Nordic Kayaks Rapido 2.
Godværspadler
veltern

Next

Return to Surfskipadling