(Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Re: (Surf)ski - flattvanns ski, betraktninger

Postby hotshot » 24 Oct 2016, 15:46

Veltern: tror ikke vi er så himla uenige egentlig.

Jeg har vært vitne til div. "rådgivning" i butikker, også i andre bransjer. Det handler dessverre ofte om avanse og å bli kvitt brysom lagervare.

De fleste fabrikanter driver med LV/MV/HV, men kanskje mer innen kajakk enn surf ski?
Ulempen med overskuddsvolum er vel ofte vindfang.

Legg merke til at jeg skrev "familiefarkoster", det var ikke tilfeldig: Far skal ha kun det beste, også på hytta.....
Familien med marginal interesse for avansert padling, er en annen sak.

Jeg tror SLSA miljøet har utviklet ganske avanserte kompromisser hvor bla. det å komme ut gjennom bølgene med minst mulig motstand skal kombineres med å surfe uten å dykke.
Dette er en spennende designutfordring som jeg syns er svært interessant. En ren flattvannsracer i bølgefritt farvann er ikke på langt nær så komplekst.
Og klumpete og "stygge" former over vannlinjen stjeler ikke mye fart. Men de samme folka lager altså Ocean racere også...

Jeg er nok forutinntatt pga. vekten, selv om amerikanske padlefora pleide å si at jeg var for lett i slike diskusjoner, "bare" 95 kilo. Der borte er det mange utøvere og folk har høy BMI. Har også sett på forumet her at jeg ikke er alene i min vektklasse. Virker også som aktive roere og padlere som deltar i konkurranser på høyere nivå, gjerne er ganske svære eller har trent på seg en del muskler. Og mange har jo med seg bagasje.

Det virker jo likevel som båtene finnes, hvis noen tør å importere dem.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 24 Oct 2016, 18:03

Takker for innspill, "hotshot", uten deg ville forumet "daua". Som "kvase" så vakkert og poetisk formulerte det engang i en forgangen tråd. :D
hotshot wrote: Jeg har vært vitne til div. "rådgivning" i butikker, også i andre bransjer. Det handler dessverre ofte om avanse og å bli kvitt brysom lagervare.
Er nok av og til et ønske om "omsetning", uansett. Dessverre.
hotshot wrote:De fleste fabrikanter driver med LV/MV/HV, men kanskje mer innen kajakk enn surf ski?
Ulempen med overskuddsvolum er vel ofte vindfang.
Vindfang er en stygg ulempe i enkelte surfski, fordi volumet, og spesielt volum av forskip er for stort. Think, Fenn og Mazu kommer meg i minnet der. Og Stellar selvsagt, de er bortenfor fornuft når det gjelder volum av skrog.
Ja, det er nok riktig, men det finnes tegn på endring, som før nevnte Nelo 560 og 560M. Og Carbonology Vault/Zest. Håper flere følger etter.
hotshot wrote:Virker også som aktive roere og padlere som deltar i konkurranser på høyere nivå, gjerne er ganske svære eller har trent på seg en del muskler. Og mange har jo med seg bagasje.
Kan være så det, flere Oscar-typer der. Men den store forbrukergruppen av padlere er ikke der. Mener jeg.
hotshot wrote:Det virker jo likevel som båtene finnes, hvis noen tør å importere dem.

Ja, og at noen tør sende signaler til fabrikantene om at vi vanlige padlere også er en kjøpergruppe. Og vi "vil ha" vi også. Vi er i flertall, tror jeg.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 25 Oct 2016, 15:28

Hyggelig med vennskapelig ballkasting og diskusjon *hello2*

I en tidligere tråd om surf ski (.....nisjeaktivitet med fremtid?) nevnes ORCA fra Sverige.
Dette ser ut til å være inspirert av skipsdesign og er en ny "take" på dette med omvendt baug.
Vi husker vel norske verft som skrøt fælt av dette med "bulb" på tankskip?

Mer om ORCA bla. her, mulig det har vært lenket dit før uten at jeg så det:

http://www.surfski.info/latest-news/sto ... notes.html

Rund bunn? Hmmm, trodde nettopp vi hadde sett noe om planende skrog med flat bunn?

Da begynner vi å få en håndfull "filosofier" rundt baugdesign med formål fart, bølgehåndtering osv.
Det kanskje mest interessante er vel dette med "omvendt flare" som jeg får inntrykk av at kanskje kan gjøre uventede ting med bølgedannelsen rundt skroget, litt på linje med ubåter som er "fritatt" for bølgefenomener fordi de ikke har kontakt med overflaten........
Kan dette være slutten på regelen om "hull speed"?

Settet med designvariable har blitt vesentlig mer interessant (komplekst) enn før og uten en litt nerdete teknisk interesse vil nok de fleste miste konsentrasjonen i forsøket på å forstå ting. I en slik situasjon kan man vente et mylder av skrullete og til dels tvilsomme patenter. Elvepadlerne har vært gjennom dette for lenge siden, og det ble solgt mye som i dag blir sett på som bare tull.
hotshot

Postby veltern » 26 Oct 2016, 09:24

hotshot wrote:Mer om ORCA ...

Her ligger en Point 65 Bourbon Orca ute for salg. Nypolert og lekker.
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81670864
Eh....bourbon... ?
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 26 Oct 2016, 14:24

Innmari fristende det tilbudet, men jeg har mindre penger enn normalt for tiden, og alt for mange kajakker...

Her er en førstehåndserfaring som virker troverdig (det finnes mange der ute) :
http://www.surfski.info/forum/1-general ... -orca.html

men grunnen til navnet (Bourbon) står i denne som vi nettopp har sett:
http://www.surfski.info/latest-news/sto ... notes.html

sitat:
This bow design was directly inspired by its namesake, the supply ship Bourbon Orca, which features the X-Bow.
Naming the surf ski Bourbon Orca is a tribute to the ship. Modern F18 catamarans have also inspired me on the bow design.

Arvegods fra oljebransjen.............. nok av bilder hvis du Googler Bourbon Orca!

Men kanskje dette er grunnen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... /23349918/

For øvrig virker det som bransjen oppdager det folkelige surf-ski markedspotensialet, men det resulterer i mange "hyttebåter".

For eksempel i tillegg til Epic V5 og Stellar S14 (den ene på Finn.no er visst solgt allerede!) og fiskebåtene til Wilderness:

http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kan ... te-surfski

http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kan ... kanoer-utgående-modeller/item/482-nelo-viper-ski-kajakk-surfski

For øvrig venter vi på brukererfaringer med Axis båtene; den største fremstår som litt liten til tunge padlere (tror jeg, men er ikke sikker.....).
hotshot

Postby veltern » 31 Oct 2016, 11:18

Hvilken surfski er best egnet til bruk i rolig sjø og flattvann? Tenker da mest på en god ski for hoveddelen av litt øvede fitness og rekreasjonspadlere.
En kandidat er Nelo 520, produsert i Portugal, 520 cm lang, 52 cm bred (noen oppgir 51 cm), og den kommer i et par lette komposittversjoner. 2017-utgaven av Nelo 520 kommer med integrerte bæregrep på innsiden av sittebrønn, det gjelder også 2017-versjon av Nelo 560.
Nelo er av de surfski med minst rocker, og derav størst hastighetspotensiale, og fremragende retningsstabilitet. Begge deler er av de viktigste egenskapene for en god fitnesski i rolige forhold, forutsatt komfortabel stabilitet for en gitt bruker. I tillegg har Nelo-skiene blant de minste volumene av forskipet, og dette gir mindre plagsom retningsavvik i sidevind.

Henter litt fra uttalelser fra en erfaren kajakkbygger og tidligere elitetepadler på http://www.surfski.info: Han uttaler seg her om Nelo skiene: Han ser fordelene i mindre frontskrogvolum og kortere totallengde av skiene:

"photofr"
Other reasons include the fact that most skis built in the last say 15 years are quite long.
Nelo skis are the close-cousins of skis that have been PROVEN to work very well in the Molokai or on any huge downwind: they are in the under 5.8 meter range.

Note: acceleration of shorter ski is faster, and when paddling downwind, all I do is Accelerations.

Other aspects that may compel someone into buying a Nelo: You are going to be part of the Ocean, not shielded from it with huge sidewalls, or huge bow volume that most people don't really need.

Not all skis are created equal; there are still 2 or 3 other companies out there making fine quality skis."
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 04 Nov 2016, 10:42

Mange surfski-konstruksjoner er "ødelagt" av alt for store sittebrønner. Fenn Swordfish har vært brukt i flere år i konkurranser. Den er 640 cm lang, 43 cm bred.
I det senere er det kommet en, ifølge produsenten, "forbedret" versjon av Swordfish, "S"-versjonen, med større (!) sittebrønn. Produsenten skriver:
"The Swordfish S ... i It has the same hull but a few changes have been made ..the seat is even more comfortable than the standard Swordfish "

Her er imidlertid brukers oppfatning av den nye og større sittebrønnen, han har brukt både den gamle og den nye S-versjonen:
"Swordfish S ... The first thing I noticed with the new boat was how loose and uncomfortable the bucket is for me. The original Swordfish was as comfortable for me as I can imagine a boat being. It was also snug without restricting my ability to rotate (it's only my lack of skill that restricts my ability to rotate)."

An old saying: "don`t change a winning team". Fenn har gjort det.
En sittebrønn tilpasset enda større og bredere padlere, en endring som medfører at denne skien blir uegnet for enda større brukergrupper.
Godværspadler
veltern

Postby keo » 04 Nov 2016, 11:57

Sikker på at det er Swordfish du tenker på, den er vel 6.10 og 45 cm? Størrelsen du beskriver stemmer bedre med en Elite versjon.
keo

Postby UNO » 04 Nov 2016, 12:57

Det er Swordfish S han beskriver, Veltern har bare skrevet feil på bredden.

Her er litt info om hva som blir nytt på Think sine modeller til våren:

Fellesnytt for disse modellene: Uno Max, Uno, Ion og Evo:
-lavere hump under kne for bedre rotasjon
-De Brito bailer-kan åpnes/lukkes med hælen, lenser mye raskere enn dagens bailer.
Kan settes åpen i to forskjellige vinkler, alt etter hvor stor åpning/hurtig lensing du trenger.
Når den er lukket så er baileren helt «flushet» med skroget på undersiden, der er ikke noen «klump» som stikker ut.

I tillegg så får:
Uno max: 3.generasjon er blitt (om mulig) enda raskere og littegranne stødigere: Kapasitet: 70-110kg
-bredere sete for bedre rotasjon
-litt mer volum ytterst i enden av surfskien for enda bedre surf

Uno: LV-utgave av Uno Max. Kapasitet:50-90kg
-lavere volum i forskipet enn Uno Max

Ion: kapasitet: 60-110kg
-lavere volum i forskipet enn den har hatt frem til nå

Evo: kapasitet: 55-105kg
-lavere volum i forskipet enn den har hatt frem til nå, smalere åreisett,
Denne storselgeren får nå et mer «slankt/sporty» utseende.

Ang det som denne tråden egentlig handler om:
Der finnes nok av "flattvannssurfski" på markedet.
Carbonology Sport har vel hatt de fleste, ATOM-som fortsatt regnes som den raskeste og Switch som er en nyere versjon av Atom men som er litt stødigere i tøffere sjø.
Van Dusen har en modell som heter Mohikan.
Saken er vel den at det er ikke disse som selger, da velger ikke produsentene å bruke hverken tid eller penger på dette.
De fleste som ønsker seg en flattvannsmodell velger en kortere type, og da i kajakk-versjon.
Og så har jo Carbonology laget en K1 med surfskicockpit/pedaler/selvlnsing, men det er ikke en surfski bare fordi det har blitt en "åpen" versjon.

Ang hva produsenter oppgir som "padlers vekt" på sine modeller:
her får hver enkelt prøvepadle eller ihvertfall oppgi sin str., høyde/vekt og gjerne hoftemål slik at butikkens personale kan være med å velge/finne riktig modell til kunden hvis surfskien ikke kan prøves.
Utover dette så går det an å "padde" i setets sider og gjerne ved knær slik som mange havpadlere må gjøre i sine kajakker.
Det er nokså kostbart å lage 2-3 "versjoner" av hver modell.
UNO

Postby veltern » 05 Nov 2016, 10:11

(Ser at noen gav "info" om egne salgsprodukter i denne tråden nå. Dette nettstedet har en avdeling som heter "Forhandlere informerer", det er mer rette sted for slik "info". Håper dette var en glipp, og vi kan legge slike ting bak oss... .. :-) . )

Anbefaler et nettsted med konsis oversikt over egenskapene til de forskjellige skrogdesign for kajakker. Noe av det bedre.
http://www.kayarchy.co.uk/html/01equipm ... design.htm

Veien frem mot den optimaliserte flattvannski er lang ennå, ingen ski har optimale egenskaper mot flattvann, de er i varierende grad kompromisser, selv om noen selgere vil forsøke å fortelle oss noe annet.
Hadde håpet at min terping om at en (surf)ski har en av sine sterke fordeler bla. ved utsetting fra strand i forhold til K1-kajakker. Og ikke minst sikkerheten ved velt.
Carbonology Atom? Den lages heldigvis ikke lenger. Og bra er det, etter min mening et utyske av en feilkonstruert båt. Ubrukelig for den jevne padler, nesten uansett. Noen betraktninger om Atom i vårt kjære http://www.surfski.info:
"I was just wondering why there are no Carbonololgy Atoms being used by the top surfski athleates? I understand that it is a very fast ski. Is it too unstable or ... ?"

Redusert volum av forskip/baug i nye Think-modeller skrives det i denne tråden? Skulle bare mangle, det er "noe" å ta av.

Mest håp for en dugende flattvannski er/var konstruksjonsutviklingen hos Nelo. Bare nå ikke "store O" får laget gorillabåter ut at Nelo-skiene også.
Last edited by veltern on 05 Nov 2016, 10:30, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

PreviousNext

Return to Surfskipadling